معرفت الله احمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۲ هزار و ۳۸۸ دانش آموز با نیازهای ویژه و تلفیقی در استان مشغول تحصیل بوده که از این تعداد هزار و هشت نفر با نیازهای ویژه ذهنی، شنوایی، بینایی، جسمی حرکتی، چند معلولیتی و اوتیسم هستند.
وی با بیان اینکه دانشآموزان پایههای اول تا ششم دوره ابتدایی، مخاطبان اصلی مراکز مشکلات ویژه یادگیری هستند، افزود: این دانش آموزان علیرغم داشتن بهره هوشی مناسب در خواندن، نوشتن و ریاضی دچار مشکل هستند.
احمدی با اشاره به فعالیت مراکز آموزشی و توانبخشی دانش آموزان استثنایی استان به دلیل شیوع بیماری کرونا اظهار داشت: این مراکز با رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصلهگذاریهای اجتماعی، با روشهای تخصصی به درمان اختلالات خواندن، نوشتن و ریاضی دانش آموزان در دوره ابتدایی مشغول فعالیت هستند.
وی تصریح کرد: هم اکنون پنج مرکز دولتی در شهرهای قزوین، تاکستان، البرز، آبیک و بویین زهرا زیر نظر آموزش و پرورش استثنایی، خدمات آموزشی و توانبخشی را به دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری ارایه میکنند.
این مسوول تاکید کرد: دانشآموزانی که در روند دریافت آموزش دچار فقدان تمرکز هستند با حضور در دورههای ۱۰ تا ۱۵ جلسهای این مرکز، استعدادهای یادگیری خود را بازیافته و رشد آموزشی خود را سرعت میبخشند.
احمدی اضافه کرد: این خدمات تخصصی به منظور پیشگیری از توقف بهبودی و روند درمان دانش آموزان استثنایی ارایه میشود.
وی با بیان اینکه فعالیت مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری استان به منظور ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی از مهرماه آغاز شده است، افزود: این مراکز در طول فصل تابستان نیز علاوه بر خدمات فرهنگی و هنری، خدمات توانبخشی شامل گفتار درمانی و کاردرمانی را نیز به دانش آموزان ارایه خواهند کرد.
استان قزوین دارای ۲۵۰ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی است که از این تعداد ۲ هزار و ۳۸۸ نفر در مدارس استثنایی و تلفیقی مشغول به تحصیل هستند.