تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵

شیراز-ایرنا-کار ساخت تونل فاز یک خط ۲ مترو شیراز به طول تقریبی ۱۱ کیلومتر به اتمام رسید و عملیات ریل‌گذاری این مسیر از امروز (هشتم خردادماه ۹۹) آغاز شد.

با حضور استاندار فارس، شماری از مدیران شهری و نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر شیراز، پنجشنبه عملیات حفر تونل فاز یک خط ۲ مترو شیراز به انجام رسید.

عملیات حفاری این مسیر به صورت مکانیزه و با استفاده از دستگاه TBM توسط پیمانکار این پروژه که قرارگاه خاتم الانبیاء است، صورت گرفته است.

خط ۲ مترو شیراز خدمتی به مردم مناطق جنوبی شیراز

شهردار شیراز، در این آیین گفت: خط ۲ مترو شیراز خدمتی به شهروندان مناطق جنوبی این کلانشهر و شهرک‌های اطراف آن است.

حیدر اسکندرپور، مترو را خدمتی ارزان و ایمن دانست و افزود: اگر چه استفاده از این ناوگان حمل و نقل عمومی برای مردم ارزان تمام می‌شود اما شهرداری به ازای هزینه بلیت مترو برای هر فرد چهار برابر نرخ کرایه‌ای که مردم پرداخت می‌کنند، هزینه می‌کند.

وی ادامه داد: سال ۹۸ در سفر معاون اول رییس جمهوری به شیراز، نوید بهره‌برداری از خط ۲ مترو شیراز تا پایان دولت کنونی داده شد که اگر در سال ۹۹ منابع حاصل از فروش اوراق مشارکت در اختیار شهرداری شیراز قرار گیرد بدون تردید این وعده محقق خواهد شد.

مشاهده تبعیض در تکمیل مترو کلانشهرها

شهردار شیراز اضافه کرد: سال ۹۸ مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سهمیه مترو شیراز بود که متاسفانه در لحظات آخر، تخصیص اعتبار برای قطار شهری مشهد و تهران خوب دیده شد اما این اعتبار برای مترو شیراز، اصفهان و تبریز نصف تعیین شد و هنوز مدیران شهری این سه کلانشهر متوجه نشدند که چرا قطار شهری تهران و مشهد به شیراز و ۲ کلانشهر دیگر ایران ترجیح داده شد.؟

اسکندرپور اظهار داشت: در سال ۹۹ اگر سهم مترو شیراز از اوراق مشارکت به صورت کامل که مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان است تخصیص داده شود، تا پایان امسال خط ۲ مترو شیراز با سه ایستگاه به بهره‌برداری خواهد رسید.

شهردار شیراز: امکان بهره‌مندی از تسهیلات بانکی نیست

شهردار شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلی دیگر در حوزه توسعه خدمات شهری اشاره و بیان کرد: به دلیل بدهکاری شهرداری شیراز و تهران در دوره‌های گذشته مدیریتی، اکنون امکان بهره‌مندی شهرداری‌ها از تسهیلات بانکی وجود ندارد و انتظار داریم که این مشکل از سوی مدیران کشور حل شود.

اسکندرپور افزود: عملیات اجرایی ساخت خط سه مترو شیراز ظرف هفته‌های آینده با حضور وزیر کشور آغاز خواهد شد.

وی همچنین در قسمت دیگری از مطالب خود به حاشیه‌های اخیر پیرامون ساخت تراموا (واگن برقی) در شیراز اشاره کرد و گفت: تراموا حدودا یک پنجم مترو هزینه دارد و با توجه به اینکه شیراز یکی از مقاصد اصلی گردشگری کشور است به همین سبب توجه به حمل و نقل در مسیر مکان‌های گردشگری این شهر باید در دستور کار باشد و تراموا شیراز که پیش‌بینی می‌شود تا یک سال آینده فاز نخست آن به بهره برداری برسد از محل آرامگاه سعدی شروع می‌شود و تا حرم مطهر شاهچراغ (ع) ادامه خواهد داشت.

شهردار شیراز، تراموا را در مسیر توسعه گردشگری فرهنگی و مذهبی شیراز توصیف کرد و اظهار داشت: نباید با مسائل عمرانی شهر به صورت سیاسی برخورد کرد، ساخت تراموا شیراز با نظر مشاوران خبره انجام شده است.

آخرین ایستگاه خط یک مترو شیراز منتظر دستور افتتاح

مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز نیز در این آیین گفت: خط یک مترو شیراز با ۲۰ ایستگاه که ۱۹ مورد آن به بهره‌برداری رسیده در حال خدمات دهی به مردم این شهر است.

حسن مرادی افزود: در روزهای پایانی بهمن ۹۸ روزانه حدود ۱۰۵ هزار نفر مسافر قطار شهری شیراز بودند که با شیوع کرونا خدمات‌رسانی این ناوگان از بیست و دوم اسفند ۹۸ تعطیل شد و با تصمیم مجدد مدیران شهری از روز شنبه (دهم خرداد ۹۹) مجددا بازگشایی می‌شود و از ساعت ۶ صبح تا ۲۱ فعال است.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی ساخت آخرین ایستگاه خط یک شیراز به نام وکیل به اتمام رسیده که به زودی با صلاحدید شهردار شیراز به طور رسمی افتتاخ خواهد شد.

شتاب گرفتن عملیات ساخت مترو شیراز با حمایت دولت

مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز همچنین اظهار داشت: با حمایت گسترده مالی دولت از عملیات ساخت خط ۲ مترو شیراز در سال ۹۸ این پروژه عمرانی در هشت ماه منتهی به سال ۹۹ پیشرفت خوبی داشته است.

وی با تاکید بر تاثیر مثبت تخصیص اوراق مشارکت از سوی دولت بر روند ساخت خط ۲ مترو شیراز در سال ۹۸، گفت: بعد از تهران و مشهد، شیراز سومین کلانشهر کشور است که عملیات ریل گذاری خط ۲ مترو آن آغاز شده و اگر حمایت‌های دولت در سال ۹۹ نیز ادامه داشته باشد، پیش‌بینی می‌شود که کار ریل‌گذاری این خط تا پایان امسال به اتمام برسد.

مرادی ادامه داد: خط ۲ مترو شیراز ۱۵ کیلومتر طول و ۱۳ ایستگاه دارد که امروز (هشتم خرداد) کار ریل‌گذاری فاز یک این مسیر به طول تقریبی ۱۱ کیلومتر آغاز شده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۹۹ این فاز که از ایستگاه میانرود تا میدان امام حسین (ع) شیراز ادامه دارد با ۲ یا سه ایستگاه به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان این که کار مطالعات خط سه مترو شیراز نیز به اتمام رسیده، اظهار داشت: به زودی آیین کلنگ زنی خط سه مترو شیراز نیز انجام خواهد شد و مطالعات خط ۴، ۵ و ۶ مترو شیراز نیز هم اینک در حال انجام است.

مدیر عامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز افزود: ۵۰۰ هزار مترمکعب خاک حاصل از حفر تونل خط ۲ مترو شیراز استخراج شده و در این مسیر ۹ هزار تن آرماتور و ۸۳ هزار مترمکعب بتن‌ریزی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: تاکنون حدود ۱۳ و نیم کیلومتر تونل برای خط ۲ مترو شیراز حفر شده که کار حفر ۵ و نیم کیلومتر آن ظرف هشت ماه پایانی سال ۹۸ انجام شده و تاکنون در مجموع خط ۲ مترو شیراز حدود ۵۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

شهر در دستان شهروندان نه زیرپای خودروها

نایب رییس شورای اسلامی شهر شیراز هم در این آیین بیان داشت: شورای پنجم شهر شیراز تلاش دارد که این شهر را از چنگال خودروها خارج کند و آن را به دست شهروندان بسپارد.

ابراهیم صبوری ادامه داد: توسعه مترو یکی از اولویت‌های شهر زیست پذیر است و در شهرهای توسعه یافته دنیا این ناوگان، اصلی‌ترین زیرساخت حمل و نقل عمومی محسوب می‌شود.