تهران- ایرنا- معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه امام صادق (ع) گفت: توجه به پژوهش با استفاده از نخبگان و اندیشمندان این عرصه رویکردی است که سبب حل مسائل جامعه در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می‌شود.

سید مجتبی امامی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: شیوع کرونا در ایران و جهان سبب شد بیشتر دانشگاهیان پژوهش محور شده و به دلیل فضایی که کرونا بر دانشگاه‌ها حاکم کرد، اساتید و دانشگاهیان در این خانه نشینی اجباری به انجام پژوهش بیشتر روی آورند.

وی با تاکید بر اینکه برای جهش تولید و حل مسائل جامعه باید به صاحبان اندیشه و پژوهشگران بهای بیشتری داده شود، افزود: در کشور دانش فنی پژوهشی بسیار بالایی وجود دارد و جوانان، اندیشمندان و پژوهشگران با موفقیت در حوزه‌هایی مانند پزشکی، هسته‌ای و پرتاب ماهواره این موضوع را ثابت کرده و نشان دادند که دستاوردهای بیشتری نیز در آینده در عرصه‌های علمی می‌توانند ایجاد کنند.

استادیار گروه مدیریت دولتی دانشکده معارف اسلامی دانشگاه امام صادق (ع) افزود: این دانشگاه نیز از پژوهشگرانی که می‌توانند در حل مسائل کشور تاثیر بگذارند، دعوت می‌کند تا برای رویکرد گفته شده کمک کنند.

امامی با تاکید بر اینکه دانشگاه امام صادق پژوهشگرانی تربیت کرده که در حل بخشی از مسائل جامعه متبحر هستند، گفت: اگر تعدادی از این پژوهشگران در دانشگاه مستقر شوند، به پژوهش برای حل مسائل سرعت بیشتری داده می شود.

وی در خصوص اینکه چرا به رغم تلاش دانشگاه برای مشارکت در حل مسائل، هنوز مشکلات زیادی در بخش‌های مختلف دیده می‌شود، یادآور شد: یکی از دلایل این موضوع نبود حمایت های کافی از حوزه‌های علوم انسانی و پژوهشگران است. همچنین اینکه اغلب پژوهشگران و تولیدکنندگان در این سال ها به صورت گروهی کار نمی کنند و بیشتر تمایل به کارهای انفرادی دارند. 

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه امام صادق (ع) با تاکید بر اینکه برای ساختن آینده کشور باید هر دو گروه پژوهشگر و تولیدکننده در کنار هم قرار بگیرند، عنوان کرد: همراهی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها با تولیدکنندگان اقتصادی و حاکمیتی کشور باید همیشگی باشد. یعنی هر دو طرف برای رسیدن به پیشرفت، همکاری، صبر و گذشت را در راس برنامه‌های خود قرار دهند.

امامی ادامه داد:‌ همراهی بخش‌های پژوهشی، تولیدی و حاکمیتی باید به گونه‌ای باشد که اخلاق و منش یکدیگر را به رسمیت شناخته و تفاوت‌های یکدیگر را نیز درک کنند و برای کمک به هم از هیچ تلاشی فروگذار نشود.

وی درباره دستاورهای بخش پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: حوزه نشر یکی از بخش‌هایی است که توانسته پژوهش‌های علمی را به دست طالبان علم و اندیشه برساند. همچنین راه اندازی فروشگاه دانشگاه امام صادق (ع) برای نشر آثار در بازار کتاب خیابان انقلاب، افزایش کیفیت فنی نشر و افزایش انتشارات الکترونیک از جمله دستاوردهای حوزه نشر است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه امام صادق (ع) به دیگر دستاوردهای بخش پژوهشی دانشگاه امام صادق اشاره کرد و افزود: بهبود زیرساخت‌های الکترونیک و مجازی به دلیل شیوع ویروس کرونا و در اختیار قرار دادن این زیرساخت‌ها به دانش پژوهان، دانشجویان و اساتید، افزایش زیرساخت‌های پژوهشی پژوهشگران دانشگاه برای ارتباط بیشتر با فضای بیرونی و تعاملات خارجی و پاسخ به نیاز دستگاه‌های اجرایی کشور در حوزه پژوهش از جمله دستاورهای بخش پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع) است.

امامی درباره تاثیرات کرونا بر فعالیت های پژوهشی این دانشگاله توضیح داد: دانشگاه امام صادق(ع) غیردولتی است و بودجه آن از موسسه جامعه الامام صادق(ع) تامین می‌شود. البته این موسسه هم یک مجموعه اقتصادی تولیدی است و مشکلاتی که برای بخش‌های اقتصادی کشور به دلیل کرونا رخ داده، این مجموعه را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: منتظر منابع مالی نخواهیم ماند و در تلاشیم آثاری که مشکلات کشور را حل کرده و با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند تولید کنیم.