تهران - ایرنا - وزارت آموزش‌وپرورش دستورالعمل نحوه برگزاری امتحانات خردادماه پایه نهم مدارس شبانه‌روزی را برای اجرا به ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها ابلاغ کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، پیرو ابلاغ دستورالعمل بازگشایی مدارس با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی از ۲۷ اردیبهشت‌ماه و با هدف رفع اشکال و ارایه خدمات آموزشی به آن دسته از دانش‌آموزانی که به هر دلیلی موفق به دریافت آموزش‌های درسی غیرحضوری نشده‌اند، دستورالعمل نحوه برگزاری امتحانات خردادماه پایه نهم مدارس شبانه‌روزیبرای اجرا به ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها ابلاغ شد.

بر این اساس، در موارد خاص و به‌صورت موردی فقط در خصوص دانش آموزان پایه نهم مدارس شبانه‌روزی که امکان حضور در ارزشیابی پایانی خردادماه برای آنها وجود نداشته باشد؛ مدیر مدرسه پس از تایید شورای مدرسه، تنظیم صورت‌جلسه مربوط و با هماهنگی اداره آموزش‌وپرورش منطقه می‌تواند ارزشیابی پایانی (تراکمی) نوبت دوم (خردادماه) در پایه‌های نهم دوره اول متوسطه را به شیوه غیرحضوری برگزار کند.

در این دستورالعمل آمده است: در صورت برگزاری آزمون به شیوه غیرحضوری، مسوولیت ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی دانش آموزان به عهده معلمان و مدیران مدارس خواهد بود.

طبق این دستورالعمل، معلمان می‌توانند برای اطمینان از تحقق اهداف دروس، بر اساس مستندات و شواهد جمع‌آوری‌ شده از مشارکت دانش‌آموز در فعالیت‌های آموزشی و تربیتی داخل و خارج از کلاس درس و مدرسه، آموزش‌های مجازی، نتایج ارزشیابی حضوری، ارزشیابی غیرحضوری آفلاین و آنلاین، ابتکارات و خلاقیت‌ها در موقعیت‌های یادگیری، پژوهش‌های دانش‌آموزی مرتبط با دروس، خلاصه‌نویسی، نتایج ارزشیابی‌های تکوینی (مستمر) نوبت اول و دوم و پایانی (تراکمی) نوبت اول و سایر شیوه‌های ارزشیابی، نمره دانش‌آموز را تعیین و به مدیر مدرسه ارائه کنند. این نمره در ستون ارزشیابی تکوینی (مستمر) و پایانی (تراکمی) نوبت دوم (خردادماه) ثبت و اعلام نتیجه خواهد شد.

در ادامه این دستورالعمل تاکید شده است: باتوجه به اینکه واحد سازمانی داوطلبان آزاد و ارزشیابی جامع در پایه نهم،  لذا تصمیم‌گیری در ارتباط با طراحی سؤالات و تعیین محل برگزاری امتحانات این دسته از افراد به اداره کل آموزش‌وپرورش استان واگذار می‌شود.