جعفر شهامت روز جمعه به خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ارتقای چهار محور مزبور، در اولویت برنامه های این اداره کل قرار دارد، اظهار داشت: به منظور ارتقای ایمنی در تردد جاده ای، برخی از راه های روستایی استان هم باید به فرعی ارتقا یابند که به عنوان نمونه باید محورهای روستایی چنارانشهر و گیفان، به راه فرعی تبدیل شوند.
وی تصریح کرد: محور یام به تیتکانلو هم باید از روستایی به فرعی ارتقا یابد و محور اسفراین- اردغان و نیز شیروان - اسطرخی هم باید از روستایی به فرعی تبدیل شود که این امر در حال اقدام است.
شهامت گفت: حجم تردد در برخی از محورهای روستایی استان بالا است به طوری که به عنوان راه های منطقه ای، مورد استفاده قرار می گیرند و برخی از این جاده ها، بیش از ۳۰ هزار نفر را سرویس می دهد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: کارکرد کنونی این محورها در استان بسیار بیشتر از یک محور روستایی است.
وی درباره اجرای پروژه های راهسازی در حوزه روستایی استان گفت: تکمیل و ساخت راه های روستایی بالای ۲۰ خانوار در سطح استان جزو تکالیف این اداره کل است که در این زمینه، هدفگذاری شده که ۷۹.۵ کیلومتر راه در قالب طرح ابرار و ۵۲۹ کیلومتر راه از محل سایر اعتبارات ملی و استانی توسط اداره کل اجرا شود.
شهامت افزود: امید می رود تا پایان سال مالی جاری، ۴۹ کیلومتر راه روستایی در استان ساخته و بهره برداری شود.
مدیرکل راهداری وحمل ونقل جادهای خراسان شمالی تصریح کرد: در روزهای آتی اجرای آسفالت حدود ۲۷ کیلومتر از راه های روستایی طرح ابرار در استان انجام خواهد شد.
طول راههای خراسان شمالی بدون احتساب راههای روستایی هزار و ۳۴۳ کیلومتر است که ۱,۵۴ درصد از راههای کشور را شامل می شود.
اکنون ۱۶۶ کیلومتر بزرگراه، ۴۳۲ کیلومتر راه اصلی و ۷۴۵ کیلومتر راه فرعی در این استان وجود دارد.
طول راههای روستایی خراسان شمالی هم چهار هزار و ۶۵۴ کیلومتر است که با داشتن ۳,۶ درصد از راههای روستایی کشور رتبه ۱۳ را در بین استان ها دارد.
طول راههای شریانی این استان نیز ۶۳۷ کیلومتر است که ۱,۸ درصد از راههای شریانی کشور را به خود اختصاص داده است.