به گزارش خبرنگار ایرنا؛ سید مناف هاشمی با همراهی مصطفی کاظمی مشاور و مدیر کل دفتر شهردار تهران ، روز پنجشنبه از مراحل ساخت و بهره برداری نیمه شمالی خط ٦ مترو تهران بازدید کرد.
معاون شهردار تهران در حاشیه این بازدید با اشاره به پیشرفت بیش از ٩٣ تا ٩٥ درصدی این خط گفت: مهمترین مسئله در این خط، تامین تجهیزات، تاسیسات اعم از فن و پله های برقی بوده که نیازمند تامین منابع مالی است .
وی با بیان اینکه ٥ ایستگاه در نیمه جنوبی خط ٦ مترو پیشتر به بهره برداری رسیده است، گفت: این خط از شمال غرب پایتخت (کوهسار) آغاز و به طول ٣٢ کیلومتر در پایان به دولت آباد می رسد که بهره برداری از ٢ ایستگاه دیگر در نیمه جنوبی و ٤ ایستگاه در نیمه شمالی تا پایان سال در دستور کار قرار دارد.
هاشمی با بیان بر اینکه توسعه مترو به عنوان اولویت نخست مدیریت شهری مورد تاکید است، تصریح کرد: از طریق منابع مالی شهرداری تهران ، بودجه تخصیص یافته از سوی دولت ، فروش اوراق مشارکت و درآمد حاصل از مجتمع های ایستگاهی می توانیم منابع مورد نیاز توسعه ، تکمیل و بهره برداری از خطوط در دست اجرا را تامین کنیم.
وی در ادامه به برنامه انتشار و فروش ٩١٠ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ٩٧ اشاره کرد و گفت: امیدواریم برابر توافقاتی که با بانک عامل داشته ایم این پول تا پایان خرداد ماه به نتیجه برسد چرا که در غیر این صورت مراتب بصورت حقوقی دنبال خواهد شد، هم چنین ١٥٠٠ میلیارد تومان اوراق مشارکت سهم سال ٩٨ است که ٥٠٠ میلیارد آن به اتوبوسرانی و هزار میلیارد آن به مترو تعلق می گیرد ، اما با توجه به شرایط ویژه شیوع کرونا در کشور، این رقم در سال ٩٨ محقق نشد لذا دیوان محاسبات تا پایان تیر ماه به شهرداری ها فرصت داده که اوراق خود را زنده کنند.
معاون شهردار تهران ابراز امیدواری کرد، اوراق مشارکت سال ٩٩ هم رقم خوبی است که در حال رایزنی با وزارت کشور به منظور تحفق سهم شهرداری تهران هستیم .
به گفته هاشمی، سه اوراق مشارکت مذکور، پشتوانه بسیار خوبی برای مترو تهران است که در سایه حمایت دولت که بالغ بر ٥٠ درصد ضمانت اوراق مشارکت را بر عهده دارد میتوانیم به نتایج مطلوبی در توسعه و بهره برداری از خطوط در دست احداث برسیم .
مترو تهران یک پروژه ملی است که حمایت دولت را هم میطلبد
در ادامه مشاور و مدیر کل دفتر شهردار تهران با تاکید بر اینکه توسعه مترو به عنوان یکی از مطالبات شهروندان مورد توجه همه ادوار مدیریت شهری بوده و در این دوره نیز تاکید شهردار تهران توسعه خطوط مترو و تکمیل و بهره برداری از بخش های باقیمانده است، گفت: تامین منابع و حمایت نظام بانکی در این بخش بسیار تاثیر گذار است .
مصطفی کاظمی با بیان اینکه مترو، پروژه شهرداری تهران نیست تصریح کرد: مترو تهران یک پروژه ملی است که حمایت بخش مهمی از حاکمیت را نیز می طلبد .
وی تاکید کرد: اگر به توسعه مترو به عنوان یک پروژه شهرداری نگاه شود، در مسیر توسعه با چالش هایی مواجهه خواهد بود اما در سایه حمایت دولت به عنوان یک پروژه ملی ، بی شک موانع بانکی موجود نیز برطرف خواهد شد.
ناوگان مترو تهران و حومه در ۷ خط و ۱۲۷ ایستگاه فعال است.