حرمت الله رفیعی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اعلام این خبر گفت: از ابتدا تقاضای ایجاد شعبه دادگاهی از سوی قوه قضاییه برای حل این اختلافها را داشتیم ولی هنوز محقق نشده است.
وی افزود: هرروز با شکایتهای مبنی بر عدم استرداد پول مسافران مواجه هستیم؛ برخی از مدیران آژانسهای مسافرتی مدعی هستند که وجوه دریافتی را به هتلهای خارجی و یا ایرلاین پرداخت کردند که ما به دلایل حقوقی امکان ورود به مساله و آگاهی از درستی و یا نادرستی آن را نداریم. این در حوزه اختیارات قوه قضاییه است.
رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافری افزود: همچنان بسیاری از مردم نتوانستند مطالباتشان را پس بگیرند و سیستم حقوقی باید به کمک بیاید.
رفیعی پیگیری نکردن این شکایتها را جفا در حق مردم دانست و گفت: به جای آنکه متولیان، ناظران و مسئولان از آژانسها و شرکتهای هواپیمایی بخواهند بدهی مردم را بدهند و نسبت به بدتعهدیها معترض شوند، ما در بخش خصوصی از آنها میخواهیم به این قضیه وارد شوند و پیگیر تسویهحساب بدهکارانِ مردم باشند.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که این بدهیها بیشتر متعلق به شرکت های هواپیمایی است یا هتلها، گفت: بیشتر این بدهی ها به شرکت های هواپیمایی و بویژه چند شرکت بزرگ داخلی مربوط میشود.
اوایل اسفند سال گذشته و در پی دستور وزیر راه و شهرسازی قرار شد مردم بتوانند بدون نگرانی از جریمه، سفر و بلیت قطار و هواپیمای خود را لغو کنند و از سوی دیگر نیز در همان روزها بسیاری از پروازهای خارجی به خاطر شیوع ویروس کرونا لغو شد.
وزیر راه و شهرسازی با صدور ابلاغیهای اعلام کرده بود که اگر مسافران از ترس ابتلا به ویروس کرونا، بلیت قطار یا هواپیما را لغو کنند، شرکت های ریلی و هواپیمایی حق دریافت خسارت کنسلی ندارند.
در حالی که محمد اسلامی گفته بود به دستگاههای متولی راه آهن و هواپیمایی ابلاغ شده است تا برای بازگرداندن هزینه بلیت مردم، هزینهای بابت لغو دریافت نشود، هنوز برخی از شرکتهای هواپیمایی هزینه بلیتهای لغو شده را مسترد نکرده اند.