تهران- ایرنا- وزیر کشور با بیان اینکه همین روزها شمار کشته‌های آبان ۹۸ اعلام می‌شود، گفت: در این حادثه حدود ۴۰ تا ۴۵ نفر شهید اعلام شدند که کاملاً بی‌گناه بودند و با سلاح‌ها و روش‌هایی کشته شدند که اصلا نیروهای نظامی و امنیتی ما ندارند.

«عبدالرضا رحمانی فضلی» شب گذشته در برنامه زنده تلویزیونی با تشریح عملکرد وزارت کشور در حوزه های مختلف از جمله انتخابات دوم اسفند ۹۸، روند مدیریت بیماری کرونا، اغتشاشات آبان ماه ۹۸، توسعه فعالیت‌های اقتصادی در استان ها، مسائل مرزی و وضعیت استان خوزستان مطالبی بیان کرد و با تاکید بر اینکه «من سرباز مردم هستم»، درباره روند مدیریت آشوب‌های آبان ماه گذشته گفت: حفظ اقتدار و امنیت جامعه برای همه ما اصل است.

وزیر کشور با رد این جمله که موضوع کرونا چند روز به انتخابات مطرح شد، اظهارکرد: دقیقاً روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در هیات دولت آقای دکتر نمکی گزارش دادند که ۲ مورد ابتلا به کرونا در قم مشاهده شده است. انتخابات روز جمعه بود. بلافاصله با دعوت از دوستان وزارت بهداشت جلسه تشکیل و  نسبت به هر گونه صلاح دیدی اعلام آمادگی شد. در این جلسه توصیه‌هایی داشتند از جمله حذف استامپ و انگشت زدن هنگام رای گیری. مسائل دیگری هم بود که همه در دستور کار قرار گرفت و رعایت شد.

وی ادامه داد:‌ بحث کرونا ۲ روز قبل انتخابات مطرح شد، پیش از آن،  شهادت سردار دلها شهید قاسم سلیمانی، واقعه سقوط هواپیما و همچنین برخی از اعتراضات را شاهد بودیم که چهار پنج شب داخل کشور با آن مواجه بود؛  از طرف دیگر، به شدت بحث تحریم و بحث هجمه به مشارکت مردم در انتخابات وجود داشت. با همه اینها، در  روز دوم اسفند انتخابات را طبق پیش بینی قبلی انجام دادیم و توانستیم در حدود ۵۴ هزار  شعبه انتخابات را برگزار کنیم.

رحمانی فضلی اضافه کرد: امنیت انتخابات ما بهترین شرایط را داشت و هیچ گونه مشکل امنیتی نداشتیم. این موضوعی بود که از ۲ سه ماه قبل روی آن کار و اطلس امنیتی تهیه کرده بودیم و متناسب با آن عمل می‌کردیم. ۵۰۰ هزار نفر به عنوان مجری انتخابات، حدود ۴۶ هزار نفر را به عنوان بازرس آموزش دیده بودند و با نیروهای تأمین کننده نظم و امنیت، حدود یک میلیون نفر در کار برگزاری انتخابات مشارکت داشتند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: انتخابات روز ۲ اسفند انجام و در  آن مرحله، تکلیف ۱۹۷ حوزه انتخابیه از ۲۰۸ حوزه تعیین شد که ۲۷۹ نفر به مجلس راه یافتند اما هنوز ۱۱ نفر از ۱۱ حوزه باقی مانده اند. با هماهنگی‌های انجام شده با شورای نگهبان، این انتخابات در شهریور ماه برگزار می شود.  البته،  اگر مشکل کرونا نبود انتخابات شاید در خرداد برگزار می‌شد اما به شهریور موکول شد تا فضا برای برگزاری انتخابات مهیا شود. متاسفانه، در این مدت ۲ نفر از منتخبین شامل آقای رمضانی از گیلان و خانم رهبر از تهران از دست رفتند. انتخاب جایگزین های این ۲ نفر در این مرحله دوم نیست و انشاءالله همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده انتخاب خواهند شد.

وی با تاکید بر لزوم بازنگری قانون انتخابات گفت:  قانون انتخابات هر دوره در مجلس اصلاحیه ای خورده است اما نگاه وزارت کشور این بوده که لایحه جامع انتخاباتی داشته باشیم. اکنون انتخابات شوراها، مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و ریاست جمهوری برگزار می‌شود و برای این چهار تا انتخابات، ۴ قانون در کشور وجود دارد.  در همین انتخابات حدود ۱۱۲۳ هیات اجرایی و به همان میزان هیات نظارت بود و حدود ۱۷۹۵۲  نفر در هیات اجرایی ما عضو بودند. حالا وقتی انتخابات خبرگان پیش می آید عین همین شرایط حاکم است و  اگر در کنار آن ریاست جمهوری و شوراها برگزار شود هم همینطور خواهد بود.

رحمانی فضلی اضافه کرد: مجبوریم که برای یک نفر در تهران کل فرایند انتخابات مجلس شورای اسلامی را همان از اول داشته باشیم. همین امر برای مجلس خبرگان هم مطرح است. با توجه به مطالعاتی که در وزارت کشور هم انجام شده بود، لایحه جامع انتخابات آماده و به مجلس به صورت  دو فوریتی ارائه شد که البته دو فوریتش رای نیاورد و در پشت لوایح و طرح های دیگر ماند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: البته هم زمان خود مجلسی‌ها هم طرحی را برای انتخابات آماده کرده بودند که این طرح بعد از تصویب در کمیسیون و صحن علنی مجلس به شورای نگهبان رفت و در این رفت و برگشت میان مجلس و شورای نگهبان در نهایت به غیر از چند بند، آن طرح هم تصویب نشد. از این جهت دولت وظیفه اصلی‌اش را انجام داد. الان هم دولت روی همان لایحه قبلی انتخابات اصرار دارد  و در افتتاحیه مجلس به این مساله اشاره داشتم که آمادگی لازم را برای همکاری با مجلس در جهت اصلاح قانون انتخابات داریم و البته انتظار  می‌رود ضعف‌ها و کاستی‌ها هم در طی فرایند زمانی در کمیسیون‌ها برطرف شود.

وی اظهارکرد: مساله تشکیل هیات‌های اجرایی، رابطه ما با شورای نگهبان، نحوه الکترونیکی کردن، حمایت از احزاب و نقش این جریان‌ها در انتخابات که از نظر بنده باید احزاب نقش و هویت فعال‌تری در انتخابات پیدا کنند. همه این موارد باید چارچوب قانونی معینی در اجرا داشته باشند. از جمله احزاب می‌توانند با حضور شان منسجم تر عمل کنند و  در مقابل انتخاب‌ها پاسخگو هم باشند.  

رحمانی فضلی درباره برگزاری انتخابات الکترونیکی گفت: انتخابات از روز نخست تا مرحله نهایی ۲۵ مرحله دارد که ۲۳ مورد آن، کاملا الکترونیکی است و فقط ۲ مورد اخذ و شمارش آرا باقی مانده است. مهم‌ترین مرحله احراز هویت بود که این بار موضوع با شورای نگهبان حل و این موضوع انجام شد. دستگاه‌های احراز هویت هم استفاده شد و مزیت این دستگاه‌ها در این است که تکرار در رای‌گیری یا استفاده از شناسنامه افراد فوت شده و نظیر آن وجود نداشت و انتخابات در این دور با سلامت کامل برگزار شد.

وی با بیان اینکه در مساله اخذ و شمارش آرا پیگیری‌های جدی وجود داشت که در انتخابات قبل چه مجلس و چه ریاست جمهوری قبلی به صورت موردی و محدود این امر اجرا شده است، ابراز امیدواری کرد: در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری، اعتماد شورای نگهبان جلب شود چون همه چیز برای تمام الکترونیکی کردن انتخابات مهیاست.

رییس شورای امنیت کشور با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده و احتمال ادامه دار بودن کرونا و برگزار شدن انتخابات الکترونیکی، از آمادگی کامل وزارت کشور برای انجام این کار خبر داد  و با برشماری مهمترین اقدامات وزارت کشور و دستگاه های تابعه برای مدیریت و مهار ویروس کرونا اظهار کرد: مردم در این موضوع جانانه آمدند. گزارش وزارت بهداشت نشان داد بیش از ۹۸ درصد مردم با اطلاع و آگاهی در کنترل روند بیماری مشارکت داشتند که البته در این زمینه باید از صدا و سیما و رسانه ها هم ‌تشکر کنیم. در کنار همراهی مردم، ستاد ملی با مدیریت رئیس جمهوری محترم  تشکیل شد. در ایام تعطیلات نوروز، همه افراد مرتبط در حوزه مقابله با کرونا  مرتب حاضر بودند و تعطیلات نرفتند. خود آقای رئیس جمهور که در بعضی هفته ها سه بار جلسه کمیته را تشکیل می‌داد.

وی ادامه داد: پیگیری‌های شخص ایشان از جمله  تماس با استانداران و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و همچنین تلاش‌های کادر پزشکی و بدنه وزارت بهداشت و همچنین حمایت مؤثر مقام معظم رهبری، باعث شد که امروز در جهان نمره قابل قبولی در حوزه مبارزه با کرونا بگیریم.

رحمانی فضلی یادآورشد: در حوزه مبارزه با کرونا وزارت کشور با عضویت ۲۳ دستگاه، کمیته اجتماعی و انتظامی به عنوان کمیت‌ه ای تصمیم‌ساز شکل گرفت. از جمله اعضای موثر، وزارت بهداشت بود که معمولا در سطح دو الی سه معاون در جلسات کمیته اجتماعی شرکت دارند. تمام تصمیمات در این کمیته اتخاذ و تصمیم سازی لازم انجام می شود و در مرحله نهایی در خود ستاد اصلی با حضور رئیس جمهور تصمیم گیری می شود.

وی افزود: امروز به جایی رسیده ایم که از لحاظ تجهیزات و ایمنی مجهز هستیم. پزشکان و پرستاران ما تجربه بسیار بالایی دارند و از سوی دیگر، مردم ما آگاهانه تر و دقیق تر عمل می کنند. خیلی متفاوت از روزهای اول اسفند است که دچار نگرانی بودیم و علی رغم امکاناتی که در اختیار داشتیم، فکر می کردیم که به لحاظ تامین تخت و بیمارستان دچار مشکل می شویم.  نیروهای مسلح  بیش از ۵ هزار تخت را در سراسر کشور آماده کردند. نقاهتگاه ها و قرنطینه های زیادی ایجاد شد و الان شرایط مناسبی داریم. روند بیماری، کاهشی و باثبات است. هر چند در برخی از استان ها  شرایط خوبی نداریم اما با این وجود، مانند شرایط ابتدایی در قم و گیلان نیست.

رحمانی فضلی همه این اقدامات را مدیون همکاری مردم، ستاد و وزارت بهداشت و مقام معظم رهبری دانست و گفت: یک جلسه ستاد هم ایشان، به صورت مجازی شرکت داشتند و تایید کردند که مصوبات شورا  حکم مصوبات شورای عالی امنیت ملی را دارد. بنابراین، فرایند شورای عالی برای آن طی می شود. لذا مصوبات برای ایشان ارسال می شد و نوعا در همان روز به تایید ایشان می رسید. مجلس و روسای قوه مقننه و قضائیه هم در کنار ما بودند.

وی یکی از نگرانی های بزرگ در روزهای اول را مساله هجوم به فروشگاه‌ها عنوان و تصریح کرد: در دنیا دیدیم که فروشگاه‌ها خالی شد و درگیری ایجاد شد. بحث تامین کالاهای اساسی به طور جدی مطرح بود. اما با تلاش بخش‌های ذیربط و هشیاری مرم به خوبی این شرایط مدیریت شد. موضوع بعد، ‌ماسک و کالاهای بهداشتی بود. این کالاها در شرایط عادی و در حد نیاز و مصرف بود. هر کالایی در این مواقع اگر کمبود بود، واردات انجام می‌دادیم که در این خصوص با دو تا مساله مواجه بودیم. یکی تحریم بود و دیگری اینکه هر کشوری خودش به این کالاها نیاز داشت. به همین دلیل، خیلی از کارخانجات ما تغییر خط تولید دادند.  

وزیر کشور الگوی مدیریت کرونا را الگویی موفق دانست که می‌تواند به سایر بخشها تعمیم یابد. البته سال قبل در مساله سیل که ۲۴ استان  درگیر شده بود  با تشکیل قرارگاه تجربه موفق مشابهی هم داشتیم. از این رو دو الگوی موفق یکی مساله مدیریت سیل و دیگری کرونا، برای ما الگویی موفق بوده است.  

رحمانی فضلی با بیان اینکه طرح ترافیک از شنبه گذشته اجرا شده است، گفت: با اجرای این طرح قطعا اتوبوس‌ها شلوغ تر خواهد شد هرچند رئیس جمهور به ناوگان اتوبوسرانی دستور داده تعداد اتوبوس‌ها زیاد شود. به عنوان مثال، اتوبوس‌هایی از سرویس به خاطر مسائل جزئی خارج شده، باید تعمیر و وارد سیستم شود.
وزیر کشور درباره ابراز گلایه شهرداری‌ها و شوراهای شهر از این مساله که دولت‌ها نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند، گفت: آقای رئیس جمهور دستور داد که بخشی از این موارد تامین شود. البته بخشی از  تاکسی‌ها هم  به کمک می آیند. ۴۵ درصد ظرفیت تاکسیرانی استفاده نمی شود و دلیل آن هم این است که وقتی در بخش های مرکزی شهر طرح ترافیک را برداشته ایم هر فرد با ماشین خود به آنجا برای کار یا خرید  می رود. این ظرفیت ۴۵ درصدی تاکسی‌ها هم به کمک می آید و ما هم امیدواریم که ان شاءا...  مطابق آنچه شورای عالی ترافیک به ما گزارش داد بین ۵ تا ۱۰ درصد ظرفیت اتوبوس رانی و مترو افزایش می‌یابد.  شهردار تهران هم متعهد شده است شیوه ها و روش هایی اتخاذ کند تا آثار منفی اجرای طرح ترافیک در حوزه کرونا  افزایش نیابد و هروقت توانایی این مسئله را داشتند، دوباره طرح اجرا شود.

وی دلیل اجرای دوباره طرح ترافیک را آلودگی، ترافیک زیاد در کلان شهرها و ورود خودروهای شخصی به خطوط اتوبوسها عنوان کرد و گفت: به آقای شهردار اعلام شد می تواند طرح ترافیک را اجرا کند منوط به اینکه به وزارت بهداشت اطمینان دهد که شرایط از نظر فاصله گذاری اجتماعی کاملا رعایت شود. ایشان هم طرحی آماده کرده است که با کمک وزارت بهداشت اجرایی شود.  

وزیر کشور درباره تبعات اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا،  شرایط اقتصادی دنیا را متاثر از این مسئله دانست و گفت: تجارت جهانی کم شده، قیمت نفت پایین آمده؛ اما به سه دلیل بر ما تاثیر داشته، رکود جهانی که بر همه کشورها از جمله ما موثر است، تحریم ها و تشدید و تمدید تحریم‌ها و آثار مستقیم شیوع کرونا در داخل کشور،  سه دلیلی است که به صورت کلان بر اقتصاد کشور ما تاثیر گذاشته است.  در این زمینه از اول؛ سیاست رئیس جمهور این بود که فعالیت اقتصادی و معیشت در کنار درمان، مدیریت و کنترل بیماری باشد. بنابراین، واحدهای تولیدی ما از اول تاکنون اصلا تعطیل نشده است. روزهایی بود که فشار بر دولت، ستاد و رئیس جمهور بود که کارخانه سایپا، ایران خودرو و فولادها  را ببندیم. اگر اینها را می‌بستیم واقعا چه اتفاقی می‌افتاد؟
 
وی افزود: ما وقتی آثار منفی کار را می بینیم یقه طرف را می گیریم چرا فکر نکردی به این موضوع؟ اما وقتی مثبت و جاری هست نمی‌گوییم که خدا پدرت را رحمت کند که چنین تصمیمی گرفتی. ما به جای تعطیل کردن، به تمام واحدهای تولیدی و کارخانجات و وزارت صنایع، وزارتخانه های مرتبط، وزارت دفاع در پتروشیمی و وزارت نفت را در بحث نفت موظف کردیم ضمن حفظ تولید، سختگیرانه ترین روش را در اجرای پروتکل‌ها انجام دهند. تعطیل کردن صنایع واقعا فاجعه اقتصادی بود.  وزارت نفت اعلام کرد هیچ مورد فوتی و مرگ و میری در این زمینه در بخش تولید نداشتیم. ایران خودرو، سایپا، فولاد، پتروشیمی، همه کارخانجات فعال بودند و واقعا تشخیص و درمان و مراقبت‌ها به موقع انجام شد.

رحمانی فضلی با اشاره به کمک‌های معیشتی ادامه داد: کمک‌های معیشتی به اندازه‌ای نبود که همه مشکلات مردم را حل کند اما دولت در حد توان خود و با مجوزهایی که مقام معظم رهبری دادند توانست این کار را انجام دهد و الان که بازگشایی‌ها را انجام می دهیم هم بانکها پای کار آمده اند که تسهیلات، اعتبارات و کمک های لازم را به مردم بدهند و هم دولت از منابع خود کمک می‌کند اما باید به سرعت آن چیزی که از کرونا در داخل کشور اتفاق افتاده، جبران کنیم.

وزیر کشور با اشاره به دشمنی‌ها و تحریم های آمریکا گفت:‌ اینکه آمریکا دشمن ماست و مردم ما در این شکی ندارند ما چهل سال است با دشمنی به نام آمریکا روبرو هستیم و دخالت‌های آمریکا یکی دوتا نیست؛ از روز اول انقلاب دخالت‌ها شروع شد، دخالت سفارتخانه، بحث تهاجم طبس، جنگ، تحریم‌ها و تهدیدها و بعد هم آخرین مورد که برجام بود که تعهد خودشان بود و در شورای امنیت سازمان ملل امضا کردند و بعد پاره کردند.
دوم؛ ما از دشمن نباید توقع حمایت از خودمان نداشته باشیم اگر چشم به دشمن بدوزیم و دل به دشمن بدهیم حتما در امید سراب خواهیم بود.  

وی ادامه داد: در حوادث آبان اینها به دنبال طرح سوری سازی کشور بودند؛ دنبال این بودند که اوضاع امنیت داخلی ما به هم بریزد، علایم آن این بود که در آبان تمام رسانه های آمریکایی، رسانه های مخالف ایران، معاندین، سلطنت طلب‌ها، داعش و تکفیری ها همه یکپارچه در هجمه علیه افکار عمومی هرچه توانستند انجام می دادند، آموزشهای مسلحانه می دادند، علامت می دادند که که کجاها بروید و چه کارهایی انجام دهید.  

وزیر کشور گفت: یکی از مواردی که می گویند این است که رحمانی فضلی به عنوان رئیس شورای امنیت اینترنت را در آن شب ها قطع کرد، بله حتما قطع می کنم چرا قطع نکنم! وقتی از بستر اینترنت آموزش می‌دهند و فرماندهی میدان می‌کنند، هرکه مسئولیت حفظ امنیت مردم را بر عهده دارد، حتما این کار را می کند. چرا که امنیت عمومی مردم مهم است.  اینها چرا ناراحت هستند؟ زیرا می‌خواستند جنگ داخلی راه بیندازند. اینها از چندماه قبل آموزش‌های نظامی خود را آغاز کرده بودند، نیروهای مرتبط به خود در داخل را آموزش می دادند، افراد جدید را بسیج کرده بودند حتی ورود سلاح قاچاق در مرزها افزایش یافته بود. همه اینها تحت رصد و کنترل بود اما خودشان در تحلیلها هم گفتند که واقعه بنزین فرصتی برای شعله ور شدن این ماجرا بود.

وی اضافه کرد: من قبلا هم گفتم که بنزین را شب جمعه انجام دادیم تمام شد، این بعد از شب شنبه اتفاق افتاد و به صورت محدود بود در ابتدا، حتی روز شنبه هم مشکلی در خیلی از جاها نداشتیم. پس گره نزنیم مسائل را به هم دیگر. اگر آن موضوع دلیل می شد، بعد بستر وسیعی میداشت و باید بسیار عظیم تر این حادثه می شد. هرچند در این حادثه بیش از ۱۰۰ شهرستان درگیر بودند، اما در هیچ مصوبه ای اعم از شورای امنیت، شوراهای تامین استانها نداریم که تیراندازی بشود به طرف افراد.  

رحمانی فضلی گفت: با وجود رفتار این روزهای رئیس جمهور آمریکا که می‌گوید اگر کسی نزدیک اینها شود با سگ‌های شرور و سلاح‌های کشنده ما روبرو می‌شود، در کشور ما هیچ چنین دستوری نیست. همه مصوبات شورای امنیت و شوراهای تامین موجود است که همیشه به خویشتنداری و مراعات و کنترل و روش‌های مسالمت آمیز دعوت کردیم اما وقتی به یک پادگان، پاسگاه یا مقر حیاتی حمله می‌کنند یا مسلحانه سنگربندی می کنند، چنین مشکلاتی اتفاق می‌افتد.

رییس شورای امنیت کشور درباره کشته شدگان حوادث آبان اظهارکرد: گرچه آمار فوتی‌ها را از ۸ هزار و ۱۰ هزار نفر تا ۲ هزار نفر گفتند اما همین روزها اعلام خواهد شد که عددها اصلا این نیست. البته حتی یک نفر هم فوت کند، ناراحت کننده است. در این حادثه غم بار، حدود ۴۰ تا ۴۵ نفر برابر بررسی ها، شهید اعلام شدند، اینها کاملاً بی‌گناه بودند و با سلاح‌ها و روش هایی کشته شدند که اصلا نیروهای نظامی و امنیتی ما ندارند. همه اینها در گزارشات پزشکی قانونی موجود هست و دلیل تاخیر در اعلام آمار هم این بود که  دلایل، مکان و ساعت مرگ هر فرد دقیقاً معلوم شود.  

وی ادامه داد: اگر شب شما در خانه باشید و بدانید که افرادی سمت خانه شما می‌آیند و می خواهند خانه شما را آتش بزنند، شما اولین توقعتان چیست؟ اینکه دولت و نیروهای امنیتی و انتظامی از شما دفاع کنند. اینها می خواستند کشور به هم بریزد، ناامنی و شورش بشود، سوریه سازی کنند. اینها می‌خواستند که جنگ داخلی و اختلافات راه بیندازند که هیچ کدام اتفاق نیفتاد و  کشور توانست امنیت خود را حفظ کنند و اکنون هم در شرایط مطلوب هستیم.  

وزیر کشور تصریح کرد: وقتی همه ملت ایران را تحریم کردند، حتی در اوج بحث کرونا که بر اساس شرایط بهداشتی سازمان بهداشت جهانی اعلام می کند که هیچ محدودیتی در انتقال دارو در هیچ کشوری نباشد اما اینها رسما ما را تحریم کردند، وقتی همه کشور را تحریم کردند، بنده که به خاطر اجرای وظیفه قانونی خودم که حفظ امنیت عمومی مردم است که در چارچوب قوانین انجام شده یا به بهانه اینترنت تحریم کنند، مسئله ای نیست.  یا گفته شده که به تجمعات اجازه داده نشده است، در حالی که ما به هر نوع تجمعی که قانون اجازه دهد، مجوز می دهیم.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: فقط در ۱۶ آذر سال قبل، ۱۶۰۰ تجمع داشتیم، تکرار می کنم، حتی یک مورد مصوبه تیراندازی به مردم در هیچ یک از سطوح وجود ندارد، اما قانون نحوه استفاده از سلاح  قانون است و در اختیار نیروهای مسلح است؛ وقتی به مراکز حیاتی حمله می‌کنند، و مسلحانه تیراندازی می‌کنند، باید دفاع کنند و در این دفاع ناخواسته هم اتفاقاتی پیش می‌آید.  

وزیر کشور با بیان اینکه سیاست جمهوری اسلامی همزیستی مسالمت آمیز، روابط موثر و عدم دخالت در کشورها بوده است، گفت: با کشورهای  همسایه تفاهم نامه امنیتی و مرزی داریم، تبادل اطلاعاتی داریم و مرتب جلساتی برگزار می شود و در بسیاری موارد همکاری های خوبی داریم. با توجه به اینکه در در شرق کشور در مرزهای افغانستان و مقداری هم در پاکستان با ضعف استقرار نیروهای نظامی و امنیتی طرف مقابل مواجه هستیم، از جمله اینکه ظرف یکی دو سال گذشته نتوانستند برای بیش از ۲۰ پاسگاه مرزی تامین نیرو کنند، وقتی امنیت در آن کشور دچار مشکل می شود، و صیانت کشور مجاور از مرزها ضعیف می‌شود، مسلماً قاچاق کالا و اشرار رشد و نمو می‌یابد. اما ما با حضور نیروهای خود، تجهیزات و امکانات خود را افزایش دادیم تا بتوانیم ضعف طرف مقابل را پوشش دهیم.  همین مشکل را با ارمنستان یا ترکمنستان نداریم و در مرز کشورهای دیگر، دو طرف وظایف خود را انجام می دهند.

وی ادامه داد: در بخشی از افغانستان و پاکستان و عراق مشکلاتی داریم که زحمت ما در بحث قاچاق اسلحه، مواد مخدر و کالا و یا رفت و آمد تروریست ها در نتیجه آن است.  در غرب کشور نیروهای پژاک و دموکرات ها که همه مورد حمایت نیروهای خارج از منطقه اند، البته این به معنای آن نیست که دولت عراق یا دولت اقلیم این کار را انجام می دهند، بلکه کشورهای مداخله گر به دنبال این مسائل هستند. اخیرا هم در شرق کشور به صورت موردی بحث هایی را در خصوص تحرکات اشرار داریم. به هرحال در حیطه مرزی با کشورهایی همسایه هستیم که ضعف استقرار امنیت دارند و با وجود این شرایط در داخل کشور امنیت داریم. حفظ امنیت ما مثل سوئیس و سوئد که مشکلی در مرزها ندارند، چرا که ما همسایگانی چون افغانستان و عراق داریم که چندسال است دچار جنگ هستند و امنیت کامل ندارند.
 
رحمانی فضلی افزود: سپاه، بسیج و نیروی انتظامی تلاش می کنند و دولت هم در تامین تجهیزات تلاش می کند. سال گذشته با مصوبه شورای عالی و تصویب مقام معظم رهبری سالانه ۱۰۰ میلیون دلار به مدت سه سال  در مجموع ۳۰۰ میلیون دلار برای تجهیزات مناطق شرقی تعلق گرفت، همچنین با رقمهایی که در بودجه می آید و رقم هایی که خود دستگاه‌ها دارند، این کار انجام می شود.  

وزیر کشور با بیان اینکه هر کشوری باید از مرزهای خود دفاع کند و مراقب باشد، گفت:  ما هم به عنوان کشوری که استقلال و امنیت خود را می خواهیم، از مرزهای فاع می کنیم.  مرز تعیین کننده دو قلمرو است و عبور از این مرزها تابع قوانین و مقرراتی است و هر اقدامی که خلاف این مقررات باشد، مستوجب عقوبت است.  

وی خاطرنشان کرد: الان در کشور ۳ میلیون افغانستانی داریم که حداقل ۱ میلیون غیرمجازند. نه اینکه این افراد را نمی‌شناسیم و تسلطی نداریم و رصد نمی‌کنیم، اما آنها و شرایط داخلی افغانستان را درک می‌کنیم. بنده چند بار با رئیس جمهور افغانستان و دبیر شورای امنیت کشور، وزیر کشور و نیروهای مسلح آن کشور دیدار و صحبت کرده ام و همینطور سایر مسئولان کشور مرتبا دیدار و گفت و گو می کنیم. موافقت نامه‌ها و تفاهم نامه هایی هم داریم.  
وی ادامه داد: به هرحال وقتی با حضور یک میلیون اتباع غیرقانونی مواجه هستیم، مقصر آنها هستند که نباید بگذارند این افراد به صورت غیرقانونی اینجا بیایند. ما به دلیل ملاحظاتی انسانی، همجواری و همکاری‌های متقابل این افراد را پذیرفته ایم. در مدارس ما فرزندان بیش از ۳۰۰ -۴۰۰ هزار نفر اتباع غیر مجاز تحصیل می‌کنند، در دانشگاه‌ها درس می‌خوانند، حدود دو میلیون نفر از آنها مجاز هستند که کارت اقامت دارند و کار و زندگی می‌کنند، دو نسل از آنها اینجا هستند و هیچ مشکلی با آنها هم نداریم. با چنین پیشینه ای، اگر هم ادعایی مطرح می شود که در مرز و کشور اتفاقی افتاده است، باید براساس پروتکل و تفاهم نامه‌هایی که داریم، جلسه کمیسیون مشترک برگزار و رسیدگی شود.  

رحمانی فضلی گفت: در این حادثه اولاً ما از زبان رسانه‌های معاند خارجی شنیدیم، که ایران اینها را راه نداده یا در برگشت به مشکل خورده اند. من بلافاصله از استاندار خواستم که بررسی و گزارش بدهد. ستاد کل و مرزبانی، بازرسی‌های خود را به منطقه فرستادند، دبیرخانه شورای امنیت ملی بررسی کرد. اما در مجموع، نیروی انتظامی، استاندار و فرماندار ما مطلقا چنین چیزی را تایید نکردند. به هیچ وجه چنین چیزی اتفاق نیفتاده است. چراکه باید هر روز چنین اتفاقاتی پیش می‌آمد. سال قبل ۷۰۰ هزار نفر را عودت دادیم، کدام یک شکنجه شدند؟ چرا باید شکنجه شوند.   ۷۰۰ هزار نفر را عودت می دهیم، باز ۶۰۰ هزار نفر می‌آیند چرا این افراد مشکلی نداشتند.  

وزیر کشور درباره تضییع حقوق زنان و کودکان اظهارکرد:  متاسفانه هنوز باورهای غلط، تعصبات و عصبیت های جاهلانه در برخی از افراد داریم و گاهی احساسات و هیجانات لحظه‌ای موجب بروز چنین حوادثی می‌شود که جامعه را متاثر می کند. بنابراین موضوع باید مورد حمایت های قانونی قرار گیرد.  قانون اساسی، امام و رهبری بر این موضوع تاکید داشتند. رهبری اخیرا در جلسات شورای اجتماعی که در محضر ایشان برگزار می شد با ادبیات فاخر و متعهدانه اظهارنظر کردند و تکالیفی مشخص کردند. دولت هم با تدوین منشور حقوق شهروندی و قانون حمایت از خانواده در حد خود اقداماتی انجام داده و به مجلس ارائه کرده است.  

وی افزود: در وزارت کشور در چارچوب قانون چه در وزارت کشور و استانداری‌ها و چه نیروی انتظامی که مرتبط با وزارت کشور است تاکید شد هم فضای قانونی برای مشارکت و فعالیت و هم صیانت و حفاظت از بانوان و هم بهبود قوانین وجود داشته باشد. امیدواریم مجلس جدید هم بتواند گام هایی در این زمینه بردارد ولی وقوع این نوع حوادث در جوامع مسبوق بوده است.  

وزیر کشور  درباره کم آبی خوزستان و برنامه دولت برای رفع آن گفت: خوزستان دین بزرگی به گردن مردم دارد. همیشه هم تاکید همه این بوده که باید توجه ویژه ای به این منطقه از کشور شود. بنده هم به این امر اعتقاد دارم و در زمانی که تصدی وزارت کشور را بر عهده گرفتم سه طرح نوشتیم که به صورت ویژه و اولویت بندی انجام شود. برای استان‌های کردستان، سیستان و بلوچستان و خوزستان طرح توسعه نوشته شد که کار بسیارخوب پیش رفته است اما در خوزستان مشکلات دیگری مثل ریزگردها کار را دشوار کرد. ضمن اینکه خوزستان خاستگاه نفت و ثروت ملی کشور است.

وی ادامه داد: دولت، یک طرح ۵۵۰ هزار هکتاری که در سفر رهبری به این منطقه تصویب شده بود را فعال کرد. کشاورزان می‌گفتند که قیمت زمین و محصول چند برابر شده است و زندگی مردم تغییر کرده است. اما خسارت‌ها زیاد است و باید توجه‌ها بیشتر شود.  واقعا اینکه به صورت موردی مسائل این استان را بینیم کافی نیست علیرغم اینکه خیلی از جاها اقدام شده اما جاهایی هست که باید توجه بیشتر شود. به هرحال عدم توازن و عدم تعادل در جمعیت، توزیع امکانات و منابع، فعالیت ها و خدمات خیلی زیاد است، بنابراین اگر بخواهیم بنیادی فکر کنیم باید نظاماتی که موجب چنین تبعیض ها و نابرابری ها شده است تغییر کنند. مانند نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی، نظام مالیاتی و اداری ما.  

رحمانی فضلی اضافه کرد: امروز مشکل آب در آن منطقه بوده و مردم اعتراض کردند رئیس جمهور دستور داده و انجام شد اما فقط مشکل همین است؟ مسائل موردی پیگیری و حل می شود و بیشترین سرمایه گذاری ها و پیگیری ها در این استان انجام شده است. برای آب خرمشهر و آبادان و اهواز کارهای زیادی شد اما کماکان مردم آنجا نسبت به متوسط کشور وضعیت پایین تری دارند. لذا باید هم کارهای کوتاه مدت و هم کارهای بلند مدت و میان مدت انجام شود.   اگر این اتفاق نیفتد، تهران ۱۳ - ۱۴ میلیون جمعیت خواهد داشت، و جمعیت آنجا کاهش می یابد. یا اینکه ۵۳-۵۴ درصد اعتبارات در تهران هزینه می شود و تنها یکی دو درصد به آن مناطق میرود، لذا خدمات کاهش می یابد.

 وزیر کشور با تکرار این جمله که در کوتاه مدت باید اقداماتی انجام شود و شخص رئیس جمهور در این مدت دو سه بار پیگیر بودند و تماس گرفتند، خاطرنشان کرد: نباید فقط چنین باشد که در هر منطقه ای که مشکلی پیش آمد، به صورت نقطه ای وارد عمل شویم، بلکه باید نهادینه عمل و سیستم ها را  اصلاح کنیم.