اسلام‌آباد - ایرنا - روزنامه پاکستانی «داون» با انتشار گزارشی؛دولت ترامپ را برای عدم دستیابی جمهوری اسلامی ایران به ثمرات توافق هسته‌ای مقصر دانست و ضمن اشاره به کارشکنی اعضای اروپایی برجام، تاثیر این توافق را بر معادلات منطقه ای مثبت ارزیابی کرده و هشدار داد که نابودی آن عواقب جدی در منطقه به دنبال دارد.

این روزنامه انگلیسی زبان روز دوشنبه در سرمقاله خود با عنوان «ایران و توافق هسته‌ای» نوشت: اطرافیان دونالد ترامپ را جنگ طلبانی تشکیل می‌دهند که بار دیگر فریاد ایران ستیزی و تهدید را سر می‌دهند، اما در صورت تشدید این وضعیت، مردم خاورمیانه متحمل عواقب آن خواهند بود. 

در این سرمقاله آمده است: هنگامی که ترامپ به صورت یکجانبه برجام را ترک کرد این امید به قوت خود باقی بود که سایر امضاکنندگان ضمن نجات توافق هسته‌ای، برای افزایش سرمایه گذاری خارجی در ایران و مشارکت در تقویت فعالیت‌های اقتصادی این کشور مسئولیت پذیرینی کنند، اما فشارهای ایالات متحده آمریکا این کار را به بن بست کشاند. 

این روزنامه انگلیسی زبان پاکستان افزود: سایر اعضای برجام شامل اروپایی‌ها، چین و روسیه باید برای نجات برجام تلاش کنند در غیر این صورت، خروج احتمالی تهران نتیجه خوبی برای منطقه نخواهد داشت. 

روزنامه داون با اشاره به آنچه که لزوم حرکت ایران با دقت خواند، توصیه کرد: تهران باید در برابر اقدامات تحریک آمیز مقاومت کند. 

به گزارش ایرنا،  ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین‌المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما با گذشت نزدیک به ۲ سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی شصت روزه آغاز کرد.

بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه ۹۸ با صدور بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

چندی پیش آمریکا به طور خصوصی مواردی از پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را اعلام کرد، به این امید که کشورهای اروپایی هم از این طرح حمایت کنند. اما با واکنش سرد اروپایی‌ها مواجه شد و کشورهای اروپایی گفتند که این قطعنامه به طور قطع از سوی روسیه و چین وتو خواهد شد.