تهران- ایرنا- استاد حوزه علمیه قم گفت: شکست‌ناپذیری جبهه مقاومت با تکیه بر نیروی الهی و رفتارهایی تحقق می‌یابد که اصل عزت در آن رعایت شود.

حجت الاسلام محمد حاجی ابوالقاسم دولابی به خبرنگار معارف ایرنا گفت: عزت مداری یکی از مفاهیم بنیادین اخلاقی است که راهبردهای جبهه مقاومت را مشخص می کند و حقیقت عزت، رسیدن به مرحله شکست ناپذیری است. بر اساس آیات و روایات وظیفه ما حفظ عزت و استقلال جامعه دینی دانسته شده است و امام صادق (ع) فرمود خدا کارهای مومن را به او واگذار کرده ولی به او اجازه نداده که زیربار ذلت برود.

وی حقیقت عزت را رسیدن به مرحله شکست ناپذیری دانست و افزود: عزیز یعنی پیروزی که شکست در قاموس او معنا ندارد و انسان برای رسیدن به ا ین مرحله در مرحله اول باید نور ایمان را در قلبش جلوه گر کند و در مرحله دوم از اعمال و رفتارهایی که مایه ذلت می شود، بپرهیزد.

این حافظ قرآن با استناد به آیه دهم از سوره فاطر گفت: برای رسیدن به عزت دو رکن مهم یعنی سخنان پاکیزه و عمل شایسته در این آیه وجود دارد. پاکیزگی سخن یعنی عقاید و باورهای صحیح و تکیه بر قدرت لایزال الهی و تکیه بر خدایی که شکست در ذات او معنا ندارد.وی افزود: العمل الصالح یعنی هر کاری که شایسته و سازنده باشد. عقیده پاک و عمل صحیح در کنار هم معنا پیدا می کند و هر کار ی که مفید و سازنده باشد به عنوان عمل صحیح است. بنابر این خودسازی، عبادت، حمایت از مظلوم، مبارزه با ظالم، آموزش و پرورش صحیح و مانند آن نمونه هایی از عمل  صالح است.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان ادامه داد: کسی که اعتقاد صحیحی دارد و تکیه بر قدرت بی پایان خدا دارد و در رفتارهای خود اصل عزت را رعایت می کند، حتما پیروز است. از طرف دیگر کسانی که نقشه های شومی را در برابر عزت مداران می کشند تا آنان را تضعیف کنند، باید بدانند این نقشه ها به ضرر خودشان خواهد بود.

بر اساس این آیه عزت واقعی نزد خداست. بنابر این عزت نزد کدخدا نیست و دست مردم هم نیست و فقط در انحصار خداست. البته عقیده پاک بدون عمل صالح نتیجه بخش نیست. یعنی همانگونه که ضرب المثل می بخور، منبر بسوزان، مردم آزاری مکن غلط است، این سخن نیز اشتباه است که فقط باید دلت پاک باشد. چون عمل انسان نیز باید برخاسته از همین باطن پاک باشد.

حاجی ابوالقاسم با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری (ع) ادامه داد: هیچ عزتمندی حق خود را رها نکرد، مگر این که به ذلت افتاد و هیچ ذلیلی به دنبال حق خود نرفت، مگر این که به عزت رسید و امام حسین (ع) نیز مرگ با عزت را بهتر از زندگی با ذلت دانست.

وی افزود: رسول خدا (ص) فرمود خدای شما هر روز این سخن را تکرار می کند که خدای شکست ناپذیر من هستم. اگر عزت دنیا و آخرت را می خواهید باید مطیع این خدای عزیز باشید و امام عسکری (ع) اینگونه فرمود که چقدر زشت است یک مومن تمایلاتی داشته باشد که به خاطر آن مجبور باشد در مقابل مستکبران تواضع کند.

رئیس پژوهشگاه فقه نظام با اشاره به مواضع حضرت امام خمینی (ره) در ماجرای کاپیتولاسیون گفت: اگر کنفرانس تهران در سال ۱۳۲۲ در سفارت شوروی برگزار شد و افرادی همچون دبیرکل اتحادیه شوروی، ‌نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهور آمریکا در آن کنفرانس بدون اطلاع و اجازه از حاکمیت ایران شرکت می کنند و به پادشاه ایران بعد از آنکه درخواست می کنند، اجازه حضور نمی دهند، اما امروز کشور ما به جایی رسیده است که رئیس جمهور آمریکا به عنوان یک ابرقدرت مستکبر، بارها درخواست مذاکره از ملت ایران و نظام ایران می کند ولی مقام معظم رهبری پیکی را که فرستاده به او می گویند رئیس جمهور آمریکا شایسته پاسخ پیام دادن هم نیست.

وی افزود: اگر زمانی تمامیت ارضی ما را رعایت نمی کردند ولی امروز عزت ایران اسلامی به جایی رسیده است که به محض این که یک پهپاد آمریکایی به مرزهای هوایی ما تجاوز می کند با اقتدار و صلابت آن پهپاد را سرنگون می کنند و امروز عزت ما به جایی رسیده است که اگر یک سردار پر افتخار ما را مظلومانه در کشوری دیگر به شهادت می رسانند، با سیلی سخت انتقامی از قاتلان او گرفته می شود.

رهبر معظم انقلاب موضوع عزت ملی را در عرصه های مختلف بیان کرده اند. مثلا عزت ملی در مسائل اقتصادی به این است که کشور به قدرت خودکفایی برسد و عزت ملی در عرصه علم این که جوانان پژوهشگر و دانشجویان سعی کنند مرزهای علم را درنوردند و علم تولید کنند.

وی افزود: عزت یک ملت از نگاه رهبر انقلاب در سیاست های گوناگون این است که از استقلال رای برخوردار باشد. یک دولت و یک نظام در مقابل قدرت ها آنچنان ظهور کند که نتوانند در هیچ مساله ای اراده خود را بر او تحمیل کنند. عزت ملی در عرصه فرهنگ به این است که یک ملت به سنت های خود پایبند باشد، برای آنها ارج قائل باشد و مقلد فرهنگ های بیگانه و مهاجم نباشد.

برچسب‌ها