تهران - ایرنا - مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان از فعالیت ۳۰۵ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده با مجوز وزارت ورزش و جوانان در ۳۱ استان کشور خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه وزارت ورزش و جوانان، اعظم کریی با اشاره به مستندات قانونی در خصوص راه‌اندازی مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده، به سیاست‌های کلی خانواده، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری تاکید کرد و گفت: براساس آیین‌نامه ساماندهی و اعتباربخشی مراکز مشاوره مصوب هیأت‌وزیران و بند (ج) ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه، مبنی بر «آموزش و مشاوره مستمر و مسؤولانه نوجوانان و جوانان با اولویت خانواده‌ها قبل، حین و دست کم پنج سال پس از ازدواج و مطابق با بخشنامه شهریور ماه ۱۳۹۷هیئت وزیران وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی اصلی آموزش‌های پیش از ازدواج برای جوانان غیردانشجو و همکار سایر دستگاه‌ها در آموزش‌های حین و بعد ازدواج تعیین شده است.

وی همچنین با بیان این که ۳۰۵ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده با مجوز وزارت ورزش و جوانان در ۳۱ استان کشور فعال هستند، افزود: تهران با ۱۲۲ مرکز در صدر و استان‌های بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و یزد با ۲ مرکز در پایان جدول آماری قرار گرفته‌اند.

علل اصلی مراجعه  به مراکز مشاوره

کریمی درگیری‌های شخصی، ایجاد و حفظ رابطه عاشقانه سالم،‌ مشکلات رفتاری در کودکان، طلاق یا جدایی، سوء‌مصرف مواد و اعتیاد و برخی مشکلات بهداشت روانی همچون اضطراب و افسردگی و تجربه شکست در زندگی زناشویی را از علل اصلی مراجعه به این مراکز مشاوره عنوان کرد.

مدیرکل دفتربرنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در ادامه به تشریح وضعیت مشاوره ازدواج و خانواده از دید مدیران مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده اشاره و اظهار کرد: ۹۰ درصد از مدیران و کادر متخصص شاغل در مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده دارای مدرک دکتری، عضو هیأت علمی دانشگاه‌های سراسر کشور، دارای بیش از ۲۰ سال سابقه تدریس در دانشگاه‌ها و همچنین ارائه خدمات مشاوره به جوانان و خانواده‌ها هستند که عمدتاً میانگین سنی آنها برابر با ۴۰ سال است، بنابراین استفاده از دانش و تجربه این متخصصان در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی به سیاستگذاران، مسئولان و برنامه‌ریزان کشور ضروری است.
کریمی ادامه داد: بر اساس نظرسنجی‌ها، مصاحبه‌ها و گفت گوهای انجام شده، بسیاری از مسائل و مشکلات مدیران از چشم نهادهای سیاستگذار و تصمیم‌گیرنده دور مانده است و باید در این خصوص اقدامات مؤثری انجام پذیرد.
وی یادآور شد: پیشنهاد خانواده و توصیه آگاهان جامعه برای مشاوره پیش از ازدواج، آگاهی از اهمیت مشاوره از طریق رسانه‌ها، سطح اجتماعی و تحصیلات نیز در این مراجعات موثر است.

به گفته این مسئول، همچنین برخی جوانان که در ازدواج تردید دارند، در معرض خطر یک ازدواج ناموفق هستند یا برخی مشکلات ارتباطی را تجربه می کنند نیز بیش از دیگران به این مراکز مشاوره مراجعه می کنند.
کریمی افزود: ترغیب و ترویج آگاهی بخشی از طریق رسانه های ارتباط جمعی در قالب نمایش، مستند، سریال و آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها، فراهم‌سازی زمینه اشتغال برای جوانان، معرفی مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده به جوانان و خانواده‌ها، ارائه «سوبسید» برای استفاده از خدمات مشاوره ازدواج از قبیل بیمه خدمات مشاوره پیش از ازدواج، ثبت عقد زوجین مشروط به گذران دوره‌های آموزشی پیش از ازدواج و معرفی کارشناسان مجرب از مهمترین راهکارهای ترغیب جوانان به استفاده از مشاوره پیش از ازدواج محسوب می‌شود.
وی به مسائل و مشکلات مدیران مراکز برای ارائه خدمات بهتر به جوانان و خانواده ها اشاره کرد و گفت: عدم تأمین هزینه های مشاوره از سوی مردم، عدم آگاهی مردم از اهمیت و ضرورت مشاوره در هر یک از مراحل مهم زندگی، فقر اقتصادی و فرهنگی بخصوص در مناطق محروم، عدم حمایت‌های قانونی از مراکز مشاوره، مشکلات مالی مراکز و نبود تبلیغات و اطلاع‌رسانی کافی در حوزه ارائه خدمات مشاوره‌ای از مهمترین این مشکلات هستند.
کریمی همچنین به اهم اقدامات دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در خصوص مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده اشاره کرد و افزود: برگزاری دو دوره دانش افزایی برای مدیران مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده، حمایت هدفمند از مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده از طریق ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها، پیگیری و استفاده از ظرفیت مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در برنامه های کاهش طلاق قوه قضائیه، افتتاح مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در استان‌ها، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به تخلفات مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده، بهبود و توسعه سامانه الکترونیک صدور مجوز مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده و پیگیری دو امضاء شدن مجوزهای مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده از مهمترین اقدامات این دفتر هستند.
وی به دو دوره ملی دانش افزایی مدیران مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در استان های فارس و گیلان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: این دوره ها با هدف دانش افزایی و بازآموزی مدیران مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده برگزار شد که در دوره اول ۸۵ نفر و در دوره دوم ۱۲۰ نفر از مدیران مراکز حضور داشتند و اغلب برای مراکزی که طی سال ۹۸ مجوز فعالیت خود را دریافت کردند، برگزار شد که ۹۹ درصد از شرکت کنندگان هم علاقمند به تداوم و پویایی برنامه های آموزشی به صورت ادورای و استفاده از اساتید برجسته بودند.
کریمی در خصوص برنامه های آتی دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان برای مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده نیز گفت: تداوم دوره های دانش افزایی برای مدیران و روان شناسان و مشاوران شاغل در مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده با رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا، زمینه سازی برای حضور مراکز در فضای مجازی از قبیل اینستاگرام و برنامه های لایو، استفاده از ظرفیت مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در فضای مجازی با توجه به مسائل نوظهور جوانان و زوجین جوان بویژه در دوران کرونا، حمایت هدفمند از مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده، تهیه بانک اطلاعاتی متخصصان شاغل در مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده بر اساس حیطه فعالیت و در اختیار رسانه ها قرار دادن این بانک اطلاعاتی از برنامه های آتی این دفتر است.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در خصوص فعالیت ها و اقدامات مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده در دوران شیوع کرونا نیز اظهار داشت: از زمان شیوع ویروس کرونا، مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده دارای مجوز از وزارت ورزش و جوانان در صف اول خدمات رسانی برای رفع نگرانی ها و مشکلات ناشی از ویروس کرونا قرار گرفته و خدمات گسترده‌ای با امکانات محدود و رایگان به صورت تلفنی - مجازی و حضوری انجام و نقش مهمی در کاهش و کنترل اضطراب و کاهش تبعات ناشی از وسواس‌های فکری و عملی ایفا کرده‌اند.
وی جمع کل اقدامات مراکز مشاوره ازدواج و خانواده ویژه دوران کرونا را ۴۴ هزار مورد عنوان و تصریح کرد: این مراکز حدود ۲۰ هزار مشاوره تلفنی، بیش از ۱۲ هزار مشاوره مجازی و بیش از چهار هزار و پانصد خدمات مشاوره حضوری به مردم ارائه و بیش از هزار و پانصد مورد با سامانه ۴۰۳۰ وزارت بهداشت همکاری داشتند.
کریمی با بیان اینکه مشاوران و روانشناسان این مراکز همچنین هزار و ۹۰۰ گفت وگوی زنده مجازی داشته‌اند، خاطرنشان کرد: این مراکز علاوه بر ارائه خدمات تلفنی، حضوری و مجازی، حدود چهار هزار خدمات رسانه‌ای شامل کلیپ‌ها ، موشن گرافی‌ها، مصاحبه‌ها، فیلم‌ها، پوسترها و لایو نیز تهیه و در بستر مجازی در اختیار عموم مردم قرار داده‌اند.