تهران- ایرنا- رییس کمیته بوجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با بیان اینکه ۵۴ درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده است گفت: روزانه ۳۰۰ دستگاه اتوبوس روانه تعمیرگاه می‌شود که با توجه به افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری و همچنین بالارفتن هزینه تامین ناوگان نفس‌های شبکه اتوبوسرانی تهران را به شماره انداخته است.

مجید فراهانی روز سه شنبه در نطق پیش از دستور دویست و پانزدهمین جلسه  شورای شهر تهران گفت: متأسفانه تجربه واقعی که اغلب ما از سفر با وسایل حمل و نقل عمومی در خاطر داریم تصویر اتوبوس‌ و واگن‌های فرسوده، شلوغ و دارای تأخیر در حرکت است، غلبه این تصویر ذهنی و واقعی بودن آن درعمل باعث شده تا ما استفاده از خودروی شخصی را بر حمل و نقل عمومی ترجیح دهیم.

وی بابیان اینکه اتوبوس به عنوان یک گزینه سفرهای درون شهری به علت برخورداری از شبکه گسترده در سطح محلات مختلف شهر انتخاب اول همشهریانمان در محلات حریم، دورتر از هسته مرکزی شهر و ... است و این مساله سبب شده تا اتوبوس سهم حداقل ۱۶ درصدی را جابجایی شهروندان تهرانی کسب کند، افزود: البته افزایش نرخ بنزین، شرایط اقتصادی ناشی از رکود تورمی و شیوع کرونا در افزایش این سهم نقش جدی داشته است.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: مجلس شورای اسلامی، شورای اقتصاد و هیات وزیران در ادوار مختلف با درک درست از لزوم توجه به توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوس رانی شهرها با تصویب اختصاص چند مورد تلاش کردند تا زمینه های قانونی را ایجاد کنند و بخشی از درآمد حاصل از آزادسازی قیمت‌ها در قانون هدفمندی، پرداخت ۱۰ درصد از جرایم رانندگی سهم شهرداری از محل طرح LEZ و... و. زمینه های قانونی لازم برای توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوس را برداشته اند اما این همه مصوبه و قانون منجر به تحویل حتی یک دستگاه اتوبوس جدید در هشت سال گذشته از سوی دولت به شهرداری تهران نشده است.

وی با بیان اینکه سه سال پیش مردم تهران به پای صندوق های رأی آمدند و امیدوار به فردایی بهتر حماسه آفریدند، گفت: در شورای پنجم تلاش کردیم تا برای تهران از هیچ تلاشی دریغ نکنیم و با یاری مردم و دولت با تکیه بر ظرفیت ها و اختیارات قانونی، گرهی از کلاف مشکلات تهران امروز بگشاییم، در این مسیر البته برخی گره‌ها به علت کوتاهی دولت همچنان باز نشده است.  

فراهانی با بیان اینکه مهم ترین مشکلات تهران معضل «آلودگی هوا» و «ترافیک» است، تصریح کرد: حل این مشکلات نیازمند بازشدن گره توسعه حمل و نقل عمومی است؛ اما همچنان ۴۰ درصد شهروندان از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند، آیا از خود پرسیده ایم چرا همشهریانمان استفاده از خودروهای شخصی را بر حمل و نقل عمومی ترجیح می دهند؟ پاسخ این سوال جز آن است که شهرمان تهران از یک سیستم حمل و نقل عمومی در دسترس، سریع، امن و به روز برخودار نیست.