سنندج - ایرنا - فرماندار ویژه سقز با اشاره به اینکه ظرفیت نیکوکاری در این شهرستان، حیات همبستگی اجتماعی میان مردم را افزایش داد، گفت: مردم، نهادهای مدنی و دولت سه ضلع اصلی مهار بیماری کرونا در سقز هستند.

کامیل کریمیان عصر سه‌شنبه در نشست با مدیران و اعضای کمپین‌های مردم نهاد مبارزه و پیشگیری از کرونا اظهار داشت: مهار نسبی کرونا در سقز در گرو مشارکت همدلانه مردم، احساس مسوولیت سازمان‌های مردم نهاد و کمپین‌های مردمی و دستگاه‌های اجرایی، درمانی، نظامی و انتظامی بدست می‌آید.

وی اضافه کرد: در هر برهه از زمان، مردم نقش اساسی در سازندگی فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه برعهده داشته‌اند و در بحران ۱۱۰ روزه شیوع ویروس کرونا در شهرستان سقز نیز این نقش دو چندان خود را نشان داد.

فرماندار ویژه سقز یادآور شد: شیوع کرونا با وجود اینکه باعث تعلیق روابط اجتماعی شد ولی به دلیل وجود این ظرفیت نیکوکاری در شهرستان، حیات همبستگی اجتماعی میان مردم را افزایش داد.

کریمیان با بیان اینکه، خدمت کردن با ناملایمات و سختی ها همراه است، افزود: تمام مسوولان به وظیفه قانونی خود عمل کردند ولی اقدامات انجمن‌های مردم نهاد فراسوی آن است و در قالب وظیفه ای خودجوش بود و خدمات آنان، ماندگار و جزو افتخارات و باقیات صالحات محسوب می‌شود.

وی از تلاش یکایک اعضای کمپین ها که از زمان شیوع کرونا بدون هیچ چشم‌داشتی در راستای جمع آوری کمک‌های نقدی و غیر نقدی، تخصیص بخشی از کمک‌ها به کادر درمان، توزیع میان نیازمندان، همکاری با ادارات عمومی و دولتی، گندزدایی و اعلام هشدار به مردم برای رعایت مسایل بهداشتی قدردانی کرد.

فرماندار ویژه سقز، اقدامات خداپسندانه این کمپین ها را در قالب تشکیل کمپین ها، پویش ها و تشکل های مردم نهاد با مصادیق بارز آیه شریفه تعاونو علی البر والتقوی برشمرد و تاکید کرد: اجر و پاداش این اعمال با خداوند متعال است.

حمایت پویش های مردمی در وضعیت کرونا تاثیرگذار و مهم بود

رییس شبکه بهداشت و درمان سقز هم در این نشست، جدال ۱۱۰ روزه کادر بهداشت و درمان و مردم با کرونا را تشریح کرد و اظهار داشت: بدون حمایت مردم، سمن‌ها، خیران و آنهایی که نخواستند نامشان اعلام شود، گذر از بحران کرونا امکانپذیر نیست.

انور بهرامی با بیان اینکه تمام محدودیت‌های ایجاد شده در شهرستان برای تغییر نگرش و آگاه سازی و کاهش فراگیری بیماری کرونا بود، افزود: کرونا جزو مسری ترین بیماری‌هاست که برای ریشه کنی و درمان آن باید واکسن تولید شود لذا تا ساخت و تجاری سازی آن زمان زیادی لازم است و در این مدت باید با رعایت مسایل بهداشتی و فاصله گذاری هوشمند از شیوع دوباره آن پیشگیری کنیم.

نماینده ۱۳ کمپین مردمی در هسته مرکزی سقز هم در این نشست با بیان کمبودها و ناملایمات بر سر راه جمع آوری کمک‌های مردمی و ضدعفونی اماکن، همت مردم و خیران را در این مسیر ستودند.

محمد برومند با اینکه مردم شهرستان سقز از نظر اقتصادی از قشر متوسط به پایین جامعه هستند، جمع آوری مبالغ زیاد کمک نقدی و غیر نقدی را نشانه بالا بودن سرمایه اجتماعی این دیار برشمرد.

وی به اقدامات برای تهیه ماسک، راه اندازی تولیدی ماسک و روپوش، توزیع بسته غذایی، ضدعفونی کردن اماکن و آگاه سازی مردم از طریق اصحاب رسانه اشاره کرد و تلاش تمام طیف های شرکت کننده در این راستا را ستود.

تشکیل کمپین تبلیغ و آگاه سازی در اجتماعات، تشکیل هسته یا کمیته بحران مردمی، تقدیر و تشکر از روستایان در ایام اوج کرونا، ناهماهنگی های اولیه، توزیع عادلانه بسته های غذایی و بهداشتی، شناسایی افراد نیازمند واقعی، تقویت روند اطلاع رسانی توسط نهادهای دولتی، توانمند سازی مردم، راه اندازی کارگاه کوچک ساخت ماسک و روپوش، از جمله دیگر مواردی بود که توسط نمایندگان کمپین های مردمی درباره آن بحث و گفت و گو شد.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا ظهر سه‌شنبه ۲۰ خرداد در مجموع ۱۷۵ هزار و ۹۲۷ نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به هشت هزار و ۴۲۵ نفر رسید.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.