تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش پلتفرم شاد را طراحی کرد و اکنون بیش از ۹۸ درصد مدیران و معلمان و بیش از ۷۸ درصد دانش‌آموزان در این شبکه عضویت دارند و بیش از ۲ میلیارد فایل در این شبکه آپلود شده است.

 محسن حاجی میرزایی صبح امروز یکشنبه در نشست مشترک با معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در اردوگاه شهید باهنر اظهار داشت: این نهاد جریان یادگیری را هدایت می کند البته تنها آموزش و پرورش در این مورد فعال نیست ولی تمایز اصلی این است که هنوز آدم ها را در بهترین سن در اختیار دارد.
حاجی میرزایی گفت: هیچ تغییری رخ نمی دهد، مگر آنکه تحولاتی در حوزه آموزش ایجاد شود.
وی افزود: کرونا به انسانها فرصت داد تا با انتخاب عادت های منجمد شده را تغییر دهند. در حال حاضر ساختارهای جدیدی در حال شکل گیری است، بنابراین می توان گفت این انسان است که شکل گیری آینده را هدایت می کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت هر ۱۰ سال یک بار تغییر می کند، عنوان کرد: تحولات موجود نفوذ کافی در بدنه تعلیم و تربیت را پیدا نکرده است، اما در این شرایط نیاز است که وارد زیست بوم جدیدی شویم.

حاجی میرزایی ادامه داد: در این گردهمایی سعی شده مناسبات با متولیان فناوری های نوین آموزشی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و آینده درخشان تری برای نظام تعلیم و تربیت رقم بخورد.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: در ایام کرونا ناگزیر راه هایی ایجاد شد تا آموزش با تعطیلی مدارس تعطیل نشود، در واقع در این شرایط انسان به زیست بوم جدیدی وارد شده است و باید در این شرایط به نیازهای عمومی پاسخ دهد.
حاجی میرزایی خاطر نشان کرد: آموزش و پرورش بر همین اساس پلتفرم شاد را طراحی کرد و اکنون بیش از ۹۸ درصد مدیران و معلمان و بیش از ۷۸ درصد دانش آموزان در این شبکه عضویت دارند،  همچنین بیش از ۲ میلیارد فایل در این شبکه آپلود شده است.

وی افزود: امکان ارتباط زنده در گروه های مختلف شبکه شاد وجود دارد و این امکان ایجاد شده که بیش از یک میلیون نفر از این فرصت بهره مند شوند. همچنین در حال حاضر در نظر است به هر دانش آموز یک صفحه شخصی در سامانه شاد داده شود تا تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برخی مناطق کشور به اینترنت دسترسی ندارند، گفت: همچنین برخی افراد به گوشی و ابزار مناسب هوشمند دسترسی ندارند. از این رو تلاش شده تا با این شرایط ظرفیت خود را توسعه داده و  همچنین مجالی به معلمان  داده شود تا تدریس های برتر جلوه گر شود.

حرکت به سوی آموزش الکترونیک کند بوده است

حاجی میرزایی در ادامه نشست مشترک با حضور مدیران استارت‌آپ‌های آموزشی گفت: باید در آموزش و پرورش به سمت آموزش‌های الکترونیک پیش رفت. هر چند حرکت هایی به این سمت وجود داشته، اما در واقع این حرکت ها کند بوده است، اما آموزش و پرورش در شرایط کرونا ناگزیر باید به سمت آموزش الکترونیک پیش می رفت.
وی افزود: آموزش مجازی ممکن است در ابتدای کار با نقدهایی همراه باشد، اما باید با برنامه ریزی‌های لازم و تقویت بستر فضای مجازی بازنگری‌هایی در این حوزه صورت گیرد. در حال حاضر دو وضعیت وجود دارد، اولین وضعیت استمرار وضع موجود و تداوم ارائه محتوا با همین روش در بستر مجازی است، اما وضعیت دوم این است که از فرصت‌های جدید بهره مند و یک بازنگری در روش، محتوا و کیفیت دستیابی به اهداف انجام شود. تاکید آموزش و پرورش این است که روی ظرفیت های جدید برنامه‌ریزی و طراحی انجام دهد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تربیت در ساحت‌های مختلف در سند تحول بنیادین مورد تاکید است. یک وجه مهم برنامه‌ها در سند تحول، فایده‌مندی است. بیش از ۳۰ سال است قرار است هر دانش آموز بعد از فارغ‌التحصیلی یک مهارت برای زندگی فراگرفته باشد، اما این موضوع بطور کامل محقق نشده است. در سال‌های گذشته برنامه‌هایی اجرا شده، اما همچنان این هدف روی میز است و قرار است به این موضوعات نیز رسیدگی شود.
حاجی میرزایی عنوان کرد: در شرایط کرونا بستر مجازی نیاز است و این سیاست باید ادامه یابد. تصویر روشنی از آینده وجود ندارد و نمی توان گفت که وضعیت در مهرماه امسال به چه صورت  است. از این رو ناگزیر رویکرد ترکیبی و تلفیقی را باید بکار برد. این یک سناریو است که بتوانیم به‌راحتی از یک زیست بومی به زیست بوم دیگر منتقل شد.
وی با اشاره به اینکه فرض دیگر منتفی بودن کرونا است، ادامه داد: در این صورت کلاس‌ها دایر است، اما در این موقعیت به‌تدریج بخشی از محتوا را به بستر مجازی منتقل و مجموعه اثربخش‌تر می شود و بهره‌وری نیروی انسانی نیز بالاتر می‌رود.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مهمترین ابزار زیست‌بوم جدید، در  واقع افزایش ظرفیت سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری است و این امکان میسر می شود که جریان تعلیم و تربیت تحت کنترل دقیق‌تری قرار گیرد و تست‌های مشترک و آنلاین در همه سطوح ایجاد و در نهایت عدالت آموزشی برقرار شود.
حاجی میرزایی فضای مجازی را دستیار معلم و دستیار دانش آموز دانست و گفت: مدرسه کارکردهای متنوعی دارد و یکی از کارکردهای آن آموزش است. کارکرد توسعه ظرفیت‌های ذهنی و اجتماعی و تعاملات بین افراد در فضای مجازی از دیگر کارکردهای مدرسه است که متاسفانه کنار گذاشته می شود.