تهران- ایرنا- کتاب «بازی با زبان و رمزگشایی» با هدف ارائه کتابی روشمند برای نوآموزان روبرو با مشکلات زبان‌آموزی، نوشته «رباب محب» راهی بازار کتاب شد.

کتاب بازی با زبان و رمزگشایی: تمرین زبان برای نوآموزانی که با مشکلات زبان‌آموزی، تکلم، خواندن و نوشتن روبه‌رو هستند با هدف ارائه یک کتاب متدویک بر اساس آخرین پژوهش‌های پداگوژی و الگوهای موجود در جوامع پیشرفته در انتشارات سیب سرخ منتشر شد.
رباب محب با اشاره به اینکه بسیاری از نوآموزان به دلایلی با یادگیری زبان، خواندن و نوشتن با دشوار های آموزشی روبه‌رو می شوند، گفت: تا همین سال‌های اخیر، اساس تدریس بر آموزش خواندن و نوشتن پایه‌گذاری و در عمل ارتباط میان زبان‌شفاهی وکتبی از همان سال‌های اول دبستان فراموش می‌شد؛ اما پژوهش‌های سال ۱۹۸۰-۱۹۹۰ نشان داد زبان‌گفتاری و مهارت‌ خواندن و نوشتن ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.

دانش مربی در مورد توانایی‌های زبانی و توانایی‌های فردی در فراگیری نقشی حیاتی دارد. هدف من از تدوین این کتاب در وهله اول یاری‌رسانی به این دسته از نوآموزان است. آگاهی مرّبی از شیوه‌ها و روش‌های تدریس سنگ زیربناست.

این نویسنده بیان کرد: همواره از نوآموز انتظار می‌رود پس از یکی، دو سال به مدرسه رفتن از راه مطالعه علم کسب کند، بتواند محتوای کتاب‌ها و مقالات را بفهمد و تحلیل کند اما واقفیم متاسفانه چنین نیست.
محب با اشاره به شیوه‌های مختلف برای آموزش خواندن و نوشتن، گفت: پژوهشگران بر این باوراند که خواندن و نوشتن بیش از هر چیز یک فعالیت زبانی است که بر ستون توانایی‌های زبانی استوار است. هنگام خواندن یکسری فعالیت‌ها در سلسله اعصاب و جسم ما رخ می‌دهد. تمرکز حواس، دقت و توجه، دانش کافی درباره رابطه‌های آواها و حروف الفبا، علم به راه‌های چگونگی خواندن، دانش کافی درباره ساختار کلمات و کنترل لازم بر روند خواندن، از جمله شرط‌های یادگیری خواندن است.

به باور پژوهشگران علم پداگوژی Pedagogy ( فن آموزش)، پیشرفت زبان مرحله‌ای و گام به‌گام است. کودک ابتدا ادای کتاب‌خواندن را در می‌آورد. شاید کتاب را بالا پایین بگیرد، یا آن را به دهان ببرد و به دندان بگیرد اما به هرحال دارد ادای فرد بزرگسال را در می‌آورد و کتاب می‌خواند و به مرور زمان تصویری از کلمات را در ذهن ثبت می‌کند. این مرحله «قرائت لوگوگرافیک» نامیده می‌شود.
محب اظهار داشت: مربی ابتدا باید توانایی‌های فرد را بسنجد، سپس در یک دوره کوتاه‌مدت فشرده با زبان کار کند. نوآموزی که اصول اولیه یا پایه‌ای زبان را در زبان محاوره بداند راحت‌تر به زبان نوشتاری دست پیدا می‌کند. به این دلیل انتخاب ترتیب تمرین‌ها بنا به نیاز و سطح آگاهی زبانی نوآموز انتخاب می‌شود و نه صفحه به صفحه، یعنی لازم نیست از صفحه اول شروع کرد تا رسید به صفحه آخر، بلکه انتخاب تمرین با مربی است. از همین رو آگاهی مربی از شیوه‌های پداگوژی از اهمیّت والایی برخوردار است. در این راستا کتاب‌های مختلفی تدوین کرده‌ام که بازی با زبان و رمزگشایی یکی از آنها است.
کتاب بازی با زبان و رمزگشایی: تمرین زبان برای نوآموزانی که با مشکلات زبان‌آموزی، تکلم، خواندن و نوشتن رو به‌رو هستند در تیراژ ۳۰۰ نسخه و ۲۱۵ صفحه از سوی انتشارات سیب‌سرخ منتشر شد.