تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹

ارومیه- ایرنا- بیماری کرونا که پس از یک دوره همراهی همگانی در اوایل اردیبهشت امسال به میزان بسیار کمی در کشور و آذربایجان‌غربی رسید و همگان امید به خاتمه این بیماری داشتند، با بی‌توجهی اقشار مختلف مردم در محل‌های پرتجمع و پرتردد، شاهد اوج دوباره این بیماری بودیم که نشان می داد، مردم رعایت موارد بهداشتی را فراموش کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، اوایل اسفند سال گذشته بود که بیماری کرونا در همه استان‌های ایران از جمله آذربایجان‌غربی شیوع یافت و با توجه به اینکه همه مردم از آن هراس داشتند، موارد بهداشتی در بیشترین حد خود رعایت شد که این امر، موجبات ایجاد روند نزولی در تعداد مبتلایان و فوت شدگان بر اثر این بیماری را فراهم کرد.

این روند تا اوایل اردیبهشت ماه و به مدت بیش از ۲ ماه ادامه داشت تا کمترین میزان ابتلا ثبت شد و به کمتر از ۹۰۰ مورد در روز رسید؛ ولی با آغاز بی توجهی مردم و فراموش کردن رعایت موارد بهداشتی توسط اغلب شهروندان، روند ابتلا روز به روز بیشتر شد تا اینکه در اوااسط خرداد امسال، تعداد مبتلایان به بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر در روز افزایش یافت.

با وجود هشدارهای کارشناسان و متخصصان حوزه های درمانی و بهداشتی مبنی بر رعایت موارد ایمنی و دستورالعمل ها، مردم همچنان موارد بهداشتی را رعایت نمی کنند که این امر به ویژه در ادارات و مجتمع های تجاری و مکان های پرتجمع خرید بسیار مشهود است.

در حال حاضر، فاصله گذاری اجتماعی که در راستای جلوگیری از شیوع این بیماری طرح ریزی شده، رنگ و بوی سابق را ندارد و چه بسا برخی از شهروندان اقدام به برگزاری ‌تجمعات مختلف کرده و توجهی به‌ عواقب این ارتباطات نزدیک نمی کنند درحالی که این بیماری هنوز از استان و کشور ما نه تنها رخت نبسته بلکه برخی شهرهای کشور و آذربایجان غربی نظیر ارومیه را در وضعیت قرمز قرار داده است.

دکتر هوشنگ عطاپور فعال رسانه ای و پزشک ارومیه ای در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: شهروندان با وجود ‌داشتن دانش در خصوص خطرات ابتلا به بیماری کرونا به نوعی ریسک ابتلا به آن را پذیرفته اند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر به نوعی این احساس در شهروندان پدید آمده که ریسک ابتلا به بیماری کم یا عوارض آن قابل تحمل شده است.

وی ادامه ‌داد: باید بر این نکته تاکید شود که زدن ماسک در مکان های عمومی، دست ندادن و بغل نکردن و نبوسیدن و شستشوی مداوم دست و فاصله گذاری اجتماعی جزء الزامات بهداشتی دایمی است که تا مدت نامعلوم باید به فرهنگ تبدیل شود.

این پزشک ارومیه ای بیان کرد: باید به شدت بر اجرای این ضوابط در مکان های عمومی و پرخطر نظارت شود که متاسفانه این نظارت ها بسیار کمرنگ تر شده است.

دکتر عطاپور اظهار کرد: خطر بیماری کرونا همچنان بالاست و ویروس همان رفتارهای مخاطره آمیز را دارد و نباید به آن بی توجه بود.

وی گفت: تنها راه مقابله با این بیماری، زدن ماسک توسط عامه مردم در مکان های با اجتماع بیش از پنج نفر، رعایت فاصله از همدیگر به میزان حداقل ۱.۸ متر و شست و شوی دست است.

وی تاکید کرد: تا جایی که مقدور است باید از تجمع مردم در مکان ها و فضاهای محدود و بسته مسقف جلوگیری کرد و هر قدر فاصله بین مردم زیاد باشد و از تماس نزدیک خودداری شود، احتمال انتقال ویروس کمتر خواهد شد.

دکتر عطاپور ادامه داد: همچنین باید موضوع دورکاری در ادارات و تمام اموری که می توان از طریق اینترنت انجام داد و حتی خریدهای اینترنتی، توسعه و تداوم یابد تا شاهد شکست این بیماری باشیم.

یک پیراپزشک ارومیه ای هم در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه برخی خانواده ها این بیماری را هنوز جدی نگرفته اند و هیچ یک از ضوابط بهداشتی را رعایت نمی کنند.

بهنام علیزادگان اظهار داشت: خانواده ها حتما باید از ماسک و دستکش استفاده کرده و بی تفاوت به پیامدهای این بیماری نباشند.

وی افزود: افرادی مشاهده شده که در نتیجه بی تفاوتی و رفت و آمدهای متعدد با اقوام و خویشاوندان مبتلا به این بیماری شده اند، درحالی که همین فرد صاحب چند فرزند خردسال بوده که امکان انتقال به آنها بسیار بیشتر است.

این پیراپزشک ادامه داد: از لبخند زدن به این بیماری و بی توجهی به آن باید خودداری کرد زیرا ‌بی تفاوتی و سهل انگاری و عدم رعایت ضوابط بهداشتی پیامدهای ناخوشایندی را رقم می زند.

علیزادگان تجمع های مخفیانه در باغ‌های اطراف شهر، برگزاری مراسم مختلف و گرد هم آمدن افراد مختلف و فراموشی فاصله‌گذاری اجتماعی را از جمله عواملی دانست که ارومیه را به جای قرار دادن در وضعیت سفید در وضعیت قرمز قرار داده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی هم اظهار داشت: در پیک دوم بیماری، یک بی تفاوتی از طرف مردم و مسوولان احساس می شود که این بی تفاوتی خطرناک است و می تواند همچنان آمار بیماران درگیر را افزایش دهد.

دکتر جواد آقازاده افزود: براساس گفته متخصصان استان چهره ویروس تغییر یافته و تهاجمی تر و خشن تر شده است.

وی افزود: مردم و مسوولان باید در رفتار خود برای مقابله با بیماری کرونا تجدید نظر کرده و تمهیدات جدی برای جلوگیری از گسترش این بیماری اتخاذ شود. 

در حال حاضر، روند ابتلا در دنیا، ایران و بسیاری از استان های کشور همچنان صعودی است و باید برای غلبه موثر بر این بیماری، همه شهروندان دست در دست هم بدهند و کمک کار یکدیگر برای چیره شدن بر این ویروس باشند.