به گزارش روز دوشنبه وزارت علوم، فرزانه شمیرانی درباره چگونگی بازشناسی موسسه های آموزشی معتبر از غیرمعتبر تأکید کرد: یکی از راههای تشخیص، مراجعه به سایت وزارت علوم است که در بخش دانشگاهها و پژوهشگاهها، منوی موسسات آموزش عالی آزاد، اسامی تمامی موسسات دارای مجوز درج شده و راهاندازی آن بازخورد خوبی نیز داشته است.
وی افزود: با پیشرفت تکنولوژی و گسترش فضای مجازی، افراد به راحتی و با کمترین هزینه میتوانند در سطح وسیعی کسبوکار و فعالیت خود را معرفی و توجه طیف گستردهای از مخاطبان را جلب کنند. یکی از انواع تبلیغاتی که به تعداد زیاد در فضای مجازی و حتی بر در و دیوار خیابانهای شهر دیده میشود، مربوط به برگزاری دورههای مختلف روانشناسی، کسبوکار، مدیریت، زبان، حقوق و … در مؤسسات آموزشی است. بسیاری از این مراکز، انجمنهای علمی و مؤسسات که با سوء استفاده از نام دانشگاههای معتبر نیز فعالیت میکنند غیرمجاز هستند، به مخاطبان خود وعده اعطای گواهینامه پایان دوره مورد تأیید وزارت علوم و با ترجمه رسمی را نیز میدهند.
مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: اینکه چگونه میتوان مؤسسات معتبر و غیرمعتبر را از هم تشخیص داد و با اطمینان در دورههای آموزشی موردنظر شرکت کرد، سوال بسیاری از افرادی است که تمایل به حضور در چنین دورههایی دارند.
روند دریافت مجوز برای تاسیس موسسه آموزش عالی
وی در تشریح روند دریافت مجوز برای تأسیس یک مؤسسه آموزش عالی اظهار داشت: نخست در زمینه نیازسنجی یک پایش استانی و یک پایش کشوری داریم که در هر استان چه تعداد مؤسسه مشغول فعالیت هستند و در چه زمینههایی فعالیت میکنند و در این مورد بر اساس سند آمایش آموزش عالی عمل میکنیم؛ زیرا نوع فعالیت و نیازهای هر استان با مناطق دیگر متفاوت است. افرادی که درخواست تأسیس مؤسسه میدهند، پس از بررسیهای لازم و در صورت دارا بودن همه شرایط اولیه، تأییدیه مقدماتی را انجام میدهیم.
شمیرانی گفت: در ادامه از مؤسسه میخواهیم مجموعهای از اسناد و مدارک مورد نیاز را ارائه دهند که این مدارک باید ویژگیها و شرایطی را که در قانون لحاظ شده، داشته باشند. مرحله بعد از اخذ مدارک، گزینش درخواستکنندگان و تأیید صلاحیت از سوی مراجع قانونی است.
مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم افزود: پس از تأییدهای اولیه، درخواست را به شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانه ارسال و مجوز اصولی را دریافت میکنیم. پس از این مرحله، درخواستکننده باید مکان و امکانات خود را معرفی کند تا پس از بازدید و تأیید دارا بودن شرایط لازم، مجوز قطعی را از شورای گسترش اخذ کند. افراد پس از دریافت مجوز باید نام مؤسسه خود را پس از تأیید در اداره کل ثبت شرکتها، ثبت کنند.
وی گفت: به هر مؤسسه براساس نوع فعالیت آن مجوز برگزاری دوره داده میشود که در ابتدای فعالیت تعداد این دوره ها محدود است.
شمیرانی گفت: همراه با درخواست دوره، مؤسسه باید یک پروپوزال شامل اهداف و نتیجه موردنظر برای برگزاری دوره همچنین معرفی استاد متخصص و صاحب صلاحیت برای تدریس دوره درخواستی را ارائه دهد. پس از بررسی کارشناسی و تأیید به شرط اینکه نام دوره با یک دوره مقطعدار هم پوشانی نداشته باشد، با برگزای دوره موافقت میشود.
وی ادامه داد: نظارت کافی بر مؤسسات آموزش عالی زیر نظر وزارت علوم چه پیش از تأسیس و چه در حین برگزاری کارگاهها نظارت کافی صورت میپذیرد تا مخاطبان از استاندارد بودن کیفیت دورهها اطمینان یابند.
شمیرانی در پاسخ به این پرسش که «افرادی که قصد شرکت در یک دوره آموزشی را دارند، چگونه میتوانند بین مؤسسات دارای مجوز معتبر که مدارک آنان مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین قابل ترجمه رسمی است و مؤسسات غیرمجاز که مدعی ارائه مدرک مورد تأیید وزارت علوم با قابلیت ترجمه رسمی هستند، تشخیص دهند؟»، تاکید کرد: یکی از راههای تشخیص، مراجعه به سایت وزارت علوم است که در بخش دانشگاهها و پژوهشگاهها افراد با بررسی اسامی مؤسسات مجاز میتوانند با اطمینان نسبت به ثبتنام در دوره اقدام کنند.
امکان استعلام صحت مدارک در سامانه vohec
وی ادامه داد: از آنجا که انجمنهای علمی، مراکز و مؤسسات متفرقهای که بدون اخذ مجوز از معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدام به برگزاری دورههای آموزشی می کنند و ادعای اعطای مدرک و گواهینامه پایان دوره مورد تأیید وزارت علوم که قابلیت ترجمه رسمی دارند، می کنند و با توجه به این نکته که در سالهای گذشته کنترل خیلی دقیقی روی گواهی نامه صادر شده از سوی مؤسسات نداشتیم، در این راستا دو سال پیش، سامانه www.vohec.ir راهاندازی شد.
شمیرانی خاطرنشان کرد: در این سامانه علاوه بر فهرست اسامی مؤسسات دارای مجوز، امکان استعلام صحت مدرک برای افرادی که در دورههای برگزار شده توسط مؤسسات آموزش عالی آزاد شرکت و گواهینامه پایان دوره دریافت کردند، وجود دارد.
این مسوول وزارت علوم خاطرنشان کرد: برای شرکتکنندگان در دورههای مؤسسات آموزش عالی با دریافت مدارک لازم یک کُدشناسه صادر میشود که با این کُد در دوره شرکت میکنند. گواهی نامههایی که پس از پایان دوره از سوی مؤسسات صادر میشوند نیز دارای کاغذ مخصوص و هولوگرام و چاپ مخفی امنیتی(UV) است که از یک سو امکان جعل آن وجود ندارد و از سوی دیگر با گواهی نامههای صادره از سایر مراکز مدعی و تقلبی به وضوح قابل تشخیص است. دانشپذیر پس از دریافت گواهی پایان دوره، اگر مدرکش معتبر باشد با وارد کردن شماره سریال گواهینامه، تصویری از عین گواهینامه فرد در سامانه vohec وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نمایش داده میشود.
وی افزود: مؤسسات غیرمجاز و مراکز متعدد مدعی برگزاری دورههای معتبر از وزارت علوم، چنین گواهی نامهای ندارند. در ضمن در خصوص ترجمه رسمی مدارک، تمام مدارکی که از سوی این وزارتخانه صادر می شود؛ قابل ترجمه رسمی و تأیید از سوی وزارت دادگستری و وزارت خارجه است.
مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم، تأکید کرد: افراد قبل از ثبتنام در یک دوره، حتماً باید از طریق سایت وزارت علوم یا تماس با تلفن مستقیم ۸۲۲۳۳۸۸۱ نسبت به معتبر بودن یا معتبر نبودن مؤسسه، اطمینان حاصل کنند.
دوره های ام بی ای معادل مدرک کارشناسی ارشد و دکترا نیست
شمیرانی همچنین گفت: در برخی مؤسسات دورههایی بخصوص با نام DBA و MBA برگزار و این طور تبلیغ میشود که این دورهها معادل مدرک کارشناسی ارشد و دکترا است. درحالیکه این گونه نیست. اصولاً دورههای آموزش عالی آزاد، دورههای کوتاهمدت و حرفهای هستند که پایان آنها منجر به دریافت مدرک مقطع دار آموزش عالی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) نمیشود. مدت این دورهها نیز بین ۴ تا ۴۰۰ ساعت متغیر است. یک نکته قابل ذکر درباره گواهینامههای پایان دوره همه مؤسسات این است که نباید در آنها ترم و معدل درج شود.
وی با اشاره به برخورد قانونی با تخلفات در زمینه برخورد با مؤسسات غیرمجاز و دورههای غیرمعتبر نیز اظهار داشت: در وزارت علوم، مرکزی با عنوان نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت و دفتر حقوقی وجود دارد که در صورت دریافت گزارش های تخلف، موارد را به این دو واحد ارجاع میدهیم و آنها براساس مدارک و مستندات و نوع جُرم صورت گرفته، از طریق مراجع قانونی نسبت به پلمپ مراکز متخلف اقدام میکنند.