تهران- ایرنا- دیپلمات پیشین و کارشناس مسائل غرب آسیا، بازگشت داعش را بهانه آمریکا برای باقی ماندن در عراق عنوان کرد و گفت: آمریکایی ها در مذاکرات راهبردی با عراق به دنبال خرید زمان برای حضور بیشتر در این کشور هستند.

«هادی سیدافقهی» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره آغاز مذاکرات جامع راهبردی امنیتی، نظامی میان عراق و آمریکا گفت: برای بررسی مذاکرات میان عراق و آمریکا، ابتدا باید شرایط طرفین مذاکره را مورد بررسی قرار دارد. دولت عراق هم‌اکنون در شرایط دشواری است و کرونا مردم عراق را به شدت آزار می‌دهد و وضعیت بهداشتی در این کشور در حالت قرمز قرار گرفته است.

کارشناس مسائل عراق ادامه داد: بیمارستان‌های عراق از مبتلایان به ویروس کرونا پر شده و نابه‌سامانی‌های موجود و کمبودها صدای کادر درمانی عراق هم درآورده است. از طرفی، دولت عراق هم بر مردم اشراف چندانی ندارد و نمی‌تواند آنها را ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کند.

بازگشت داعش، بهانه آمریکا برای باقی ماندن در عراق است

افقهی به عملیات‌های انجام شده توسط داعش در یک ماه گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: وضعیت امنیتی عراق به گونه‌ای است که داعش طی چند هفته گذشته مجدا سروکله‌اش پیدا شده و عملیات‌های تروریستی انجام داده است. آنها در این مدت، تلاش‌هایی کردند تا دیاله، سامرا، کرکوک و... را پس بگیرند.

وی با عیان دانستن دست آمریکا در بازگشت و ظهور مجدد داعش، افزود: آمریکا بازگشت گروه‌های تروریستی را در عراق مطرح می‌کند و مدعی می‌شود اگر ما از عراق برویم، داعش بغداد را می‌گیرد.

دست عراق در مذاکره با آمریکا بسته است

افقهی با بیان اینکه مجلس عراق پس از ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در مصوبه‌ای خواهان خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق شده است، تصریح کرد: مصوبه مجلس عراق اقدام بزرگی است چرا که براساس آن، توافق امنیتی سال ۲۰۱۱ را لغو می‌کند. این خود مانع و مسئله مهم و بزرگی برای دولت عراق برابر مذاکره با آمریکایی‌ها است چراکه گروه‌های زیادی گفته‌اند ما منتظر اقدام دولت الکاظمی هستیم تا آمریکایی‌ها را از عراق اخراج کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه عراق از نظر اقتصادی هم شرایط مساعدی ندارد، خاطرنشان کرد: قیمت نفت کاهش بسیاری داشته است. فساد اقتصادی در این کشور گسترده بوده و کرونا هم بر رشد اقتصادی اثر داشته است. همه این مسائل موجب می‌شود دست الکاظمی برابر آمریکا در مذاکرات راهبردی بسته باشد.

دولت الکاظمی، دولت چند ساله‌ نیست

افقهی اضافه کرد: به این شرایط باید نکته دیگری را هم افزود و آن، اینکه دولت الکاظمی، دولت چند ساله‌ نیست و او باید ظرف یک تا یک سال و نیم، انتخابات زودهنگام پارلمانی را برگزار کند. این وعده‌ای است که او داده و مطالبه تمام جریان‌های سیاسی است.

وی درباره وضعیت آمریکا در مذاکرات راهبردی با عراق هم ابراز داشت: شرایط آمریکا پس از سیلی‌ای که  در عین‌الاسد خورد، خیلی مساعد نیست. شیوع کرونا در این کشور و اعتراضات گسترده ضد نژادی در شهرهای مختلف آمریکا، اختلافات شدید میان دموکرات‌ها و جمهوریخواهان و در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری نیز موجب شده تا آمریکا شرایط متفاوتی را در این مذاکرات نسبت به سال ۲۰۱۱ داشته باشد.

آمریکایی‌ها هیچ چیزی به عراق نخواهند داد

افقهی با تاکید بر اینکه با وجود ضعف کنونی دولت آمریکا، این کشور بازهم دست برتر را در عراق دارد، عنوان کرد: آمریکایی‌ها هیچ چیزی به عراق نخواهند داد. از سوی دیگر، این مذاکرات برای خرید زمان برای حضور بیشتر در عراق است و قرار نیست کاخ سفید کار خاصی بکند و حضورشان در عراق، ۱۰۰ درصد به ضرر این کشور، منطقه و ایران است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی به تیم مذاکراتی هیات عراق نیز اشاره کرد و یادآور شد: هیات عراقی مذاکره‌کننده با آمریکا یا دارای دو تابعیت عراقی–آمریکایی هستند یا گرایش‌های آمریکایی دارند پس قرار نیست مذاکره دوطرفه‌ای شکل بگیرد یعنی آمریکا با نیروهای خودش مذاکره می‌کند و هیات عراقی هم  در شرایطی نیست که مقاومت چندانی در مقابل آمریکا بکند و بر مصوبه مجلس این کشور پافشاری کند.

الکاظمی به فکر انحلال یا ادغام حشدالشعبی است

افقهی درباره واکنش مجلس عراق به توافق احتمالی دولت‌های عراق و آمریکا هم بیان کرد: من فکر نمی‌کنم مجلس عراق بتواند کار چندانی بکند. الکاظمی نشان داده فرد لابی‌گری است و توان بالایی در یارگیری دارد. اختلافات درونی در بیت شیعی هم مزید بر علت شده تا او بتواند مجلس را مهار کند. البته ممکن است برای ظاهرسازی یا ساکت کردن مخالفان برخی از جابجایی‌ها انجام شود مثلا آمریکا از چند پایگاه به یک پایگاه دیگر بروند یا تعداد نیروهایشان کم و زیاد شود.

این دیپلمات پیشین با اشاره به رویکرد نخست‌وزیر عراق به حشدالشعبی گفت: حشدالشعبی و جریانات نزدیک به آن، تنها گروهی هستند که در مقابل الکاظمی در برابر چنین توافقی خواهد بود اما او تمام تلاش خود را می‌کند که حشدالشعبی را حذف کرده و منحل کند یا آنکه این نیرو در سایر دیگر نیروها مانند ارتش، پلیس و وزارت کشور عراق ادغام شود.

ترامپ به اموال عراق نظر دارد

سیدافقهی با بیان اینکه من افق و چشم‌انداز روشنی برای عراق در مذاکره با آمریکا مشاهده نمی‌کنم، اظهار داشت: الکاظمی این طمع را دارد که اگر امتیازات نظامی، امنیتی به آمریکا بدهد، ایالات متحده هم به عراق امتیازات اقتصادی داده و دست از اموال بلوکه شده این کشور بردارد. در حالی که ترامپ به این اموال نظر دارد و می‌گوید ما بودیم که داعش را نابود کردیم، به خاطرش کشته دادیم و در عراق پایگاه ساختیم.

وی درباره احتمال کاهش و جابجایی نیروهای نظامی آمریکایی در مذاکرات آتی دو کشور تصریح کرد: این کار هم‌اکنون نیز در جریان است یعنی پس از مورد هدف قرار گرفتن عین‌الاسد و تهدید جریان‌های نزدیک به حشدالشعبی در مورد هدف قرار دادن آمریکا در عراق، این جابجایی‌ها انجام شد و آنها نیروهایشان را در حال انتقال به الحریر یا عین‌الاسد هستند.

این کارشناس مسائل عراق ادامه داد: البته آمریکایی‌ها می‌گویند ما نمی‌خواهیم برای همیشه در عراق باقی بمانیم اما مردم و حشدالشعبی می‌دانند که آنها دروغ می‌گویند و آمریکایی‌ها می‌خواهند از طریق ماندن در عراق، هم بر نفت عراق تسلط داشته باشند، هم ایران را مهار کنند و هم از موجودیت رژیم صهیونیستی حفاظت کنند.