حسین خوش اقبال روز یکشنبه در دومین جلسه نظام نامه آموزشهای مهارتی افراد دارای معلولیت این استان با اشاره به ضرورت بهرهمندی بیش از پیش معلولان و توانخواهان کردستانی از آموزشهای مهارتی اظهار داشت: خدمت به معلولان وظیفه ذاتی مسوولان است.
وی با تاکید بر انجام کامل نظام نامه آموزشهای مهارتی افراد دارای معلولیت در استان کردستان، خواستار تعامل و همکاری بیش از پیش دستگاههای اجرایی ذیربط در این زمینه شد.
خوش اقبال افزود : ایجاد اشتغال برای معلولان در استان کردستان باید با جدیت پیگیری و دنبال شود و با توجه به اهمیت موضوع، جلسات باید به صورت فصلی برگزار و روند انجام کار در هر جلسه گزارش داده شود .
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای کردستان نیز در این جلسه گفت: مشکل بیکاری برای افراد دارای معلولیت در جامعه بدلیل شرایط خاص آنان بیشتر از سایر قشرها مشهود است که فقدان مهارتهای مورد نیاز بازار کار، نقش بسزایی در این زمینه ایفا میکند.
سیدجمیل احمدی افزود : در کنار بعد اقتصادی ، نقش آموزشهای فنی و حرفهای در تحولات اجتماعی و فرهنگی در زمینه های مختلف از جمله کاهش سطح بیکاری و تبعات منفی آن ، کاهش معضلات اجتماعی ، بازسازی و نوسازی امکانات آموزشی ، توانمندسازی کارآموزان دارای معلولیت برای زندگی بهتر ، افزایش سلامت جسمی و روانی و امید به زندگی ، توسعه عرصه های زندگی مانند کار و حرفه ، بهبود روابط اجتماعی و مناسبات انسانی حائز اهمیت است.
وی اظهار داشت: نظام نامه آموزش های مهارتی افراد دارای معلولیت براساس تکالیف معین در ماده ۱۴ قانون حمایت از معلولین تدوین شده است که ارتقای مهارت های فنی و حرفه ای کارآموزان دارای معلولیت و ارتقا اثربخشی و کارآیی آموزش های فنی و حرفه ای ویژه کارآموزان معلول از جمله اهداف مورد نظر در این نظام نامه است.
در حال حاضر ۱۶ مرکز آموزش فنی حرفه ای چارت دار دولتی و ۱۳۴ آموزشگاه فنی حرفه ای خصوصی در این استان مجوز فعالیت دارند که حدود ۷۵۰ مربی نیز در این مراکز مشغول به کار و آموزش هنرجویان هستند.