کرمانشاه- ایرنا- ۲۷ اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی هر سال ما را به یاد این ۲ مقوله مهم در عرصه فعالیت‌های سازمانی می‌اندازد، مقوله‌هایی که در صورت توجه بیشتر می‌توانند به تعالی و پویایی سازمان‌ها کمک کنند و به آنها در پیشبرد اهداف و برنامه‌های کاریشان یاری برسانند.

جلب رضایت مردم و مشتریان یک سازمان در گرو داشتن یک روابط عمومی فعال، علمی و مجهز به دانش و فناوری روز است و هر سازمانی برای نیل به اهداف و کسب موفقیت نیاز به داشتن یک واحد روابط عمومی با چنین ویژگی‌هایی دارد و در صورت بی‌توجهی به این جایگاه می‌تواند سازمان را از رساندن به اهدافش محروم کند.

هر آنچه که در سازمان‌ها به عنوان عملکرد، برنامه و فعالیت کاری در طول یک دوره انجام می‌شود باید به بهترین نحو و با بیشترین بُرد به مخاطبان، جامعه هدف و افکار عمومی انتقال یابد و هر سازمانی که در این راستا موفق عمل کند توانسته به اهدافش برسد.

با وجود اهمیت و نقش تاثیرگذار روابط عمومی‌ها به عنوان پل ارتباطی بین مردم و سازمان‌ها هنوز جایگاه خود را در ادارات پیدا نکرده اند و آنچنان که باید و شاید و زیبنده جایگاه تاثیرگذار آن ها است، مورد اهمیت و توجه قرار نگرفته اند.

برای ارتقای جایگاه روابط عمومی‌ها، باور و نگرش مدیران سازمان‌ها بسیار مهم و موثر است. مدیران روابط عمومی باور می‌توانند یاوران خوبی برای این واحد تاثیرگذار باشند و با پشتیبانی و حمایت از آن می‌توانند جایگاه روابط عمومی را ارتقا ببخشند.

سابقه روابط عمومی در ایران براساس مستندات تاریخی به ۷۷ سال رسیده است. در سال ۱۳۲۲ شمسی با تصویب هیأت وزیران، اداره‌ای به نام « اداره کل انتشارات و تبلیغات » تشکیل شد که وظیفه اصلی آن بیشتر در جهت انتشارات و تبلیغات درآن زمان بود. اولین روابط عمومی در سال ۱۳۲۷ شمسی از طرف شرکت نفت در ایران به وجود آمد. به این ترتیب شرکت ملی نفت ایران به وجود آورنده اولین تشکیلات روابط عمومی در ایران است.

با وجود داشتن این پیشینه همچنان روابط عمومی در ایران در برخی از سازمان‌ها به شکل سنتی فعالیت دارد. نگاه برخی از مدیران به روابط عمومی نگاهی علمی و در راستای پیشبرد اهداف سازمانی نیست و این موضوع به یکی از معضلات در مسیر پیشرفت و ارتقای جایگاه روابط عمومی‌ها تبدیل شده است.

در ایران بخش خصوصی در حوزه روابط عمومی چند گام جلوتر از بخش دولتی است و این نشان از درک عمیق مدیران بخش خصوصی در ارتباط با جایگاه والای روابط عمومی و نقش آن در تعالی بخشی سازمانی و تحقق اهداف و برنامه‌ها دارد.

با توسعه شبکه‌های ارتباطی، اینترنت، فضای مجازی و نرم افزارهای مختلف، روابط عمومی وارد مرحله نوینی از فعالیت شده و برگ برنده در دست سازمان‌هایی است که روابط عمومی‌های خود را مجهز به نیروهای تحصیل کرده، با دانش و ماهر، داشتن فناوری روز و بینش و درک مناسب از روابط عمومی و ارتباطات هستند.

گسترش رسانه‌های جمعی در دهه اخیر به کمک روابط عمومی‌ها برای افزایش سطح ارتباطات با جامعه هدف شده و این فرصت بی‌نظیری برای بهتر دیده شدن سازمان‌ها است به شرطی که از این فرصت‌ها به خوبی استفاده کنند.

استفاده از فناوری روز در روابط عمومی‌ها نیز امروز یکی از نیازهای جدی است. دولت با گسترش بسترهای ارتباطی و مخابراتی زمینه را برای تحقق دولت الکترونیک فراهم کرده و سازمان‌ها باید از این زمینه ایجاد شده بهره‌برداری کنند و بخشی از فعالیت‌های خود در ارتباط با مردم و ارباب رجوع را به بستر دولت الکترونیک منتقل نمایند.

برخی از روابط عمومی‌ها در ایران در دهه اخیر به خوبی از فناوری روز استفاده کرده‌اند و امروز بخش زیادی از فعالیت‌های خود را به صورت غیرحضوری و در قالب الکترونیکی ارایه می‌کنند و توانسته‌اند رضایت مردم و مشتریان را جلب کنند اما متاسفانه برخی از سازمان‌ها هم اگرچه هزینه‌های زیادی برای تحقق دولت الکترونیک انجام داده‌اند و پرتال‌های سازمانی ایجاد کرده‌اند اما نتوانسته‌اند این پرتال‌ها را فعال کنند و تنها هزینه بی‌بازدهی کرده‌اند.

الکترونیکی کردن امور ارباب رجوع به کاهش مراجعات به سازمان‌ها، کاهش ترافیک، آلودگی هوا، عدم هدر رفت زمان و دیگر موارد دیگر منجر می شود و لازم است که سازمان‌ها در تقویت روابط عمومی الکترونیک نیز بهتر و بیشتر سرمایه‌گذاری کنند.