بجنورد-ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: برای تکمیل و بهره‌برداری طرح قوس شمالی آبرسانی به بجنورد از سد شیرین‌دره، حدود ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که تامین آن در دست پیگیری است.

غلامحسین ساقی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای این طرح، ۷۰ میلیارد ریال اعتبار در سال ٩٧ از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری و ۷۰ میلیارد ریال اعتبار در سال  ٩٨ از محل اعتبارات ملی تخصیص داده شد و برای تامین باقی  اعتبار مورد نیاز، پیگیری های لازم در حال انجام است.

وی در باره آخرین وضعیت اجرای پروژه آبرسانی سد شیرین دره به مناطق شمالی شهر بجنورد گفت: این پروژه از خروجی مخزن فشار شکن واقع در پلیس راه بجنورد، شروع شده است و به طول ٢٢  کیلومتر و تا مخزن واقع در سایت آهکی ادامه خواهد داشت، سه کیلومتر از این پروژه در زمان مدیریت طرح در حوزه شرکت آب منطقه ای استان اجرا شد و پس از انتقال طرح به آب و فاضلاب استان، ١٩ کیلومتر باقی مانده، به وسیله ۲ پیمانکار مجزا در حال اجرا است.

ساقی با اشاره به اینکه این طرح در طول مسیر، مشترکان مسکن مهر گلستان شهر بجنورد را نیز از آب سد شیرین دره بهره‌مند خواهد کرد افزود: برای ذخیره سازی و متعادل سازی کمی و کیفی آب در بخش شمالی شهر، یک باب مخزن ١٠  هزار متر مکعبی در مسیر پروژه رینگ شروع شده و در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی افزود: بیشترین مشکل پیش روی پروژه، تامین اعتباری است و در حال حاضر  پیمانکاران بیش از ۱۱۰ میلیارد ریال از این شرکت مطالبه دارند.

وی خاطر نشان ساخت: در صورت تامین به موقع اعتبارات پیش بینی می شود فاز اول پروژه تا گلستان شهر بجنورد، در شهریور امسال به بهره برداری برسد که با تکمیل و بهره برداری از این طرح کل جمعیت ساکن در این مجموعه مسکونی، از آب شیرین دره بهره مند خواهند شد.

ساقی افزود: در صورت تامین اعتبار برای اجرای خط انتقال مخزن گلستان شهر به ابتدای بلوار ۳۲ متری شهدا، بخش عمده ای از جمعیت ساکن در این مناطق هم از آب سد بهره مند خواهند شد.

ساقی اظهار داشت: با یکپارچه سازی آب و فاضلاب شهری و روستایی، علاوه بر مناطق کمتر برخوردار شهر بجنورد، ساکنان روستاهای مجاور مسیر خط انتقال از بیدک تا انتهای مسیر از آب سد شیرین دره بهره مند می شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: روستاها شامل لنگر، باغچق، علی آباد، محمدعلی پهلوان، شهید آذرسا، باقرخان های ۱، ۲ ، ۳ تا روستای ینگه قلعه و روستای پسرکانلو جدید است.

به گزارش ایرنا، اجرای رینگ شمالی طرح انتقال آب سد شیرین دره به بجنورد در ادامه طرح انتقال آب از سد شیرین دره به بجنورد در حال پیگیری است و با بهره برداری از آن، تمام شهروندان از آب با کیفیت بهره‌مند می‌شوند.

شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی برخی از سال ها به صورت مقطعی تمام مشترکان آب در بجنورد را تحت پوشش آب سد شیرین دره آورده است اما برای بهره‌مندی ۱۰۰ درصدی این مشترکان از آب سد، باید رینگ شمالی خط انتقال کامل شود.

شهر بجنورد مرکز خراسان شمالی ۲۱۰ هزار نفر جمعیت دارد.  

شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی ۲۰۰ هزار مشترک آب در شهرها و ۱۲۱ هزار مشترک آب در روستاها دارد.