«حمیدرضا حاجیبابایی» شب گذشته در نشستی که به میزبانی مجمع جهانی ایثارگران دفاع مقدس، برگزار شد، با بیان اینکه تمام زوایای مجلس را طی ۲۰ سال فعالیت در مجلس میشناسم و میتوانم کارها را به سرعت پیش ببرم، خاطرنشان کرد: قدرت ارتباط با تمام کلونیهای داخل مجلس را دارم و خط قرمز در مجلس ندارم و خط قرمز هیچ جا هم نیستم.
وی در خصوص نقش اصلاحطلبان در مجلس یازدهم نیز گفت: تعداد اصلاح طلبان مجلس شاید به ۲۰ نفر هم نرسد و بقیه مستقلین هستند و اکثر مستقلان هم از جنس نیروهای ائتلاف نیروهای انقلاب هستند.
عضو هیات رییسه پیشین مجلس شورای اسلامی درباره احتمال مطرح شدن طرحی برای محدود کردن اختیارات رییس مجلس نیز گفت: متاسفانه در مجلس بر اساس آیین نامه، تعریفی که برای رییس مجلس وجود دارد شبیه به ریاست جمهوری است و اگر طرحی برای اصلاح آن مطرح شود باید معقول باشد و با نیازهای این جایگاه در مجلس همخوانی داشته باشد.
منتخب مردم همدان در مجلس یازدهم اظهارداشت: بر اساس آسیبشناسی که از مجالس قبل کردیم، در این مجالس، همه نمایندگان دخیل در کارهای مجلس نبودند.
وی با بیان اینکه ما نماینده و نمایندهتر داریم، تصریح کرد: کاری باید کنیم که همه نمایندهها در قدرت شریک باشند، در این صورت هیات رییسه قدرتمند میشود و مورد حمایت تکتک نمایندهها خواهد بود.
وزیر آموزش و پرورش دولت دهم با بیان اینکه هیات رییسه مجلس باید برای توزیع قدرت و ثروت در کشور به عدالت تلاش کند، گفت: مجلس یازدهم باید جامعه را که به خاطر مشکلات اقتصادی و شیوع بیماری کرونا در اضطراب است را از چنبره حزب و گروه و تعصبات گروهی دور کرده و به سمت کارآمدی ببرد.
حاجیبابایی خواستار سفرهای استانی هیات رییسه و کمیسیونهای مجلس شد و گفت: هیاترییسه مجلس یا کمیسیونهای مجلس در مناطق مختلف مختلف کشور حضور پیدا کنند و از نزدیک اقتدار تک تک نمایندگان را رقم بزنند و مشکلات را بررسی کنند و به کمک دولت بشتابند و مشکلات مناطق را به دولت گوشزد کنند و اگر دولت اجرا نکرد از تمام امکانات نظارتی خود استفاده کنند.
وی با بیان اینکه باید دولت را کارآمدتر کنیم و تمام شرایط را برای دولت فراهم کنیم تا حرکت کند و کار را جلو ببرد، گفت: در کنار کمک به دولت، اگر جایی نیاز به اصلاح یا تذکر برای کارآمد کردن دولت وجود دارد، مجلس باید در چارچوب قانون ورود کند.
این فعال اصولگرا تصریح کرد: مردم از مجلس، بهبود معیشت و رفاه عمومی میخواهند و مجلس خودش قدرت اجرایی ندارد و باید بتواند از طریق دولت، این خواستهها را تحقق بخشد.
مجلس باید سرمایه اجتماعی را ارتقا دهد
منتخب مردم همدان در مجلس یازدهم به مشارکت ۴۲ درصدی مردم در انتخابات این دوره مجلس اشاره کرد و افزود: مجلس یازدهم باید بتواند سرمایه اجتماعی کشور را از ۴۲ درصد کنونی به بالای ۵۰ درصد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ افزایش دهد و اگر این کار را انجام ندهد، آسیب پایین بودن مشارکت جدی است.
حاجیبابایی با بیان اینکه مجلس یازدهم باید تمام امکانات کشور را باید برای کارآمدتر کردن دولت و قوه قضاییه به کار گیرد، اضافه کرد: مجلس درست شود، کشور درست می شود و فقط بحث مجلس دهم نیست و این مجلس، هم نقاط ضعف و هم نقاط قوت دارد.
وی، تدوین برنامه ششم توسعه و قانونی کردن اصل ۴۹ برای شفافسازی اموال مسئولین را از موفقیتهای مجلس دهم عنوان کرد و گفت: انتقاداتی هم به این مجلس وارد است از جمله اینکه قدرت نظارتی آن ضعیف بوده و بیش از حد معمول با دولت همراهی کرده است.
رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: منظور این نیست که مجلس جلوی دولت بایستد بلکه باید نظارت و کنترل کند اما مجلس دهم نتوانست از قدرت خودش برای اجرای قانون و بهتر شدن وضعیت مملکت در حد مقبول استفاده کند.
حاجیبابایی با اشاره به تاثیر شیوع بیماری کرونا بر کند شدن کارها در کشور خاطرنشان کرد: در دوران پساکرونا باید کار مضاعف کرد و همه کارهای زمین مانده را با سرعت جبران کرد.
وی با بیان اینکه دولت باید خود را برای پساکرونا آماده کند و با تزریق نقدینگی و بهبود فضای کسب و کار و تقویت نشاط اجتماعی به مردم کمک کند، گفت: در دوران پساکرونا خواست عمومی افزایش پیدا میکند زیرا الان به خاطر شیوع بیماری، اولویت مردم حفظ سلامتی است و نیازهای دیگر فعلا به تعویق میافتد.
رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس دهم، اقدامات قوه قضاییه در دوران جدید را عامل افزایش رضایت مردم از این قوه دانست و گفت: هر روز انتظار مردم از این قوه بیشتر میشود و این قوه باید به مبارزه اقتصادی ادامه دهد و در مبارزه با مفاسد به هیچ مفسدی رحم نکند و عدالت را اجرا کند زیرا اگر قوه قضاییه با قدرت به وظایف خود عمل کند مجلس و دولت هم بهتر میتوانند وظایف خود را انجام دهند.
انتخاب رییس مجلس باید رقابتی باشد
حاجیبابایی درباره تعیین رییس مجلس و ترکیب هیات رییسه مجلس یازدهم نیز گفت: مجلس یازدهم ۲۷۶ نماینده دارد که هیچ کدام برتری بر دیگری ندارد و تعدادی از این نمایندگان برای مسئولیتهای گوناگون مجلس کاندیدا شدهاند و همه را شایسته میدانم و اختلافی نمیبینم.
وی با بیان اینکه مجلس رکن دموکراسی کشور است، تصریح کرد: اگر ما یک فراکسیون داشته باشیم و در خفا تصمیمی هم بگیرد، مردم با تصمیم این فراکسیون کار ندارند بلکه انتخابات هیات رییسه که روزهای اول مجلس برگزار میشود را مدنظر قرار میدهند و نمیشود یک لیست به نمایندگان بدهیم و یک رییس، ۲ نایب رییس و در مجموع ۱۲ نفر معرفی کنیم و بگوییم هر کس به اینها رای میدهد، بدهد و اگر رای نمیدهد هم رای سفید دهد و این روش دموکراتیک و رقابتی نیست.
عضو پیشین هیات رییسه مجلس، رقابتی نبودن انتخاب رییس مجلس و هیات رییسه را غیرقابل پذیرش دانست و گفت: اینطوری نمی شود؛ این رقابت نیست و پیشنهاد ما این است که وقتی ما ۱۲ نفر برای هیاترییسه می خواهیم فراکسیون در یک لیست، ۲۴ نفر در صحن مجلس معرفی کند که هم وحدت و همدلی حفظ شود و هم ۲ نفر کاندیدا باشند که هر نمایندهای به هر کس خواست، جلوی چشم مردم رای دهد.
حاجیبابایی خاطرنشان کرد: چهار نفر به عنوان کاندیدای نایب رییسی مجلس به نمایندگان معرفی شوند و مجلس به ۲ نفر رای دهد و ۱۲ نفر برای دبیری کمیسیونها معرفی شوند و ۶ نفر انتخاب شوند و در نهایت ۶ نفر برای ناظری کمیسیونها معرفی شوند و سه نفر برای ناظر شدن انتخاب شوند که در این صورت هم شکل زیبایی پیدا میکند، هم وحدت و اقتدار فراکسیون نیروهای انقلاب حفظ می شود و اختلاف پیش نمیآید و هم رقابت شکل گرفته است.
وی با بیان اینکه رای گیری وقتی قابل قبول است که در صحن مجلس انجام شده باشد، تاکید کرد: اگر رای تمام نمایندگان را بیرون از مجلس با امضا بگیرید قابل قبول نیست و انشاءالله در سایه این وحدت بتوانیم مجلس آینده را شکل دهیم.
نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس پنجم به جلسات خود با دیگر نامزدهای ریاست مجلس اشاره کرد و گفت: قرار ما این شد که من، آقایان نیکزاد، میرسلیم، حسینی، قالیباف و دیگران که کاندیدای ریاست مجلس هستند و کاندیداهای نایب رییسی و کمیسیونها هر کدام رای آورد در مسئولیت قرار گیرد و احترام همه نیروها را حفظ کنیم.
حاجیبابایی در پاسخ به سئوالی درباره تشکیل جلساتی بین نامزدهای ریاست مجلس برای «نه» گفتن به قالیباف و انتخاب نامزد ریاست بین خودشان نیز گفت: بعضی جاها صحبت از این میشود که «نه» به این کاندیدا یا «نه» به آن کاندیدا؛ از نگاه من «نه» به هیچ کس وجود ندارد و «آری» وجود دارد و «آری» به حاج بابایی و آری به هر شخص دیگری که نامزد ریاست مجلس است.
وی با بیان اینکه همه این نمایندگان شایسته هستند و در نظام خدمت کردهاند، تصریح کرد: مردم کسانی که منفیباف هستند و به یکدیگر حمله می کنند را خیلی دوست ندارند و حمله و نقدهای غیرمنصفانه کار آدمهای ضعیف است.
کار نکنیم، مردم همان کاری را با ما میکنند که با مجلس دهم کردند
عضو پیشین کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هر هیات رییسهای انتخاب کنیم، سرنوشت چهار سال مجلس را تعیین میکند و مجلس یازدهم نمیتواند بگوید ما اقلیت بودیم و نتوانستیم و هیچگونه بهانهای قابل قبول نیست و هرآنچه که به مردم قول دادیم را باید اجرا کنیم و گرنه مردم با کسی عهد اخوت نبستهاند و همان کاری را با ما می کنند که با مجلس دهم کردند.
حاجیبابایی با بیان اینکه آمدهام که آبرویم را برای این مردم و این نظام هزینه کنم، گفت: نه حزب و گروه و باند و ثروت دارم و نه کار خصوصی دارم و نه میخواهم داشته باشم و معتقدم هر مسئولی در جمهوری اسلامی هر کجا که مسئول میشود، همزمان نباید کار اقتصادی کند چون تولید رانت میکند.
وی ادامه داد: مردم از مسئولین نظام توقع دارند که زندگی متوسط رو به پایین داشته باشند و زندگی اشرافی برای هر کس در نظام اسلامی ننگ است.
مجلس ستیزهجو و حاشیهساز مورد قبول مردم نیست
نماینده ۶ دوره مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که مجلسی قدرتمند، کارآمد، انقلابی و دارای قوه عاقله شکل گیرد و گفت: مجلس ستیزهجو و حاشیهساز و درگیر تعصبات حزبی مورد قبول مردم نیست و جز رهبری کسی را به عنوان ریل گذار نمی شناسیم و به هر کسی هم ماورای اسم و رسمش، به اندازهای اعتقاد داریم که در این مسیر حرکت کند و رهبری هم جز خدمت به مردم نمیخواهد.
حاجیبابایی درباره سازوکار فراکسیون موقت انقلاب برای معرفی هیات رییسه و رییس مجلس نیز افزود: الان یازده نفر به عنوان کارگروه اجرایی فراکسیون انقلاب انتخاب شدهاند که کار آنها تمشیت امور است و نمیتوانند تصمیمی بگیرند و بر اساس آییننامه داخلی و قانون، تصمیمی قابل اجراست که اگر در فراکسیون باشد کلیه اعضای فراکسیون تصمیم بگیرند و برای خودشان اخلاقا الزام آور باشد.
وی با بیان اینکه بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، هر تصمیمی که فراکسیون انقلاب اسلامی در مجلس یازدهم بخواهد بگیرد باید همه نمایندگان در آن تصمیم مشارکت کنند و نماینده به جای نماینده نمیتواند تصمیم بگیرد، اضافه کرد: اینکه چند نفر در صحن مجلس معرفی شوند باید کل نمایندگان عضو فراکسیون نظر دهند و کارهایی که الان انجام میشود حالت استمزاجی و پیش نویس و کارهای آماری و تحقیقی دارد و هر تصمیمی که بخواهد نافذ باشد باید کل ۲۵۰ نماینده عضو فراکسیون درباره آن نظر دهند.
عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره جلسات خود با دیگر نامزدهای ریاست مجلس نیز گفت: ما جلسات گوناگونی داشتیم، آقایان میرسلیم، زاکانی، نادران، نیکزاد، آقاتهرانی و حدود ۲۰ نفر دیگر از نمایندگان حضور داشتند و از دکتر قالیباف هم دعوت شد و تصمیم گرفته شد که کسانی که کاندیدای ریاست مجلس هستند با هم جلساتی داشته باشند و ما چندین جلسه هم با حضور حجت الاسلام تقوی و قالیباف و نادران و نیکزاد و میرسلیم داشتیم و بعضی کارها را هم هماهنگ کردیم.
حاجیبابایی با بیان اینکه تاکید من بر این است که خروجی هیچ جلسه ای نباید «نه» به کسی باشد، خاطرنشان کرد: هر جلسه ای «آری» به خودشان است و قبول ندارم درجلسه ای باشم که «نه» به کسی باشد.
وی افزود: کسی را خط قرمز نمیدانم و ممکن است کسی را بیشتر قبول داشته باشم و کسی را کمتر. اما ۲۷۶ نماینده امروز هیچ کدام خط قرمز نیستند زیرا مورد تایید شورای نگهبان هستند و نمایندگان دور یازدهم دوست دارند همه نماینده باشند و دوست ندارند من به آنها بگویم چه کار کنند و من دنبال مجلسی هستم که اگر به من برای ریاست مجلس رای دادند خودم را جدای از بقیه نخواهم دانست و رفتار من در ۴۰ سال گذشته هم این را اثبات می کند و خودم را تبلیغ نمیکنم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم با بیان اینکه باید مجلسی را شکل دهیم که همه نمایندگان احساس وجود کنند و رییس مجلس اجازه ندارد بدون رای نمایندگان نظری را در جایی که تاثیر بر امور مردم دارد بیان کند و نمایندهها تاوان آنرا بدهند بلکه باید با همه نماینده مشورت کند و نظر آنها را برآورده کند و سخنگوی مجلس باشد.
حاجیبابایی تصریح کرد: رییس مجلس جاهای مختلفی مسئولیت دارد و در جاهای مختلف باید حضور پیدا کند و نظر دهد و استدلال ارائه کند اما اگر قرار باشد جایی رای دهد که بنزین سه هزار تومن شود نمیتواند از طرف خودش نظر بدهد و باید نظر مجلس را بخواهد.
تعریفی که برای رییس مجلس وجود دارد شبیه به ریاست جمهوری است
وی به نقش خود در تدوین برنامه ششم و تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: حس خودم این است که توانایی کار به عنوان رییس مجلس را دارم و به این دلیل نامزد ریاست شدهام که ششمین دوره مجلس من است و سه دوره کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و ۲ دوره کمیسیون برنامه و بودجه و ۲۰ سال رییس فراکسیون فرهنگیان و رییس فراکسیون نمایندگان ولایی و رییس کمیسیون تدوین برنامه ششم و وزیر آموزش پرورش بودم.
این نماینده اصولگرا تصریح کرد: هر نمایندهای که میخواهد عضو یا دبیر کمیسیون شود برایش ۱۰ شرط تعیین کردهایم که باید سابقه داشته باشد، رشته اش با کار کمیسیون هماهنگ باشد اما سئوال اینجاست که آیا برای نایب رییسی و ریاست مجلس هم شرطی تعیین کردهایم.
برنامه ششم توسعه، برنامه مجلس آینده است
حاجیبابایی درباره اولویتهای مجلس یازدهم نیز گفت: مجلس یازدهم در شرایطی شروع به کار میکند که هم سرمایه اجتماعی پایین است و هم جامعه با کرونا و فشارهای اقتصادی ناشی از آن مواجه است.
وی با بیان اینکه مردم باوجود فشارهای اقتصادی رای دادند و کاملا رایشان اعتقادی بوده و نظام جمهوری اسلامی هم متحمل هزینههای فراوانی شده تا این مجلس شکل بگیرد، گفت: این مجلس از یک منظر یکپارچه است یعنی تفکر حاکم بر مجلس یازدهم یک تفکر حداکثری است و مربوط به نیروهای انقلابی یا ارزشی است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم درباره برنامه اقتصادی مجلس یازدهم برای حل مشکلات اقتصادی کشور افزود: برنامه مجلس یازدهم نوشته شده و برنامه ششم توسعه برنامه آن است و مجلس یازدهم دو سال اول باید این برنامه را اجرا کند.
حاجیبابایی با بیان اینکه مجلس یازدهم البته میتواند اصلاحاتی را در برنامه ششم اعمال کند، تصریح کرد: متن کار، برنامه ششم است که با ۲۲ اولویت نوشته شده و منطبق با اقتصاد مقاومتی است.
وی تصریح کرد: هر قسمتی از اقتصاد ما هم در برنامه ششم جایگاهش کاملا تعریف شده است مثلا در برنامه ششم باید سالانه ۲.۸ بهره وری را باید رشد دهیم؛ رشد اقتصادی هشت درصدی داشته باشیم و ۷۷۰ هزار میلیارد تومان باید در طول سال سرمایه گزاری کنیم.
برنامه فوریتی معیشتی نیاز داریم
نماینده مردم همدان با بیان اینکه مجلس دهم قدرت لازم برای اینکه دستگاههای اجرایی را ملزم به اجرا کند را نداشت، یادآور شد: یک برنامه فوریتی هم نیاز داریم که دست اقشار کم درآمد را بگیرد و به سمت عدالت اجتماعی حرکت کند و جلوی ریخت و پاشها را بگیرد و با مفاسد اقتصادی مبارزه کند.
حاجیبابایی گفت: شعار اولیه مجلس یازدهم باید شفافیت و مبارزه با مفاسد اقتصادی باشد که خواستههای به حق مردم هستند و ایجاد اشتغال هم از دیگر خواستههای مردم است که بر اساس برنامه ششم توسعه باید سالانه ۱.۵ میلیون شغل ایجاد شود تا از اول برنامه ششم که میزان بیکاری کشور تا ۶/۱۲ است، سالانه هشت دهم کاهش پیدا کند و در پایان برنامه به ۶/۸ برسد.
وی تصریح کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه، ۷۷۰ هزار میلیارد تومان در قسمتهای مختلف دولت، بخش خصوصی، بازار، بانک نهاد عمومی غیردولتی باید سرمایه گزاری شود و با اقتصاد مقاومتی امکان ایجاد ۵/۱ میلیون شغل در کشور وجود دارد.
برنامه ششم برنامه اقتصاد مقاومتی است
رییس کمیسیون تدوین برنامه ششم توسعه خاطرنشان کرد: در برنامه ششم، اقتصاد مقاومتی کاملا پیاده شده است یعنی مجمع تشخیص نشست تمام مواد برنامه را با سیاستهای ابلاغی اقتصاد مقاومتی تطبیق داد و هر جایی که نیاورده بودیم، تذکر داد ما اضافه کردیم و هر جا مغایر بود حذف کردیم و برنامه ششم برنامه اقتصاد مقاومتی است.
حاجیبابایی با بیان اینکه تمام راهکارهای قانونی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی در برنامه ششم پیش بینی شده است، گفت: برنامه ششم توسعه میخواهد عدالت اجتماعی ایجاد کند و به اقشار کم درآمد رسیدگی کند که بر اساس تبصره ۱۴ این برنامه که به حاملهای انرژی می پردازد، این موضوع کاملا قابل تحقق است.
وی به درآمدهای حاصل از تبصره ۱۴ قانون برنامه ششم اشاره کرد و گفت: در سال، ۲۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از این تبصره است که مستمری بهزیستی و کمیته امداد با این پول چهار برابر شد و یارانه نان، دارو، بیمه کشاورزان و قالیبافان از این محل تامین میشود.
منتخب مجلس یازدهم خواستار شفافیت بودجه دولت شد و تصریح کرد: مجلس باید بودجه دولت را شفاف کند و هنوز وضعیت پتروشیمیها و نفت شفاف نیست.
حاجیبابایی با بیان اینکه مجلس یازدهم میتواند به سرعت رضایت عمومی را به دست آورد و محکوم به موفقیت است، گفت: این مجلس باید برای راهافتادن تولیدیها، تقویت بخش خصوصی و بهود روابط تجاری دوجانبه با کشورهای همسایه تلاش کند.
وی با اشاره به نقش بانکها در اقتصاد کشور گفت: قانون بانکها را باید زودتر اصلاح کنیم زیرا امروز بانکها بزرگترین ضربه را به بدنه اقتصاد وارد میکنند که البته در جایی هم باید به آنها حق داد زیرا وقتی مسکن که ۲۷ درصد اشتغال کشور در آن تعریف میشود، تعطیل میشود بانکها امروز برای اینکه کسب درآمد کنند و خود را سرپا نگه دارند به جای سرمایهگزاری در بخش مسکن، دلالی میکنند.
عضو پیشین کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس درباره گرانی خودرو نیز گفت: واقعا نظارت قابل قبولی وجود ندارد و یک مقدار از گرانیها را می توان نتیجه تحریمها دانست اما همه آنها به دلیل شرایط اقتصادی تحمیلی از بیرون نیست و باید نهادهای نظارتی و مخصوصا کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به این موضوع ورود کنند.
نشست مجمع جهانی دفاع مقدس، شامگاه سه شنبه با حضور اسماعیل محمدبیگی دبیرکل این مجمع، حمیدرضا حاجیبابایی و بهزاد رحیمی منتخبان مجلس یازدهم برگزار شد.