اسلام‌آباد - ایرنا - سخنگوی ارتش پاکستان در تازه‌ترین واکنش به تداوم تنش‌های مرزی و نظامی با هند، این کشور را از آنچه که وی بازی با آتش خواند، برحذر داشت و هشدار داد: هرگونه ماجراجویی نظامی از سوی این کشور همسایه پیامدهای ناخواسته و غیرقابل کنترل درپی خواهد داشت.

اظهارات سرلشکر «بابر افتخار» درخصوص تحولات مرزی میان دو کشور همسایه جنوب آسیا در حالی عنوان می‌شود که هند سه روز پیش از هدف قرار دادن آنچه که این کشور پایگاه شبه نظامیان در منطقه مرزی کشمیر تحت کنترل دولت پاکستان خواند، خبر داد. 

سخنگوی ارتش پاکستان چهارشنبه شب در گفت وگو با شبکه خبری «جیو نیوز» این کشور بار دیگر به هند نسبت به آنچه که وی بازی با آتش خواند،  هشدار داد و افزود: پاکستان آماده پاسخ به هرگونه ماجراجویی نظامی است که عواقب غیرقابل کنترل و ناخواسته به همراه خواهد داشت. 

وی تاکید کرد: توانایی نیروهای مسلح پاکستان در جریان پاسخ به ماجرای سال گذشته به نمایش گذشته شد.  (اشاره وی به نبرد هوایی هند و پاکستان در هشتم اسفند ۹۷ است که پس از عملیات هوایی هند به بخشی از خاک پاکستان، نیروهای هوایی پاکستان یک روز بعد از این ماجرا دو جنگنده هندی را سرنگون کرد و یک خلبان هندی نیز بازداشت شد) برای همین ما از همسایه خود می‌خواهیم با آتش بازی نکند. 

سرلشکر بابر افتخار ادعای طرف هندی مبنی بر نفوذ شبه نظامیان به خاک این کشور از پاکستان را رد کرد و افزود: ناظران نظامی سازمان ملل مجاز به بازدید از هر نقطه در امتداد خط کنترل مرزی کشمیر پاکستان هستند اما در مقابل هند اجازه حضور رسانه‌ها و ناظران بین المللی را در طرف خود نمی‌دهد. 

سخنگوی ارتش پاکستان اوضاع در خط کنترل مرزی کشمیر را بسیار جدی توصیف و افزود: از آغاز سال ۲۰۲۰ تاکنون، هند ۱۲۲۹ بار مرتکب نقض پیمان آتش بس مرزی شد و در جریان آتشباری مرزبانان هندی به خاک پاکستان تاکنون هفت غیرنظامی این کشور کشته و دست کم ۹۰ نفر نیز زخمی شدند. 

وی با اشاره به چالش مرزی هند با کشورهای همسایه خود نپال و چین، و متهم کردن دهلی نو به نقض حقوق بشر در کشمیر، مدعی شد که هند قصد دارد در چند ماه آینده با هدف انحراف افکار عمومی جهان از ناکامی این کشور در مبارزه با ویروس کرونا، چالش‌های اقتصادی و درگیری‌های مرزی با نپال و چین، دست به عملیات کاذب علیه پاکستان بزند. 

آنچه که رهبران سیاسی و نظامی پاکستان، عملیات جعلی هند علیه خود می‌خوانند، موضوعی است که طی ماه‌های اخیر بارها از جانب دولت اسلام‌آباد ذکر شده و مقام‌های پاکستانی بیم آن دارند که اختلافات مرزی دو کشور، باعث بروز رخداد ناگوار شود. اسلام آباد، دهلی نو را به برنامه ریزی برای انجام چنین عملیاتی متهم می‌کند. 

همزمان با تشدید تنش‌های سیاسی و مرزی میان پاکستان و هند، دهلی نو دو نفر کارمندان ارشد سفارت پاکستان در هند را به اتهام جاسوسی، عنصر نامطلوب شناخت و آنان را اخراج کرد. 

این دومین جنگ دیپلماتیک رقبای شبه قاره به صورت اخراج دیپلمات‌های یکدیگر پس از تحولات ۱۴ مرداد سال گذشته درپی تصمیم هند برای لغو امتیازات ویژه منطقه جامو و کشمیر و واکنش تند پاکستان به آن، محسوب می‌شود. 

سال گذشته کمیته امنیت ملی پاکستان در واکنش به الحاق منطقه کشمیر از جانب هند، سفیر خود را  از دهلی‌نو فراخواند و سفیر هند در اسلام‌آباد را اخراج کرد و چند هفته پس از آن حکم ترک خاک پاکستان را برای ۱۳ دیپلمات هندی و اعضای خانواده‌های آنان صادر کرد. 

پس از استقلال پاکستان و هند از انگلیس در سال ۱۳۲۶ تاکنون منطقه کشمیر همواره صحنه جنگ‌ها و درگیری‌های مرزی بوده است. مهاراجه کشمیر در آن زمان از پیوستن به پاکستان یا هند خودداری کرد. از آن دوره تاکنون هر دو کشور کوشیده‌اند این منطقه را به خاک خود ملحق کنند.