تهران- ایرنا- رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: این سازمان از ستاد ملی مقابله با کرونا درخواست کرد که از اول تیر تا آخر شهریور ماه فرصت و مجوز برای تکمیل فرآیند آموزش دانش‌آموزان استثنایی داده شود.

سید جواد حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نظر دارد در کلاس های حداکثر ۴چهار نفره و با کاهش زمان آموزش خلاءهای آموزشی دانش آموزان بویژه برای دروس مهارتی را رفع کند، همچنین درخواست دیگری نیز برای حضور انفرادی ضروری دانش آموزان پیش دبستانی و ابتدایی دارد.

وی ادامه داد: البته برگزاری این کلاس ها با هماهنگی شورای مدرسه و آموزش و پرورش استثنایی منطقه و استان است، همچنین درخواست دیگر برای آموزش و ارزشیابی دروس مهارتی دانش آموزان متوسطه است که بزودی برای برگزاری امتحانات اعلام می شود.

ارزشیابی پیش دبستانی ها در شهریورماه

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره شیوه های ارزشیابی دانش آموزان با نیازهای ویژه اظهار داشت: در رابطه با شیوه نامه ارزیابی دانش آموزان با نیازهای ویژه در شرایط کرونا دوره های مختلف تحصیلی داریم که با توجه به شرایط این دوره ها ارزشیابی دانش آموزان با کمترین خطر انجام شود.

وی افزود: با توجه به این که مقطع پیش دبستانی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه رسمی و الزامی است، برای این مقطع ارزشیابی به صورت غیر حضوری تعیین شده است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: اما برای رعایت حال دانش آموزانی که شاید امکان دسترسی کمتری به فضای مجازی داشته باشند و خانواده نتوانسته باشد محتوای آموزشی لازم را به دانش آموز برساند، زمان ارزشیابی تا شهریور ماه مشخص شده است، یعنی فرصت آموزشی به دانش آموز داده شده تا در شهریور ماه ارزشیابی غیرحضوری داشته باشد.

حسینی خاطرنشان کرد: معلم تا شهریور ماه بسته های آموزشی را مجددا ارزشیابی می کند، همچنین والدین با کمک معلم با دانش آموز محتوای دروس را تمرین می کنند تا شهریور ارزشیابی غیرحضوری برای آنها انجام شود، در واقع معلم به این اطمینان برسد که یادگیری حاصل شده است.

ارزشیابی دانش آموزان ابتدایی غیرحضوری است

وی همچنین درباره شیوه ارزشیابی دانش آموزان با نیازهای ویژه ابتدایی اظهار داشت: در تمام پایه های دوره ابتدایی ارزشیابی به صورت غیرحضوری انجام می شود، اما با توجه به اهمیت یادگیری در مقطع اول ابتدایی، اول مقدماتی، اول تکمیلی و پایه اول دانش آموزان آسیب دیده شنوایی، بینایی و معلول جسمی، حرکتی، چندمعلولیتی و طیف اوتیسم با نظر شورای مدرسه و در صورت ضرورت می توان برای برخی دانش آموزان که می خواهند به پایه های بالاتر ارتقا پیدا کنند، ارزشیابی حضوری و انفرادی صورت گیرد.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان کرد: همچنین برای گروه کم توان ذهنی ارزشیابی ها غیرحضوری است و برای سطح اول تا سوم اگر ضرورت دارد می توان به صورت حضوری و انفرادی ارزشیابی ها صورت گیرد.

برگزاری کلاس مهارتی با مجوز ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام می شود

حسینی همچنین درباره ارزشیابی دانش آموزان دوره اول متوسطه اظهار داشت: ارزشیابی برای تمام پایه های هفتم، هشتم و نهم غیر حضوری است و فقط درس کار و فناوری پایه نهم با مجوز ستاد ملی مبارزه با کرونا می تواند کلاس آموزشی و ارزشیابی حضوری برای آن تشکیل شود.

برگزاری کلاس و ارزشیابی دروس مهارتی با نظر ستاد ملی مبارزه با کرونا

وی یادآور شد: همچنین ارزشیابی دروس نظری برای دانش آموزان متوسطه حرفه ای در گروه کم توان ذهنی به صورت غیر حضوری انجام می شود اما برای برگزاری کلاس ها و آزمون حضوری دروس مهارتی منتظر مجوز از ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: همچنین ارزشیابی دوره متوسطه دوم حرفه ای پایه دهم، یازدهم و دوازدهم غیرحضوری است و برای دورس مهارتی تابع  شرایط ستاد ملی مبارزه با کرونا هستیم.

 برگزاری کلاس ها متناسب با نیازهای دانش آموزان به یادگیری

حسینی همچنین گفت: پس از اخذ مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا شیوه نامه تشکیل کلاس های آموزشی با شرایط خاص تدوین می شود تا مدارس با رعایت پروتکل های بهداشتی اقدام به آموزش و ارزشیابی دانش آموزان را داشته باشند. کلاس ها در شرایط عادی با حداکثر ۱۱ نفر تشکیل می شود و در این شرایط امکان تشکیل کلاس ها با تعداد نفرات کمتر فراهم است.

وی افزود: ممکن است یک دانش آموز به پنج جلسه آموزش و دیگری به ۱۰ جلسه نیاز داشته باشد، از این رو معلم پس ارزیابی های لازم با توجه به نیاز دانش آموزان به یادگیری برای آنها کلاس های آموزشی برگزار می کند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان کرد: در واقع از اول اسفند که مدارس تعطیل شده، ساعت های آموزشی محاسبه می شود و با حداقل ساعت، کلاس آموزشی برگزار می کنند، سازمان آموزش و پرورش استثنایی کمبودی هم در زمینه نیرو و فضای آموزشی ندارد.