شهرکرد- ایرنا- مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری چهارمحال و بختیاری از تدوین و تصویب کلیات سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان خبر داد و گفت: این سند در جلسه شورتی برنامه ریزی رونمایی خواهد شد.

مرضیه جلیل پور روز چهارشنبه در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت زنان و خانواده، ستاد کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی  استان افزود: این  سند در راستای ارتقا وضعیت زنان و خانواده و با هدف شناسایی و ارزیابی وضع موجود زنان و ارائه راهکارهای کارشناسی، برای رفع کاستی‌ها و تقویت ظرفیت‌های زنان با چشم‌انداز پنج ساله تدوین شده است.

به گفته وی، بر اساس این سند و براساس ماده ۱۰۱ برنامه ششم توسعه همه دستگاه‌های اجرای موظف هستند، براساس این سند در راستای ارتقا جایگاه زنان برنامه‌ریزی کنند.

وی اظهار داشت: مهمترین مساله در راستای ارتقا وضعیت زنان بررسی آسیب‌های اجتماعی حوزه زنان از جمله طلاق، فقر، مشکلات آموزشی، سلامت و بهداشت و همسرآزاری و خشونت علیه زنان است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری چهارمحال و بختیاری، نیز در این جلسه با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: تامین مشکلات معیشتی و اشتغال از مهمترین دغدغه‌های کشورهای جهان در زمان شیوع ویروس کروناست و از  مشکلات روانی و اجتماعی بوجود آمده در این زمان غافل مانده‌اند.

شهرام مقدس افزود: یکی از مشکلات و آسیب‌هایی که این ویروس بوجود آورده، گسترش استفاده از فضای مجازی در بین اقشار مختلف به خصوص دانش‌آموزان و دانشجویان است که رسیدگی به این موضوع نیاز به بررسی بیشتر دارد.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت فضای مجازی برای جوانان و نوجوانان الزامی است، گفت: افزایش توجه و کنترل بیشتر به این قشر در زمان استفاده از فضای مجازی یک اولویت است.

وی در ادامه به تفاهم‌نامه‌های منعقد شده بین وزارت کشور و دستگاه‌های اجرایی از جمله نیروی انتظامی، آموزش و پرورش ، اداره کل زندان، شورای مبارزه با مواد مخدر ، بهداشت و درمان، بهزیستی و دادگستری اشاره کرد.

مقدس افزود: این تفاهم‌نامه‌ها در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و  در راستای کنترل و کاهش مفاسد اجتماعی، کنترل و کاهش اعتیاد، طرح نماد، کنترل و کاهش اعتیاد ، کاهش مفاسد اخلاقی و ارتقا مهارت برنامه‌ریزی و توانمندسازی خانواده، آموزش همسران و فرزندان زندانیان، اعزام مبلغ به مناطق حاشیه‌نشین، کاهش و کنترل مفاسد اخلاقی و پیشگیری از خودکشی، طلاق و کنترل اعتیاد است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با اشاره به بحث پیشگیری و مقابله با مواد مخدر افزود: در راستای پیشگیری و مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر باید برنامه‌ریزی بهتری انجام شود.

سید قدیر مرتضوی با اشاره به شیوع ویروس کرونا افزود:به دلیل برخی شایعات و اظهار نظرهای نادرست و غیر عملی و باورهای نادرست در خصوص مصرف مواد مخدر و جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، گرایش به سمت مصرف مواد مخدر افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: اعتیاد یک پدیده چند وجهی و چند معلولیتی است که زمینه بروز آسیب‌های اجتماعی را افزایش می‌دهد.

مرتضوی، اجرای طرح‌های پیشگیری از اعتیاد و مقابله‌ با موادمخدر از سنین کودکی و نوجوانی را یکی از اولویت‌های توانمندسازی جامعه دانش‌آموزی عنوان کرد و گفت:  طرح یاری گران سال گذشته در ۲۰ درصد مدارس استان اجرا شد.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون  استقبال از درمان در سطح استان بالاست و این امر می‌طلبد با تقویت حمایت اجتماعی زمینه مانایی و ماندگاری بر ترک اعتیاد را افزایش داد.

به گزارش ایرنا، نیمی از جمعیت حدود یک میلیون نفری استان چهارمحال‌ و بختیاری را زنان تشکیل می‌دهند.