محمدباقر نوبخت عصر دوشنبه در جریان بازدید کوتاه از ایستگاه پروژه در حال اجرای راهآهن اردبیل - میانه افزود: ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیز مطابق زمانبندی انجام شده برای این پروژه در سال جاری اختصاص مییابد.
وی اضافهکرد: تکمیل و بهرهبرداری این پروژه در اولویت برنامههای دولت قرار گرفته و وعده رییسجمهوری به مردم استان درباره افتتاح آن در این دولت تحقق خواهد یافت.
او گفت: دولت به عهدی که با مردم استان اردبیل بسته پایبند است و به آن عمل خواهد کرد.
وی با بیان اینکه راهآهن اردبیل از لحاظ تامین اعتبار مشکلی نخواهد داشت، افزود: این پروژه مشکل اعتباری ندارد و اگر دستاندرکاران پروژه احساس کنند توقف در پروژه به این دلیل صورت گرفته رسانهای کنند تا مشکلات موجود برطرف شود.
معاون رییسجمهوری افزود: پروژه راهآهن اردبیل- میانه یکی از بینظیرترین پروژهها بویژه در حوزه ریلی کشور بوده که اعتبارات خوبی نیز به آن اختصاص یافته است. اجرای این پروژه از جمله دستاوردهای نظام بوده و بهرهبرداری آن موجب رونق اقتصادی بویژه در بخش گردشگری استان خواهد شد.
نوبخت بیانکرد: با وجود مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم و رکود ناشی از کرونا، اجرای پروژههای اساسی در کشور نه تنها متوقف نشده بلکه شتاب گرفته است و انتظار میرود اجرای طرحهای مهم و اولویتدار با همکاری دستگاههای اجرایی شتاب بیشتری نیز بگیرد.
او گفت: اتصال مراکز استانها به شبکه راهآهن سراسری و بینالمللی در دستور کار دولت قرار گرفته و بر این اساس طرحهای ریلی مختلفی در کشور در حال اجراست.
به گزارش ایرنا، عملیات تکمیلی پروژه ۱۴ ساله راهآهن اردبیل - میانه هماکنون در ۱۲ قطعه شامل ۳۵ درصد منطقه کوهستانی و سخت گذر، ۴۵ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد دشت با سرعت قابل قبول در حال اجراست.
مرتفعترین پل ریلی کشور به ارتفاع ۸۱ متر در مسیر آرپاچایی برای ایجاد ارتباط در این خط ریلی در حال احداث است و علاوه بر آن در طول مسیر ۲۷ کیلومتر تونل و هفت کیلومتر گالری نیز بازگشایی شده و در حال اجراست.
عملیات اجرایی راهآهن میانه - اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شده و در این مدت بارها مردم استان وعده های تحقق نیافته بسیاری برای افتتاح آن شنیدهاند، اما با تامین اعتبار توسط بانک ملی ایران و تزریق اعتبارات مناسب در جریان سفر پارسال رییسجمهوری، عملیات اجرایی این پروژه سخت شتاب گرفته است.
در طرح راهآهن اردبیل - میانه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۳ هزار و ۸۱۰ متر، چهار کیلومتر پل درهای بزرگ، سه کیلومتر پل آبرو و ۱۰ دستگاه گالری به طول چهار کیلومتر اجرا میشود.
حجم عملیات اجرایی این خط ریلی بسیار گسترده بوده و برای تکمیل آن حدود ۳۵ هزار تن مصالح فلزی همچون آهنآلات، میلگرد و کابل و حدود ۲۲۰ هزار تن سیمان مورد نیاز است.
این خط راهآهن برای حرکت قطارهایی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت طراحی و اجرا میشود.
معاون رییسجمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه پس از بازدید طرحهای احیای دریاچه ارومیه و طرح راهآهن تبریز - بستان آباد عصر دوشنبه از ایستگاه پروژه راهآهن اردبیل بازدید کرده و اردبیل را به مقصد تهران ترک کرد.