بجنورد- ایرنا- مدیر فرودگاه بجنورد گفت: شرکت ماهان برنامه پروازی خود در روزهای ۱۵، ۱۷، ۱۹، ۲۲، ۲۴ و ۲۹ خردادماه جاری در مسیر تهران - بجنورد را لغو کرد.

محمدابراهیم قدمگاهی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ماهان و شرکت های آسمان و ایران ایر در اسفند ۹۸ و نیز فروردین و اردیبهشت امسال، به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش استقبال از سفر، شمار زیادی از برنامه های پروازی خود را لغو کرده بودند.

وی گفت: ۵۳۷ مسافر در فروردین و اردیبهشت امسال با پروازهای این فرودگاه جابه جا شده اند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۹۷ درصد کاهش نشان می دهد.

قدمگاهی اظهار داشت: در این مدت ۲۶۲ مسافر پروازی وارد بجنورد شده و ۲۷۵  مسافر نیز استان خراسان شمالی را به مقصد تهران ترک کرده اند.

وی افزود: پارسال در همین مدت ۹۱۷ مسافر با پرواز تهران وارد بجنورد شده و ۹۰۱ نفر نیز استان خراسان شمالی را به مقصد پایتخت ترک کرده بودند.

وی اظهار داشت: پروازهای بهار سال جاری با ۶ فروند هواپیما و بهار پارسال با ۱۳ پرواز انجام شده است.

قدمگاهی، علت کاهش پروازها در سال جاری را شیوع ویروس کرونا و کاهش مسافرت عنوان کرد و افزود: هم اکنون پروازها مجددا برقرار شده است و تلاش می کنیم تا با رعایت مسایل بهداشتی و ضد عفونی کردن و حتی تسب تب سنجی و غربالگری، از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری کنیم.

وی افزود: هر چند پس از شیوع ویروس کرونا پروازهای فرودگاه بجنورد کاهش یافت اما مردم خراسان شمالی با برقراری مجدد پروازها، استقبال خوبی از سفر با ناوگان هوایی کرده اند.

 مدیر فرودگاه بجنورد گفت: بر اساس تقویم پروازی فرودگاه بجنورد، در هفته ۹ پرواز رفت و برگشت بین بجنورد و تهران باید انجام شود که با توجه به شیوع کرونا و کاهش آمار مسافر، در ۲ ماه گذشته شمار این پروازها به تدریج با کاهش به یک تا ۲ پرواز رسیده و در نهایت تمامی لغو شد.

پارسال ۲۴۲ پرواز توسط سه شرکت هواپیمایی مزبور به مقصد فرودگاه بجنورد انجام شد که در مقایسه با سال پیش از آن ۱۲۰ درصد افزایش داشت اما از اسفند پارسال سفر با ناوگان هوایی استان بسیار کاهش یافت.

۲۸ هزار و ۱۶۲ مسافر، سال گذشته از طریق پروازهای فرودگاه بجنورد جابه‌جا شدند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل آن ۹۸.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

فرودگاه بجنورد به علت شرایط خاص اقلیمی و مکانی، نیاز به هواپیمای خاص دارد که هم اکنون عمدتا هواپیماهای فوکر در این فرودگاه برنامه پروازی دارند و در فصل زمستان شمار زیادی از پروازها به علت بدی آب و هوا لغو می شود.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور قرار دارد که فاصله بجنورد، مرکز این استان تا تهران افزون بر ۷۰۰ کیلومتر و تا مشهد ۲۵۰ کیلومتر است.

فرودگاه بجنورد به عنوان فرودگاه مرز هوایی فعال است که دارای یک باند به ابعاد ۴۲۰۰ در ۴۵ متر، اپرون به ابعاد ۲۴۵ در ۱۱۸ متر، تاکسی وی عمود به ابعاد ۲۳ در ۱۲۰ متر و ساختمان ترمینال مسافری به مساحت ۱۷۰۰ متر مربع و ترمینال جدید به مساحت ۴۶۰۰ مترمربع است.