تهران- ایرنا- وزارت امور خارجه ازبکستان با صدور بیانیه‌ای، مراتب خرسندی خود را از امضای توافقنامه تقسیم قدرت بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله در افغانستان ابراز داشت.

به گزارش خبرگزاری ترند آذربایجان، وزارت خارجه ازبکستان با اشاره به استقبال از تشکیل دولت جامع و فراگیر از سوی رهبران سیاسی افغانستان، افزود: «همچنین امیدواریم که این تصمیمات و اقدامات مهم، راه را برای مذاکرات سیاسی بیشتر و برقراری صلح طولانی‌مدت و ادامه‌دار در این کشور هموار سازد.»

پس از چند ماه کشمکش‌ها و بحران ناشی از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، دو روز پیش توافق‌نامه سیاسی بین عبدالله عبدالله رهبر تیم ثبات و همگرایی و محمد اشرف غنی رییس جمهوری امضا و بر این بحران نقطه پایان گذاشته شد.

وزارت خارجه ازبکستان افزود: به حمایت کامل خود از روند سیاسی بین‌الافغانی تداوم بخشیده و آماده اعطای هر گونه کمک ممکن در ساختن افغانستانی همراه با صلح و پیشرفت هستیم.»

این توافقنامه بعد از ظهر روز یکشنبه گذشته با حضور حامد کرزی رییس جمهوری سابق، محمدکریم خلیلی رهبرحزب وحدت اسلامی افغانستان، عبدالرب رسول سیاف از بزرگان سابق جهادی، محمدیونس قانونی از اعضای رهبری جمعیت اسلامی افغانستان و نعمت الله شهرانی، امضا شد.

براساس این توافق‌نامه عبدالله ریاست شورای عالی مصالحه را که دارای پنج معاون، بودجه مستقل و صلاحیت‌های مشخص است، برعهده گرفته و در معرفی ۵۰ درصد کابینه دولت نیز سهم دارد.

در این توافقنامه آمده است: استانداران ۳۴ گانه افغانستان براساس یک قاعده مورد توافق دو طرف معرفی می شوند و تغییر، تعدیل و برکناری افراد از پست های مهم دولتی با دلایل موجه انجام خواهد شد.

رییس جمهوری غنی همچنین دیروز فرمان اعزازی مارشالی برای ژنرال عبدالرشید دوستم معاون سابق و رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان را در حالی اعلام رسمی کرد که این اقدام بخشی از توافقنامه امضا شده بود و دوستم هم از رهبران ازبک تبار این کشور به حساب می آید.

بعد از امضای توافق سیاسی گروه‌های سیاسی افغان، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با استقبال و ابراز خرسندی از امضای توافق بین دکتر اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و دکتر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای کمک به روند گفت وگوهای سیاسی بین الافغانی و ادامه روند همسویی گروه های افغانستان از جمله طالبان اعلام کرد.

"عبدالله عبدالله" رییس شورای عالی مصالحه افغانستان نیز دیروز از تماس تلفنی "محمد جواد ظریف" وزیر امورخارجه ایران و حمایت وی از توافق با "محمد اشرف غنی" رییس جمهوری افغانستان قدردانی کرد.

عبدالله در حساب توئیتری خود نوشت: از تماس تلفنی وزیر امورخارجه ایران که حمایت خود را از توافق سیاسی امضا شده در روز یکشنبه و نیز برقراری آتش‌بس و توافق منطقه‌ای اعلام کرد، تشکر و قدردانی می‌کنم.

رییس شورای عالی مصالحه افغانستان همچنین افزود: در این گفت‌وگو به وزیر امورخارجه ایران اعلام کردم که صلح اولویت نخست ماست و همچنین خواستار توسعه همکاری دوجانبه ایران و افغانستان شده‌ام که این مسأله موجب استقرار صلحی پایدار و ایجاد منطقه‌ای باثبات خواهد شد.

از سوی دیگر نمایندگان ایران، پاکستان، چین و روسیه در امور افغانستان از توافق بین رهبران دو جناح سیاسی اصلی در این کشور استقبال و ابراز امیدواری کردند که این تحول مهم آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را تسریع کند.

نمایندگان ویژه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی پاکستان، جمهوری خلق چین و فدراسیون روسیه در امور افغانستان، دیروز دوشنبه در یک جلسه مجازی در مورد وضعیت جاری در افغانستان و روند صلح و آشتی در آن کشور تبادل نظر کردند.  

در این تبادل نظر، نمایندگان ویژه چهار کشور در امور افغانستان از توافق بین رهبران دو جناح سیاسی اصلی استقبال و ابراز امیدواری کردند که این تحول مهم آغاز مذاکرات بین‌الافغانی را تسریع کند.

بحران سیاسی ناشی از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که در ۳۰ دی ماه، کمیسیون انتخابات این کشور اشرف غنی را رییس جمهوری اعلام کرد، از طرف عبدالله مورد پذیرش قرار نگرفت و رد شد، آغاز گردید.

در ۱۹ اسفندماه اشرف غنی و عبدالله بطور هم‌زمان مراسم تحلیف را در کاخ‌های ریاست جمهوری و سپیدار با هواداران خود برگزار کردند و با این کار بطور عملی افغانستان دارای دو رییس جمهوری شد و دولت موازی باعث ایجاد بحران شده بود.