علی باقرزاده فاروجی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره اثربخشی روشهای آموزش در شرایط تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: هم اکنون چند کار پژوهشی در حال انجام است که یکی از آنها به بررسی میزان اثربخشی روشهای یادگیری مربوط میشود.
وی افزود: پدیده کرونا ممکن است در آینده دوباره شیوع پیدا کند. از این رو آموزش و پرورش باید بداند که کدام یک از روشهای آموزش بیشتر در جریان یادگیری اثرگذار و در دسترس بوده و بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است.
رییس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش عنوان کرد: پژوهشگاه مطالعات همزمان پژوهش دیگری را نیز با عنوان مستندسازی تجارب زیسته معلمان در دوران قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی انجام میدهد.
باقرزاده فاروجی خاطرنشان کرد: تاکنون سه هزار و ۷۰۰ معلم تجربه زیسته خود را در اختیار آموزش و پرورش قرار داده اند و کارهای مطالعاتی لازم برای آنها درحال انجام است تا بتوان مدلهایی را از آموزش در این شرایط استخراج کرد و در اختیار سایرین قرار داد.
وی همچنین یادآور شد: تحقیق بعدی که در فرآیند بازگشایی مدارس انجام میشود، به این صورت است که نمونه برگهایی طراحی شده و از همه معلمانی که سرکار می آیند خواسته می شود تا نحوه ارتباط با دانش آموزان را بررسی کنند.
رییس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش گفت: معلمان در کلاسهای حضوری دانشآموزان را ارزیابی میکنند تا متوجه شوند که تاثیر کدام یک از شیوه های آموزش برای یادگیری بیشتر بوده است. آنها تمامی فرصتها را بررسی می کنند و این نمونه برگهها را در اختیار آموزش و پرورش قرار می دهند.
باقرزاده فاروجی ادامه داد: با توجه به این تحقیقات میتوان فعالیتهای برجسته و همچنین پیگیری نکردنها را شناسایی کرد تا در نظام ارزیابی و بازخورد به آنها پاسخ داده شود. واقعیت این است که هنوز ارزیابی دقیقی از تلاشهایی که توسط معلمان انجام گرفته است، در اختیار نداریم.
وی افزود: آموزش و پرورش در حال حاضر فقط یک آمار کلی از فعالیتهای معلمان دارد، اما اینکه به طور مصداقی گفته شود کدام معلم در کدام منطقه، استان و مدرسه فعالیت خاصی را انجام داده و باید مورد تقدیر قرار گیرد، هنوز اطلاعاتی جمع آوری نشده است.
باقرزاده فاروجی عنوان کرد: در واقع میتوان گفت که یکی از دلایل بازگشایی مدارس جمعآوری اطلاعات برای مستندسازی و ارزیابی دقیقتر از فعالیتهای این دوران بوده است.
مدارس کشور از اول اسفندماه سال ۹۸ تا ۲۷ اردیبهشت ماه به دلیل شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از تشکیل اجتماعات تعطیل شد. این تعطیلی آموزش و پرورش را بر آن داشت تا به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از عقب ماندگی دانش آموزان و برقراری ارتباط مجازی مناسب دانش آموزان با معلمان باشد.