تهران - ایرنا - وزارت آموزش‌ و پرورش در بخشنامه‌ای، اهداف دوره‌های تحصیلی نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران را به ادارات کل استان سراسر کشور ابلاغ کرد.

به گزارش روز شنبه مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، نظر به اینکه اهداف دوره‌های تحصیلی مبتنی بر اسناد بالادستی، به‌ ویژه سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش‌ و پرورش، مبانی نظری و سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به تفکیک ساحت‌های ۶گانه تعلیم و تربیت و متناسب با ویژگی‌ها و شرایط سنی دانش آموزان در هر دوره تدوین و به تصویب رسیده است تا زمینه دست‌یابی آنان به شایستگی‌های پایه را فراهم آورد و به رشد متوازن و همه‌جانبه دانش آموزان کمک کند، از سوی وزارت آموزش‌ و پرورش بخشنامه اهداف دوره‌های تحصیلی نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران، به ادارات کل استان‌ها ابلاغ شد.

در متن این بخشنامه آمده است: سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی نظام تعلیم و تربیت رسمی در تمامی سطوح باید به‌منظور دست‌یابی به اهداف مصوب صورت گیرد. ت همچنین تولید محتوا و اصلاح برنامه درسی دوره‌های تحصیلی باید مطابق با اهداف مصوب صورت گیرد.

براساس این بخشنامه، برنامه‌های اجرایی حوزه‌ها با اهداف دوره‌های تحصیلی منطبق بر تحقق تربیت تمام ساحتی بازنگری و اصلاح شود.

در این بخشنامه تاکید شده است: مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی و واحدهای ذی‌ربط با طراحی سازوکارهای لازم برای اثربخشی برنامه‌ها مطابق با اهداف مصوب هر دوره اقدامات لازم را انجام دهند.

همچنین در این بخشنامه تصریح شده است: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و دانشگاه‌های فرهنگیان و شهیدرجایی، برنامه‌های آموزشی و توجیهی را به‌منظور تبیین اهداف دوره‌های تحصیلی و چگونگی عملیاتی کردن آن در هر حوزه برای کارشناسان در سطوح مختلف مخصوصاً مدیران مدارس طراحی و اجرا کنند.

در این بخشنامه ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها موظف شدند تمامی طرح‌ها و برنامه‌های استانی و منطقه‌ای را بر اساس اهداف دوره‌های تحصیلی طراحی و اجرا کنند.

آموزش و پرورش  در این بخشنامه همچنین یادآور شده دبیرخانه شورای عالی آموزش‌وپرورش و دبیرخانه شورای هماهنگی و اجرایی سند تحول و دبیرخانه زیر نظام‌ها، ملزم به ارائه گزارش پیشرفت مفاد این بخشنامه در جلسات شورای هماهنگی سند تحول و کمیته پایش دبیرخانه شورای عالی آموزش‌ و پرورش هستند.

براساس این بخشنامه، تصویب این اهداف، مدیران، برنامه ریزان و عوامل سهیم و مؤثر در تعلیم و تربیت دانش آموزان را مکلف کرده است ضمن تلاش جدی برای تحقق آن‌ها در برنامه‌ریزی امور و انجام وظایف خود به‌گونه‌ای عمل کنند تا دانش آموزان در پایان هریک از دوره‌های تحصیلی به اهداف تعیین‌شده دست یابند.