تهران- ایرنا- رییس سازمان نوسازی، تجهیز و بازسازی مدارس گفت: تاکنون بیش از ۳۰ هزار خیر حقیقی و حقوقی مدرسه‌ساز شناسایی و جذب شده‌اند که ۶ هزار نفر از آنان به عنوان خیرین حقوقی شامل نهادهای حقوقی، بنیادها و خیریه‌ها هستند.

مهراله رخشانی مهر امروز سه شنبه در مراسم رونمایی از سردیس و تمبر یادبودمحمدرضا حافظی رییس فقید جامعه خیرین مدرسه ساز کشور و تبیین طرح بسته تحولی آجر به آجر در  اردوگاه شهید باهنر اظهار داشت: یک بهار از غروب غم‌انگیز خورشید آسمان مدرسه‌سازی، درگذشت جانسوز محمدرضا حافظی رییس فقید جامعه خیرین مدرسه ساز می‌گذرد و دوستداران آن انسان بزرگ و نوع‌دوست در فقدان او همچنان سوگوارند. 
وی با بیان اینکه نام حافظی با جامعه خیرین مدرسه‌ساز عجین شده است، افزود: از سال ۱۳۷۷ که هسته اولیه این نهاد مردمی شکل گرفت، از همان ابتدا حافظی در تاسیس این نهاد نقش محوری و کلیدی داشت. وی متاثر از غم از دست دادن فرزند برومند خود در سال ۷۴ که شاید امتحان الهی بوده است، چهار سال بعد سنگ بنای احداث یک دبیرستان پسرانه در شهر بروجرد را بنا نهاد. به قول خودش او اگر چه یک فرزند از دست داد، اما با احداث مدرسه صدها فرزند به دست آورد. 
رییس سازمان نوسازی مدارس افزود: احساس مسئولیت و دردمندی حافظی موجب شد که او به ساخت یک مدرسه بسنده نکند. گویی راه را پیدا کرده بود. او هم زمان با افزایش نیازهای کشور به مدارس جدید، در کنار آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس اقدام به تأسیس نهاد مردمی خیرین مدرسه‌ساز کرد و برای نخستین بار در سطح کشور جامعه خیرین مدرسه ساز را شکل داد که تشکیل این نهاد مقدس، مدرسه‌سازی را دستخوش تغییر و تحول جدی کرد.

رخشانی‌مهر با اشاره به دستاورهای تاسیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز عنوان کرد: اگر نهاد خیرین مدرسه‌ساز نبود، امروز درصد زیادی از مدارس کشور چند شیفته بودند. از مجموع ۵۳۰ هزار کلاس درس موجود در کشور، تاکنون حدود ۱۳۰ هزار کلاس درس به همت خیرین ساخته شده است. که اگر قرار بود این حجم از مدارس و کلاس‌های درس را دولت به تنهایی احداث کند، به طور قطع هزاران میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت. بنابراین یکی از دستاوردهای فعالیت خیرین مشارکت اقتصادی در کمک به دستگاه تعلیم و تربیت بوده است. 
وی ادامه داد: دستاورد دیگر شکل‌گیری این نهاد، تاثیرگذاری فرهنگی این نهاد است. بدون تردید شناسایی و جذب این تعداد خیرین مدرسه ساز بیانگر آن است که جامعه نوع دوست ایرانی دغدغه آینده و تامین فضای آینده‌سازان کشورمان را دارد و این سرمایه کم نظیر یک سرمایه اجتماعی ارزشمند به شمار می‌آید که آینده کشورمان را در این بخش تضمین می کند. بدون تردید تاثیر فرهنگی این مهم کمتر از دستاوردهای اقتصادی مشارکت خیرین مدرسه‌ساز نیست و چه بسا از آن مهمتر است. نقش حافظی در تحقق تمام موفقیت‌ها، نقش محوری بوده است که در تمام این سال ها آن مرحوم با ویژگی‌های منحصر به فرد خود به خوبی سکان اداره این نهاد را برعهده گرفت و آن را به خوبی هدایت کرد. 
رییس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه ویژگی‌هایی چون دغدغه‌مندی، احساس مسئولیت، خستگی‌ناپذیر، مردمی بودن و تواضع و فروتنی دکتر حافظی از مهم‌ترین عوامل موفقیت وی در مدیرت نهاد جامعه خیرین مدرسه‌ساز بود، اظهار داشت: حافظی نسبت به آینده دانش‌آموزان و فرهنگ تعلیم و تربیت بی‌تفاوت نبود و احساس مسئولیت کرد. در شرایطی که فضاهای آموزشی کشور نیاز مبرم به حمایت داشت، وارد میدان شد و در دو دهه گذشته عمر گرانبها و سرمایه خود را صرف این کار بزرگ کرد و همین عامل نیروی محرکه حرکت وی در این مسیر پر فراز و نشیب بود. 
وی ادامه داد: مرحوم حافظی انسان دردمندی بود و به همین دلیل انگیزه و نیروی کافی برای حرکت در این مسیر را به دست آورد و موفق شد. خستگی ناپذیری و مصمم بودن وی باعث شد ۲۰ سال در تمام استان‌های کشور و در صدها شهرستان و منطقه مجامع شهرستانی خیرین مدرسه‌ساز را تشکیل دهد. او به تنهایی در اکثر جلسات مجامع و برنامه‌های افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌ها در دورترین نقاط کشور و روستاها و شهرها حضور داشت و با کمترین تشکیلات اداری بهترین کارنامه را در این عرصه بر جای گذاشت. وی در وسط میدان جهاد مقدس مدرسه سازی حضور پیدا کرد و نامی جاودان از خود برجای گذاشت.

تشکیل مثلث مدرسه سازی با همت حافظی
رخشانی‌مهر خاطرنشان ساخت: مرحوم حافظی در عین برخورداری از بالاترین رتبه اجتماعی و اقتصادی، بسیار فروتن و متواضع بود. انسانی مبادی آداب که با همه گروه‌های اجتماعی رفتاری خوش داشت و تواضع و فروتنی در رفتارش برجسته و زبانزد همگان بود. مدیری توانمند بود که مثلث مدرسه‌سازی را در کشورمان تشکیل و آن را تقویت کرد؛ مثلثی که شامل مجامع استانی خیرین، آموزش و پرورش و نوسازی مدارس بود.
وی ادامه داد: حافظی این مثلث را از سطح کلان کشور تا سطوح شهرستانی و استانی پیش برد و این موضوع امروز به صورت یک الگوی مدیریتی قابل توجه و قابل پیروی است. 
رییس سازمان نوسازی مدارس گفت: بهجت راستین به این نیک‌اندیشان و خیرین مدرسه‌سازی تعلق دارد که سرافرازی و نیک‌نامی این دنیا و سعادت جاودان عقبی را توامان احراز می کنند. نیکوکارانی که متاع دنیا را با رضای باری تعالی معاوضه کردند، چه زیبا شهدکلام را ائمه اطهار علیهم السلام با رساترین بیان فرموده‌اند که چه تجارتی و چه معامله‌ای سودآورتر از این که فرصت و توشه دنیا را وسیله آبادانی آخرت قرار می‌دهند.  
رخشانی مهر افزود: تمام شهرها و روستاهای دور و نزدیک، همیشه قدم‌های خستگی ناپذیر مردی از جنس حماسه و ایثار را به یاد می آورند، فرهنگیان و آینده‌سازان ایران اسلامی آنها را از یاد نخواهند برد. 
وی با بیان اینکه نهال نوپای خیرین هم‌اکنون به یک درخت تناور تبدیل شده است، گفت: ثمرات ارزشمند این درخت امروز در عرصه‌های مختلف ظاهر شده است و باید این راه مقدس تداوم یابد. 
رییس سازمان نوسازی مدارس به طرح "آجر به آجر" که در راستای جذب مشارکت آحاد مردم و اقشار مختلف جامعه تدوین شده است، اشاره کرد و گفت: امید است با کمک جامعه خیرین مدرسه‌ساز بتوان سرمایه‌های خرد مردمی را از تمام اقشار جامعه حتی به اندازه یک آجر جذب کرد و قدمی بزرگ برای توسعه فضاهای آموزشی کشور برداشت. 
رخشانی‌مهر افزود: با اجرای این بسته تحولی علاوه بر توسعه فرهنگ مشارکت و کار خیر، همه مردم را در عمران و آبادانی خانه دوم آینده‌سازان سهیم می‌کنیم.

مراسم رونمایی از سردیس و تمبر یادبود محمدرضا حافظی رئیس فقید جامعه خیرین مدرسه ساز کشور  و تبیین طرح بسته تحولی "آجر به آجر" امروز ٢٠ خرداد ۹۹ در اردوگاه شهید باهنر،  برگزار شد.

در این مراسم بسته تحولی طرح «آجر به آجر» که در راستای اجرای سند تحول بنیادین و از مجموعه بسته‌های تحولی وزارت آموزش‌وپرورش است با حضور محمد باقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه، اوحدی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تبیین شد. طرح آجر به آجر با هدف تقویت مشارکت جامعه در امر مدرسه سازی ارائه شده است.

 سردیس مرحوم حافظی به ارتفاع ۱،۵ متر، طول یک متر و عرض ۱ متر هفت دهم متر و بر روی پایه‌ای به ارتفاع یک متر ساخته شده است. این سردیس از جنس فایبر گلاس و پایه‌ فلزی با رنگ برنز است و در یکی از ساختمان‌های سازمان نوسازی مدارس که به نام دکتر حافظی نامگذاری شده، نصب خواهد شد.