سمنان- ایرنا- معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مقابله با کرونا نشان داد تا چه میزان «طرح هر خانه یک پایگاه سلامت» برای پیشبرد اهداف سلامت ضرورت و تاثیر دارد.

علیرضا رئیسی روز دوشنبه در آیین افتتاح طرح ملی «هر خانه یک پایگاه سلامت» در سالن زکریای رازی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان افزود: مقابله با کرونا اهمیت مردمی کردن مسایل بهداشت و درمان را نشان داد و طرح ملی هر خانه یک پایگاه سلامت نیز با همین هدف اجرایی می‌شود. 

وی ادامه داد : یکی از طرح هایی که بر اساس  اصل مردم‌محوری و منطبق با سطح پایه و اساسی‌ تر از سطح یک طراحی شد طرح هر خانه یک پایگاه سلامت است. 
معاون وزیر بهداشت بیان کرد: سطح پایه که طرح هر خانه یک پایگاه سلامت طبق آن اجرا می شود با هدف به درون خانواده ها بردن اصول بهداشتی است. 
وی با اشاره به اینکه اگر طرح هر خانه یک پایگاه سلامت چند ماه زودتر آغاز می‌شد دستاوردهای بالاتری در مقابله با کرونا حاصل می شد، گفت: شیوع این ویروس ضرورت اجرای چنین طرح‌هایی را دو چندان کرد. 

رئیسی افزود: ۲ ارزیابی از طرح هر خانه یک پایگاه سلامت در کشور انجام شد که در عمل نشان داد تا چه میزان این طرح ارزشمند است. 

وی خاطرنشان کرد: شاخص دوم در اجرای موفق بسیج ملی مقابله با کرونا نیز نشان داد که تا چه میزان طرح هر خانه یک پایگاه سلامت در کشور در بهبود بهداشت و سلامت موثر است. 
وی طرح هر خانه یک پایگاه سلامت را برنامه ای ملی و از برنامه های اصولی وزارت بهداشت و درمان دانست و اضافه کرد : این طرح از دستاوردهای ماندگار این دوره از وزارت بهداشت و درمان خواهد بود. 

ضرورت اجتماعی و مردمی کردن طرح‌های بهداشتی 

معاون وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی افزود: هرچه بعد اجتماعی را در بحث بهداشت و درمان تقویت کنیم، باید مردم را بیشتر محور قرار دهیم تا دستاوردها برجسته ‌تر شود. 
وی بیان کرد: سال ها بحث رابطان بهداشت و داوطلبان سلامت در کشور وجود داشت ولی طرح هر خانه یک پایگاه سلامت برنامه ای اساسی در این زمینه است. 
وی از چهار دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، قزوین، همدان و کاشان که طرح هر خانه یک پایگاه سلامت را در کشور به صورت پایه اجرا کردند قدردانی کرد و گفت: این دانشگاه‌ها در مراحل اجرا ابتکاراتی داشتند که تجربه ملی است. 
رئیسی ادامه داد: هیچ فرصتی برای اجرای بهتر طرح هر خانه یک پایگاه سلامت را نباید از دست داد، این طرح قرار بود اسفندماه ملی شود که شیوع کرونا مانع از آن شد و اکنون نیز باید با تمام قدرت و همت اجرا شود. 

وی گفت: هر خانه یک پایگاه سلامت ایده وزیر بهداشت بوده که با دستور او امروز مرحله اجرایی آن کشوری می‌شود.


کرونا پشتوانه مردمی بهداشت و درمان را برجسته کرد

وی با اشاره به این که مبارزه قوی و جانانه در برابر بیماری سرسخت کرونا جهان را گرفتار کرده است گفت: همت و پشتکار مدافعان سلامت نشان داد جمهوری اسلامی با تکیه بر اعتقاد دینی، دانش، توانایی و همچنین استفاده از زیرساخت هایی که نتیجه پیشکسوتان عرصه بهداشت بود دستاوردهای بی‌نظیری داشت. 
رئیسی گفت: نظام شبکه، بیمارستان ها و مردم تفاوت ایران با دنیا را در مدیریت مقابله متمایز  کرد که این موفقیت نتیجه همدلی و جاگذاری درست سیستم بهداشت و درمان ایران است. 
معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: در  شیوع جهانی کرونا ، برای اولین بار همه کشورها در یک دفاع برابر از صفر و یک نقطه آغاز کردند و اینجاست که قدرت سیستم های سلامت کشورها مشخص شد. 
وی یادآور شد : درس های ویروس  کرونا نشان داد ابزار و امکانات به تنهایی کارساز نیست، تکیه بر مدیریت قوی بهداشت و ارتباط با مردم می تواند زمینه موفقیت باشد و این درس بزرگ برای همه کشورها بود. 

وی ادامه داد: در برخی کشورها که امکانات مالی و تخت های بیمارستانی داشتند  در برابر کرونا به زانو درآمدند ولی عملکردی که در ایران وجود دارد، مهمترین عامل موفقیت نسبی در برابر کرونا را استفاده و تکیه بر مردم نشان داد که نکته ای کلیدی است. 

معاون وزیر بهداشت و درمان گفت: نظام شبکه ای  بهداشت تا دل روستاها در ایران سیستمی است که توانسته با مردم ارتباط برقرار کند که نشان می داد اگر بتوان سلامت را همراه با مردم طراحی کنیم موفقیت حاصل می شود. 
کریستوفر هاملمن نماینده سازمان بهداشت جهانی نیز در این آیین در سمنان حضور داشت.