«انتخاب هر ایرانی یک تلویزیون اینترنتی» طرحی است که از تقریبا ۱۰ روز قبل توسط وزارت ارتباطات برای شهروندان ایرانی رونمایی شده و به مرحله اجرا درآمده است. «محمدابراهیم محمدپناه» معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به شرح جزییات این طرح پرداخت.
شکلگیری این طرح چگونه بود؟
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این طرح را در جهت توسعه شبکه ملی اطلاعات پایهگذاری کرده است، افزود: علاوه بر توسعه شبکه ملی اطلاعات، جنبه دسترسی شهروندان به شبکه پهنباند ثابت در لایه زیرساخت و نیز ترویج سکوهای عرضه و مصرف محتوای ویدیویی بومی در لایه خدمات، از عوامل مهمی بود که طرح «انتخاب هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» را شکل داد و به مرحله اجرا درآورد.
این طرح با مشارکت چه نهادهایی به مرحله اجرا درآمد؟
سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان مجری طرح با همکاری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مرکز ملی فضای مجازی، مشارکت داوطلبانه شرکتهای ارائهکننده سرویس تلویزیون اینترنتی (IPTV) ویدیوی برخط (VoD) و همچنین اپراتورهای پهنباند ثابت از بخش خصوصی، سامانه ثبتنام هدیه اشتراک یکماهه رایگان تلویزیون اینترنتی را به نشانی ictgifts.ir راهاندازی کرده است.
تمام شهروندان میتوانند از خدمات این سامانه استفاده کنند؟
در این سامانه، هر یک از شهروندان که مالک یک اشتراک دسترسی پهنباند ثابت ADSL یا VDSL و همچنین یک خط تلفن همراه به نام خود باشند، میتوانند برای دریافت هدیه ثبت نام کنند و به انتخاب خود از بین سرویسهای ویدیویی شرکتکننده در طرح، تا سه اشتراک یکماهه رایگان دریافت کنند.
علاوه بر اشتراک رایگان، اپراتورهای دسترسی پهنباند ثابت مشارکتکننده در طرح، هزینه ترافیک مربوط به این سرویسها در بازه طرح برای مشترکین را رایگان در نظر گرفته اند. از ابتدای آغاز این طرح تا کنون، ۱۳ سرویس تلویزیون اینترنتی و ویدیوی برخط و ۲۶ اپراتور دسترسی پهنباند ثابت در طرح مشارکت کردهاند.
از طرفی، اپراتورهای دسترسی پهنباند ثابت مشارکتکننده در طرح، هزینه ترافیک مربوط به این سرویسها را در این طرح برای مشترکین خود، رایگان در نظر گرفتهاند.
استقبال از این طرح چطور بوده است؟
در این طرح ۱۳۳ هزار کاربر ثبت نام کردهاند و تا الان ۱۷۹ هزار اشتراک رایگان یکماهه تحویل شده است. استانهای تهران، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و فارس بیشترین تعداد کاربر را دارند و استقبال به ترتیب در شهرهای قم، سمنان، تهران، یزد و اصفهان نسبت به جمعیت شان از دیگر شهرها بیشتر بوده است.
آیا این طرح ممکن است ادامهدار باشد؟
هنوز تصمیمی در رابطه تمدید طرح گرفته نشده و هر تصمیم احتمالی در این مورد، با موافقت شرکتهای مشارکتکننده خواهد بود.
پس از اجراییشدن طرح تلویزیون اینترنتی، برخی این کار وزارت ارتباطات را در جهت کاهش نفوذ صدا و سیما و تحت فشار قرار دادن این دستگاه برای پس دادن فرکانس های ۷۰۰-۸۰۰ اعلام کردند. نظرتان در خصوص این شائبه چیست؟
با توجه به دقت نظری که مرکز ملی فضای مجازی در جلب مشارکت سرویسهای تلویزیون اینترنتی داشته است و مشخصاً مجوز ساترا را که ذیل سازمان صدا و سیما فعالیت میکند، برای همکاری این سرویسها در این طرح الزامی دانسته است، این اقدام نه تنها تقابلی با صدا و سیما ندارد، بلکه با رویکرد مثبت آن سازمان، میتواند تقویت صدا و سیما را در عرصه فضای مجازی به دنبال داشته باشد.
گام بعدی تلویزیونهای اینترنتی چیست؟
با رونق گرفتن سکوهای عرضه و تقاضای محتوای ایرانی- اسلامی بین کاربران فضای مجازی کشور، میتوان امیدوار بود که سرمایهگذاری روی تولید محتوای فاخر قابل عرضه در این بستر نیز توجیهپذیر شود و شاهد شکوفایی و رونق بیش از پیش در تولید محتوای با کیفیت داخلی باشیم.
رئیس انجمن صنفی شرکتهای نمایش ویدیوی آنلاین VOD و IPTV در صحبتهای اخیر خود گفته است، ما واژهای به نام تلویزیون اینترنتی نداریم. هر رسانهای که بخواهد در کشور فعالیت کند، طبق قانون اساسی باید تحت نظر سازمان صداوسیما باشد. نظرتان در این باره چیست؟
نباید اجازه داد که این حواشی، بر طرح سایه بندازد.