تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳

زنجان - ایرنا - چند وقتی است که ویروس کرونا میهمان ناخوانده اقصی نقاط جهان شده و در این میان پزشکان و کادر درمانی کشورمان همچنان با فعالیت جهادی، مسوولیت اجتماعی خویش را به خوبی ایفا می‌کنند، اما عبور از بحران کنونی تنها با مشارکت همگانی امکانپذیر است.

ویروس کرونا مردم را خانه نشین و بسیاری را روانه بیمارستان‌ها کرد و متاسفانه در این میان تعدادی از هموطنان خود را به دلیل همین بیماری از دست دادیم.باورش برایمان سخت بود، بیماری مهلکی که تمامی زندگی مان را تحت تاثیر قرار داد، بطوری که متفاوت تر از همیشه مجبور شدیم با  وضعیت جدید انس و الفت بگیریم، هر چند دلواپسی و استرس ناشی از اینکه مبادا گرفتار این بیماری شویم، بیش از همه آزارمان می داد.

حدود سه ماه از ورود این بیماری ناخوانده به کشورمان می گذرد، در این مدت نباید از تلاش مجاهدانه و بی شائبه کادر درمانی بیمارستان ها غافل شد، که در این راه کوشیدند علاوه بر تاکید به رعایت نکات بهداشتی جهت پیشگیری از بیماری کرونا، در خط مقدم، به درمان بیماران پرداخته و مرهمی بر درد آنان باشند.

اما انگار کرونا به همین زودی ها خیال رفتن ندارد، آمارهای داخلی از شناسایی موارد جدید ابتلا به این بیماری حکایت دارد و لحظه به لحظه نیز بر تعداد قربانیان آن افزوده می شود و این بیماری به سرخط خبرهای جهانی تبدیل شده است.  

متخصصان امر بر این باورند با وجود کاهش محدودیت ها، همراهی مردم نقش اساسی و حیاتی در شکست بیماری کرونا دارد، چرا که بی‌توجهی به این مساله مهم می‌تواند به گسترش بیماری منجر شده و شمار بسیار زیادی را گرفتار و حتی به کام مرگ بکشاند.

 هر چند ماندن در خانه بهترین راه مبارزه با کرونا و بیرون راندن سریع تر آن  است، که البته چاره ای جز تحمل این شرایط نیست، اما در شرایط کنونی مسائل معیشتی بیش از همه بر زندگی عموم مردم سایه افکنده و در این میان همگان باید بیش از گذشته در کنار رعایت موازین بهداشتی همچنان از حضور در اجتماعات خودداری و به نکات پیشگیرانه این بیماری توجه کنند.

استان زنجان نیز همانند سایر نقاط کشور اسفند سال گذشته البته با تاخیر حدود ۲ هفته ای گرفتار بیماری کرونا شد، بسیاری در بیمارستان های این استان بستری شدند و تعدادی نیز متاسفانه جان خود را از دست دادند.

مسؤولان بهداشتی و درمانی این استان نیز همگام با مردم و طی ایام کرونایی سخت با ارتباط روزانه با اصحاب رسانه به صورت ویدئو کنفرانس تلاش کردند تا آگاهی‌های لازم را به گروه‌های هدف منتقل کنند، هر چند برخی اقشار به این نکات توجه کردند اما برخی دیگر همچنان نسبت به آن بی توجه هستند.

ناهید ۳۲ ساله مربی ورزشی که با شیوع بیماری کرونا خانه نشین شده است، در این ارتباط گفت: چند سالی است که کلاس های مختلف ورزشی از قبیل تکواندو و آمادگی جسمانی را برای علاقه مندان به این ورزش برگزار می کنم، اما با شیوع بیماری ناشناخته کرونا کسب و کارم با رکود مواجه شده است.

این شهروند زنجانی ادامه داد: با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی، بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به کرونا رعایت نکات پیشگیرانه است، هر چند وضعیت نسبت به گذشته قدری بهتر شده، اما  همچنان به این روند ادامه می دهم.

او ادامه داد: در این ایام کرونایی سعی می کنم با انجام اقداماتی از قبیل برگزاری آموزش های مجازی و مطالعه لحظات خود را سپری کنم هر چند گاهی اوقات ماندن در خانه برایم رضایتبخش نیست، اما چاره ای به ادامه این وضعیت نیست.

این شهروند خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی افراد بدون توجه به نکات بهداشتی اعلام شده، بی تفاوت در مناطق مختلف سطح شهر تردد می کنند، که ادامه این وضعیت می تواند زحمات کادر درمان را به  هدر داده و به افزایش شمار مبتلایان نیز منجر شود.

به نظر این شهروند زنجانی، عدم پخش برنامه های مختلف جذاب از رسانه ملی و مشکلات اقتصادی موجب شده برخی ها برای دقایقی هم که شده به سطح شهر عزیمت و با گشت و گذار در خیابان ها و مراکز خرید اوقات خود را سپری کنند.

علی ۶۵ ساله از کسبه زنجان نیز در این ارتباط معتقد است، عدم اطلاع رسانی مستمر رسانه ملی موجب شده که عموم مردم تصور کنند، وضعیت استان به لحاظ بیماری کرونا سفید شده و می توانند با خیال راحت در سطح شهر و مکان های مختلف رفت و آمد داشته باشند.

وی اضافه کرد: به عنوان یک کاسب و با توجه به بیماری زمینه ای که دارم، از همان روزهای نخست شیوع بیماری کرونا، قرنطینه خانگی را برای مبتلا نشدن انتخاب کردم، اما ادامه این روند اقشار مختلف مردم و حتی کسبه ها را با مشکل جدی مواجه کرده است.

این شهروند زنجانی ادامه داد: پیش از این در ماه‌های منتهی به سال نو، درآمد و فروش بسیار خوبی از محصولات عرضه شده داشتم که همین روند چشم انداز مثبتی را برای برنامه ریزی آینده و پرداخت بدهی ها فراهم می کرد، اما ورود این میهمان ناخوانده همه برنامه ها را به هم ریخت و معضلاتی را ایجاد کرد.

وی اظهار داشت: اقدامات دولت برای کاهش ضرر ناشی از کرونا برای اصناف مختلف تا حدودی مشکلات ناشی از بیماری کرونا را رفع می کند، اما کافی نیست و همین دلواپسی ها و نگرانی ها موجب شده برخی ها به این بیماری بی تفاوت باشند و در پی کسب و کار خود باشند.  

این کاسب خاطرنشان کرد: شهروندان همچنان باید نکات پیشگیرانه کرونا را مورد توجه قرار دهند، چون غفلت از این مساله می تواند وضعیت بغرنجی را فراهم کند و در واقع بهترین راه شکست این بیماری خطرناک نیز همین همراهی و مشارکت فعالانه عموم مردم است.

زنجان در وضعیت زرد قرار دارد

استاندار زنجان نیز در ارتباط با وضعیت کنونی این بیماری در این استان نیز گفت : هم اکنون این استان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد که طبق پیش‌بینی‌ها و به احتمال زیاد در آینده، تعدادی از شهرستان‌های استان سفید اعلام خواهد شد.

فتح الله حقیقی اضافه کرد: اعلام وضعیت سفید شهرستان‌های این استان در گرو کنترل و مدیریت بهینه از سوی دستگاه‌های متولی امر بوده و به این مهم باید توجه جدی شود.

وی اضافه کرد: وضعیت شیوع بیماری کرونا در استان و کشور نسبت به گذشته، بهتر شده است و این البته به معنی تمام شدن بیماری نیست.

استاندار زنجان اظهار اشت: باشیوع بیماری کرونا در کشور و استان اقدامات متعددی برای مدیریت بهتر این وضعیت انجام گرفته و در این ارتباط دولت از طریق کانال‌های مختلف تلاش کرده با اعطای تسهیلات متعدد به ویژه برای اقشار آسیب پذیر و دیگر گروه‌های جامعه که از بیماری کرونا زیان دیده بودند، کمک‌هایی در حد وسع خود انجام دهد.

حقیقی افزود: بر این اساس برای بازگشایی اماکن مختلف در شهرستان‌های کم خطر این استان نباید احساسی عمل کرد چرا که این اقدام علاوه بر به خطر انداختن سلامت مردم اقدامات بی شائبه کادر درمانی بیمارستان ها را به نیز به هدر می‌دهد.

استاندار زنجان ادامه داد: این استان تدارک لازم از قبیل پروتکل‌های بهداشتی را برای شهرستان‌های سفید به لحاظ شاخص‌های مطرح شده در این بخش آماده کرده و به محض تحقق این وضعیت، آن  را عملیاتی خواهد کرد و در این خصوص مشکلی وجود ندارد.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر اماکن عمومی تجمعی همانند تفرجگاه‌ها، همچنان ممنوع است و از طرفی اصناف باید نسبت به دستورالعمل های بهداشتی پایبند بوده و موارد اعلام شده را با جدیت رعایت کند و عموم مردم نیز این مهم را باید بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند تا مشکل افزایش شمار مبتلایان وجود نداشته باشد.

حقیقی افزود: بر این مبنا نظارت‌های مستمر نیز باید از سوی دستگاه‌های متولی امر در خصوص چگونگی رعایت دستورالعمل های بهداشتی کرونا انجام گیرد و به‌طور کلی باید گفت استان در مقابل سلامت مردم کوچکترین مسامحه ای نداشته و همگان ملزم به رعایت پروتکل‌ها هستند.

وی با بیان اینکه بیمارستان های استان مشکلی در تامین اقلام مورد نیاز پیشگیرانه کرونا ندارند، اظهار داشت: ضدعفونی این مراکز نیز مطابق با درخواست دانشگاه علوم پزشکی استان انجام می گیرد و از طرفی بیماران غیر کرونایی برای گرفتن خدمات درمانی مورد نیاز نباید واهمه داشته باشند.

استاندار زنجان به لزوم اتخاذ برنامه عملیاتی لازم برای مقابله هدفمند با بیماری کرونا طی فصل پاییز امسال را یادآور شد و گفت: همه ساله بیماری آنفلوانزا در این فصل شیوع بیشتری می یابد و به دلیل همزمانی بیماری کرونا، طراحی یک برنامه عملیاتی امری مهم محسوب می شود که در این راستا جلسه ای با حضور مدیرعامل خیرین و دانشگاه علوم پزشکی برای انجام اقداماتی از قبیل واکسن مورد نیاز، تشکیل و موارد در ستاد کرونا مطرح شود.

وی اظهار داشت: با شیوع بیماری کرونا علاوه بر اقدامات بالینی بیماران کرونایی، تست سرپایی نیز با هدف قطع زنجیره انتقال این نوع ویروس در استان انجام گرفت که دستاوردهایی به همراه داشت بطوریکه ۳.۸ درصد کرونایی ها به بیمارستان ارجاع داده شده، بستری و تحت مداوا قرار گرفتند.

حقیقی با ابراز نارضایتی از مراجعه نکردن بیماران مشکوک به کرونا برای دریافت خدمات مورد نیاز افزود: در زمان حاضر امکانات لازم در نقاهتگاه‌های استان با کیفیت مناسبی در اختیار گروه‌های هدف قرار می گیرد، اما افرادیکه باید در این محل ها اسکان یابند از آن استقبال چندانی نکرده و به راحتی در اجتماع حاضر شده و تردد می کنند که این علاوه بر افزایش خطر ابتلای اطرافیان آنها به بیماری کرونا، نگرانی‌هایی را نیز به سبب سلامت جامعه ایجاد می‌کند.

مردم  همچنان به نکات بهداشتی توجه کنند

رییس ستاد استانی مدیریت کرونا نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: برای  مقابله و پیشگیری از کرونا در انتهای مسیر بیماری قرار نداریم، در این میان در کشور ایران به خاطر وجود زیرساختهای مناسب بهداشتی و عزم و اراده مسؤولان می توان گفت که این بیماری خوب مدیریت و کنترل شده اما به دلایل مختلفی نمی توان روی این حساب کرد.

دکتر پرویز قزلباش افزود: در زمان حاضر واکسنی برای این ویروس پیدا نشده تا ایمنی برای مردم ایجاد شود و اینکه درمان مشخص برای بیماری وجود ندارد و اصلی‌ترین نکته برای پیشگیری از بیماری رعایت اساسی نکات بهداشتی است.
وی نگرانی سیستم بهداشت و درمان را به دلیل ناشناخته بودن ویروس، اوج گیری مجدد آن عنوان کرد و گفت: همچنان مقاومت و جدیت برای ادامه راه ضروری است تا بیماری به شکست منتهی شود.

این مسؤول ادامه داد: حضور در اجتماعات و مراکز خرید به طور قطع خطراتی را به دنبال دارد و همه مردم و کادر درمانی را گرفتار می‌کند و در این میان هر فردی که مبتلا بوده و در جامعه حضور دارد می‌تواند حداقل چهار نفر را  گرفتار کند.

وی یادآوری کرد: تاخیر ۱۳ روزه فرصت خوبی برای استان به وجود آورد تا از تجربه استان‌های درگیر استفاده کرده تختهای لازم برای بستری به ویژه ۴۰ تخت ICU جدید در استان را فراهم کنیم.

وی اظهار داشت: در عین حال استمرار اطلاع رسانی،  آموزش و هماهنگی بین دستگاه های دولتی برای اقدام هماهنگ، آموزش گسترده تخصصی برای متخصصان و کادر پزشکی، تامین وسایل حفاظت فردی برای پرسنل و عموم مردم و جابجایی بخش های بیمارستانی به بیمارستان مرجع بیمارستان ولی عصر(عج) انجام شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: بر این مبنا پیش بینی ایجاد تختهای بستری کرونایی استان در سه فاز ۸۰۰ تا ۱۵۰۰، یک‌هزارو ۳۰۰ و یک‌هزار و ۵۰۰ تخت انجام شد و در مرحله بعدی راه اندازی آزمایشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در حالی که فاصله گذاری اجتماعی انجام و بیماران بستری مراقبت لازم را دریافت می کردند، بسیج ملی غربالگری از سوی ستاد ملی کرونا ابلاغ و انجام شد و با رصد و استفاده از تجربیات استان‌هایی که بیشترین مورد درگیری را داشتند سه سناریو برای این استان لحاظ شد.

این مسؤول ادامه داد: در این خصوص بدترین حالت برای استان و احتمال اوج بیماری مد نظر قرار گرفت، بطور تقریبی درتمام مدت از مشاهده اولین مورد بیماری تا به امروز یک روند افزایش یابنده تدریجی وجود داشت و در واقع به پیک واقعی نرسیدیم و هم اکنون نیز روند کاهش تدریجی را تجربه می کنیم.

دبیر ستاد استانی کرونا ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی زنجان در ارتباط با کرونا انجام تست های سرپایی را پیشنهاد داد و هماهنگی‌هایی با انستیتوپاستور ایران و مرکز مدیریت شبکه وزارتخانه انجام شد و در کنار راه اندازی و افزایش ظرفیت و تهیه کیت ها و انجام آزمایش، آماده سازی محل‌های نمونه گیری و مراکز شبانه روزی و ۱۶ ساعته  نیز انجام گرفت.

قزلباش تاکید کرد: در زمان حاضر و با توجه به آمارهای ارائه شده روند کاهش بستری ها و تک رقمی شدن آزمایش های مثبت، نباید موجب غفلت شود چرا که عدم رعایت نکات بهداشتی در مکان‌های تجمعی همانند دفاتر پیشخوان می‌تواند شمار مبتلایان را افزایش دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: ویروس کرونا همچنان ناشناخته بوده و رفتار آن تغییر پیدا نکرده و بر اساس آخرین مطالعات انجام شده، شواهدی از ضعیف شدن ویروس کرونا وجود ندارد و تنها راه پیشگیری از ابتلا به این ویروس و شیوع آن، رعایت فاصله اجتماعی است.

وی اضافه کرد: با اقدامات انجام گرفته تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر به صورت سرپایی تحت پوشش تست آزمایشگاهی قرار گرفتند که از این تعداد نتیجه آزمایش بیش از هزار نفر مثبت شده که به طور قطع به این بیماری مبتلا شده بودند که بیش از ۵۰ درصد آنان دارای هیچ علامتی نبوند و کمتر از ۴۶ درصد نشانه‌های این بیماری را داشتند.

وی خاطرنشان کرد: تا وقتی که بتوانیم میزان انتقال بیماری را در جامعه به زیر یک برسانیم، در واقع بیماری کنترل شده است.

به گفته قزلباش، هر چند مشارکت زنجانی ها در برنامه های پیشگیری از کرونا موثر بوده، اما توجه جدی و همکاری بیشتر می خواهد و اینکه خسته نشوند در منزل بمانند که در صورت عدم رعایت، شرایط سخت تر می شود.

بیماری تمام نشده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز با تاکید بر اینکه مردم نباید تصور کنند که بیماری کووید ۱۹ تمام نشده است، ادامه داد: نمونه این مورد پیک زدن دوباره بیماری کرونا در مناطق گرمسیر کشور است که همین موضوع نیاز به رعایت موارد بهداشتی و فاصله اجتماعی این نوع بیماری را به مراتب افزایش داده است.

دکتر محمدرضا صائینی افزود: تفاوت بین وضعیت قرمز و زرد در شهرها خیلی اندک است و وجود حداکثر یک بیمار طی ۱۴ روز به ازای ۱۰۰ هزار جمعیت موجب سفید شدن وضعیت یک شهر می‌شود.

این مسؤول نیز تاکید کرد: روند نزولی آمار بیماران کرونایی با توجه به اقدامات پیشگیرانه و پیش بینی های انجام گرفته در استان حاصل شده و در صورتی که همین روند با مشارکت مردم ادامه می یافت، بیماری علاوه بر سطح کشور در استان نیز به مرحله کنترل می رسید.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر موارد بستری و مثبت کرونایی در بیمارستان های استان روند کاهشی یافته که این مهم به همان رفتار ۲ هفته قبل مردم بازمی گردد و در این میان اگر ارتباطات اجتماعی،  رعایت نشود، به طور قطع در بروز موارد جدید مبتلایان تاثیر می گذارد.

صائینی افزود: عموم مردم بیش از پیش به مقوله مهم سلامت در بحبوحه کرونا توجه کنند، چرا که تمامی اقدامات و فعالیت های روزمزه زندگی در گرو توجه به این مساله بوده و بی توجهی به آن عواقب نامطلوبی را در ابعاد مختلف بر جا می گذارد.

وی اظهار داشت: تلاش مسؤولان اجرای پروتکل‌های بهداشتی مربوط به بیماری کووید ۱۹ است که در این راستا اقدامات لازم از سوی حوزه بهداشتی انجام گرفته و در بخش بهداشت محیط  اقداماتی در راستای کنترل امور بهداشتی البته با همراهی دیگر ارگان‌ها انجام شده است.

این مسؤول ادامه داد: به این مهم باید توجه داشت که کشورمان در  مقابله با بیماری کرونا در مقایسه با کشورهای پیشرفته دیگر عملکرد قابل قبولی داشته که این مهم در سایه همدلی، همراهی و  همکاری بین بخشی و مردم انجام گرفته است.

به گفته صائینی هر چند کارهای بزرگی در بیماری کرونا انجام شده اما در  اول راه قرار داریم چرا که این ویروس جدید و ناشناخته بوده و احتمال انتقال آن به همه وجود دارد.

بیماری کرونا از طریق تماس با بیمار و ذرات تنفسی به دیگران منتقل می‌شود و علائم آن سرفه خشک، گلودرد، تنگی نفس، تب، سردرد، خستگی و درد بدن است.

تاکنون تعداد بیماران کرونایی در کشور به ۱۲۰ هزار و ۱۹۸ نفر رسیده و ۶ هزار و ۹۸۸ نفر از آنها جان باخته اند.