محمدباقر آخوندی روز سهشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر بخواهیم ارزشهای مثبت ایجاد شده بعد از شیوع ویروس کرونا در جامعه مقطعی نباشد و تقویت شود باید آموزش و پرورش دانشآموزان را بر این مبنا آموزش دهد تا تبدیل به عنصر فرهنگی شود.
وی گفت: شیوع کرونا در کنار آثار منفی که داشته دارای بعضی اثرات مناسب هم بوده و تقویت حس نوعدوستی، ساده زیستی و دوری از تجملات را ایجاد کرده اما این اثرات مثبت از روی اجبار رخ داده که اگر اجبار و الزام برداشته شود شاید اوضاع مثل قبل شود.
عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند اظهار داشت: در حال حاضر فضیلتهای اخلاقی مثل نوعدوستی و ساده زیستی که در جامعه بعد از شیوع کرونا ایجاد شده یک عنصر فرهنگی نیست و مردم ایران همواره در زمان سختی به یکدیگر کمک میکنند و جامعه منسجمتر میشود بنابراین باید تلاش کنیم تا خطر بحران کرونا را به یک فرصت تبدیل کنیم و به برنامه ریزی از همین امروز نیاز دارد.
وی گفت: وقتی فردی خرج عروسی خود را به یک خیریه اختصاص میدهد، کار خوبی است اما باید این فضیلت به یک عنصر فرهنگی و ارزش اجتماعی تبدیل شود تا دوام و گسترش پیدا کند.
آخوندی افزود: ارزش اجتماعی به معنای آن چیزی است که برای اکثر اقشار اجتماع مهم است به عنوان مثال دستگیری از دیگران و نوعدوستی برای بیشتر اقشار مختلف جامعه مهم است که اگر دوام پیدا کند به یک عنصر فرهنگی تبدیل میشود.
وی اظهار داشت: وقتی کارهای نوعدوستانه توسط مردم تکرار شود و توسط دیگران مورد تشویق و تجلیل قرار گیرد به مرور زمان به یک هنجار و ارزش و بعد هم به یک باور تبدیل میشود که در این مرحله انجام این نوع کارها به شکل خود به خود توسط آحاد جامعه انجام میشود.
مدیر گروه جامعه شناسی دانشگاه بیرجند بیان کرد: آموزش و پرورش، دانشگاهها، نهادهای فرهنگی، رسانهها و خانواده نقش مهمی در تبدیل عناصر فرهنگی به ارزش اجتماعی دارند به عنوان مثال اگر ویروس کرونا یک سال دیگر هم ادامه یابد تکرار اقدامات خوب و نوعدوستانه تبدیل به ارزش اجتماعی میشود.
وی گفت: با این وجود اثرات منفی کرونا هم زیاد بوده به عنوان مثال دست ندادن با هم، انتقال صمیمیت و عاطفه را کاهش میدهد چون مصافحه در اسلام فضیلتهایی در خود داشته و سنت اسلامی است که با آمدن کرونا کمرنگ شده است.