به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، فریبرز خسروی در تشریح فعالیتهای بخش اطلاع رسانی کتابخانه ملی اظهار کرد: ما در کتابخانه ملی با تعداد زیاد مراجعه کننده روبرو هستیم ولی سعی کرده ایم با برنامه ریزی بهینه بتوانیم خدمت بهتری را به مراجعان ارائه دهیم، اما گاهی کثرت مراجعان به حدی است که دچار مشکل میشود. در حقیقت نگاه سالن مطالعه به کتابخانه ملی نگاه درستی نیست و معمولاً کتابخانههای ملی کتابخانههای پژوهشی هستند.
کتابخانههای ملی معمولا به عنوان مرجعی محسوب میشوند که اگر فردی در هیچ جای کشور نتواند اثری را پیدا کند بیاید در کتابخانه ملی آن اثر را پیدا کند نه اینکه تبدیل به سالن مطالعه شود برای کنکور و یا آزمونهای دیگر مانند وکالت، تافل، پزشکی در کتابخانه ملی مطالعه کنند.
معاون کتابخانه ملی تصریح کرد: همه مراجعان محترم هستند ولی کارکرد کتابخانه ملی سالن مطالعات نیست و به نوعی توفیق اجباری برای ماست که در خدمت این عزیزانیم. البته علت اصلی این اقبال هم مشکلات و کسر و کمبودهایی است که در کتابخانههای دانشگاهی و عمومی وجود دارد.
خسروی درباره برای طرح کتابخانه ملی برای برون رفت از این موضوع، افزود: مذاکرات زیادی در حوزههای متعدد شده است، ولی ما وظایف کتابخانههای دانشگاهی و عمومی را به عهده نداریم. منتهی ارائه خدمات میدهیم ولی این شیوه برای مراجعه کننده نیز خسته کننده میشود طوریکه صبحها یک مسابقه دوومیدانی بین مراجعان وجود دارد تا هرچه زودتر درجای خود قرار گیرند و برخی روزها به دلیل شلوغی، جا برای نشست مراجعین نیست.
وی ادامه داد: مذاکراتی شد که حتی در همین اطراف عباس آباد و باغ کتاب یک فضایی ایجاد شود که صرفاً سالن مطالعه باشد و خدمت دیگری ارائه نشود، ولی هنوزبه جای نرسیده است.
خسروی عنوان کرد: در تهران اگر شهرداری در چهار نقطه سوله مجهز و تمیز با تعدادی کتابهای مرجع آماده کند، بسیاری از مراجعان مجبور نخواهند بود از شرقی ترین و غربی ترین یا جنوبی ترین نقاط تهران رنج ترافیک را برای رسیدن به کتابخانه ملی تحمل کنند.