زنجان - ایرنا - رییس اداره نظارت بر درمان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان گفت: پایش‌های انجام گرفته نشان می‌دهد تاکنون ۷۵ درصد مطب‌ها و ۹۵ درصد کلینیک‌های این استان پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی در ارتباط با پیشگیری از بیماری کرونا را رعایت می‌کنند.

 دکتر محمد محرمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نظارت‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی نشان می‌دهد که برخی مطب‌ها نسبت به پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بی‌توجه بودند که تذکرات لازم به آنها داده شد.

وی اضافه کرد: با آغاز شیوع بیماری کرونا اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی فعالیت محوطه را بر مراکز هدف مورد توجه داد و نسبت به پیاده سازی دستورالعمل‌های یاد شده اقدام کرد.

این مسؤول ادامه داد: بر این اساس اغلب نظارت‌ها در مراکز، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است که کارشناسان اداره نظارت ضمن بازدید از مطب‌ها، کلینیک‌ها و مراکز جراحی محدود، این مراکز را موظف کرده اند که پوسترهای آموزشی را برای حفاظت شخصی در معرض دید مراجعان قرار دهند و علاوه بر آن، غربالگری مراجعان به خصوص در مراکز جراحی محدود و حتی در بعضی مطب‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی نیز انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه همچنان نوبت‌دهی در مطب ها به صورت تلفنی توسط منشی انجام می گیرد، گفت: این کار با هدف کاهش مراجعات و جلوگیری از تجمع افراد انجام می گیرد و از طرفی تمامی  وسایل مشترک از قبیل مجلات، در سالن انتظار مراکز درمانی باید حذف شوند.

محرمی افزود: طبق دستورالعمل‌های ابلاغی مراکز درمانی ملزم شده اند که مراجعه کنندگان را به استفاده از وسایل حفاظت شخصی مثل ماسک و دستکش ترغیب کنند و علاوه بر آن، مواد و ژل ضدعفونی کننده به وفور در دسترس آنان باشد که در بدو ورود و هنگام خروج، خود و وسایل شخصی‌شان را ضدعفونی کنند و مراجعه فرد نیز به مراکز درمانی درصورت امکان بدون همراه باشد.

این مسؤول ادامه داد: اقدامات اداره نظارت بر درمان دانشگاه در روزهای کرونایی، انجام کارها با کمترین مواجهه عملی و کاهش تردد و مراجعات در مراکز درمانی بود.

وی اظهار داشت: بر این مبنا در این  ایام مراکز متعددی ازجمله مراکز درمانی معین، شامل تمامی بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی زنجان، که به طور مستقیم درگیر پذیرش، بستری و تحت نظر قرار دادن بیماران مبتلا و بخشی از مراکز درمانی بستری خصوصی از جمله بیمارستان بهمن، ارتش و امام حسین و انجمن‌های خیریه کلیوی و مهرانه، پذیرای بیماران و کمک حال دانشگاه علوم پزشکی در بحث مدیریت و کنترل بیماری کرونا بودند.

رییس اداره نظارت بر درمان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان  ادامه داد: اداره نظارت بر درمان این واحد دانشگاهی نیز در ایام کرونایی بیشتر درخصوص صدور پروانه‌ها، مجوز و صلاحیت فعالیت آنها فعال بود و همانند همه ارگان‌ها و سازمان‌های دیگر در بحث کنترل بیماری، تلاش کرد که بیماران تحت پوشش تمامی سازمان‌های بیمه‌گر و تنوعی که از نظر پوشش خدمات درمانی داشتند، کمترین مراجعات را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس تصمیمات ابلاغی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فعالیت و مجوز تاریخ و پروانه بهره‌برداری و تمامی مسائلی که درخصوص صدور مجوز و فعالیت مراکز درمانی در دست اقدام بودند و یا تاریخ فعالیت و بهره برداری و مجوز فعالیت آنها به اتمام رسیده بود، به صورت منطقه‌ای با هدف کاهش بار مراجعات در مراکز درمانی تمدید شد.