روز شنبه (دهم خردادماه) یک فروند هواپیمای «فوکر١٠٠» شرکت هواپیمایی آسمان در مسیر تهران- کرمانشاه به دلیل نقص فنی مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه مهرآباد شد.
روابط عمومی هواپیمایی آسمان فردای این اتفاق، در توضیح فرود اضطراری پرواز شماره ۶۲۶ مسیر تهران- کرمانشاه «رویت اشکال در کارکرد بهینه موتور توسط خلبان» را علت این فرود اضطراری اعلام و در اطلاعیهای تاکید کرد به جهت رعایت استانداردهای ایمنی، این پرواز نیمه کاره ماند و مجبور به فرود اضطراری در مهرآباد شد.
در این اطلاعیه هواپیمایی آسمان خبر داد که این هواپیما مجددا «عملیاتی و به خط پروازی بازگشته است» با این حال این هواپیما مجددا شب گذشته و این بار از مبدا فرودگاه اهواز به سمت تهران به شماره پرواز ۸۳۳ نتوانست سفر خود را تمام کند و مجبور به فرود اضطرری در فرودگاه اهواز شد.
آنطور که «سید مهدی رزاز» مدیرکل فرودگاههای خوزستان به پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی توضیح داده است: هواپیمای فوکر ۱۰۰ شرکت آسمان شامگاه یکشنبه حدود ۳۰ مایل از فرودگاه بینالمللی اهواز فاصله گرفته بود که اعلام کرد یکی از موتورهایش نقص فنی دارد و درخواست بازگشت به فرودگاه دارد.
خط تولید هواپیمایی که دو روز گذشته به دلیل نقص فنی دچار سانحه شده، مدتهاست که متوقف شده و علاوه بر این، گران تمامشدن هزینه تعمیر و نگهداری هواپیماها چالش تازهای را برای ایمنی پروازها ایجاد کرده است.
اکنون بیش از سه ایرلاین کشور از این هواپیمای قدیمی استفاده میکنند که هواپیمایی آسمان، قشم ایر و کارون از جمله آنها هستند. خط تولید این هواپیمای هلندی در سال ۱۹۹۷ متوقف شده است.
پیش تر، «علیرضا منظری» معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری به خبرنگار اقتصادی ایرنا، گفته بود: هزینههای نگهداری و تعمیر یک هواپیما در شرایط تحریم و عدم دسترسی به قطعات سالم و نو، گران تمام میشود و این موضوعی است که میتواند از احتمال انجام یک پرواز بدون خطر بکاهد.
او گفته بود: وضعیت ناوگان هوایی کشور خاص است، تحریمهای صنعت هوایی در افزایش سوانح تاثیرگذار بوده و قطعات و لوازمی که نیاز است به موقع برسد یا وارد ایران نمیشود و یا با واسطه و با هزینههای گران به دست شرکتهای هواپیمایی میرسد که مشکل دوم یعنی بحثهای مالی را برای ایرلاینها ایجاد میکند.