دکتر حمید پور اصغری روز چهارشنبه در نشست با مدیران سازمان آموزش فنی و حرفهای که در مرکز تربیت مربی و پژوهشهای سازمان فنی و حرفهای کشور مستقر در کرج برگزار شد، اظهارداشت: طبق پیش بینی ها حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از بودجه به دلیل کاهش فروش منابع نفتی، شیوع کرونا و تحریم ها تحقق نخواهد یافت که البته امیدواریم این مشکل در نیمه دوم سال رفع شود.
وی ادامه داد : تلاش ها بر آن است تا از منابع و اعتبارات موجود به خوبی بهروه وری شود تا کمبودها را بپوشاند.
پوراصغری با اشاره به کسریهای بودجه مرکز تربیت مربی و پژوهش های سازمان آموزش فنی و حرفه ای، افزود: امیدواریم روز به روز شاهد افزایش مدیریت و بهرهوری این مرکز و اثبات جایگاه ملی آن در کشور باشیم چرا که این مرکز ملی از جایگاه خاصی به لحاظ مهارت آموزی برخوردار است.
معاون امور علمی، فرهنگی ، اجتماعی سازمان برنامه و بودجه اظهارداشت: در آینده برای توسعه کشور آموزشهای مهارتی جایگاه بسیار بالایی خواهند داشت و به همین دلیل باید سرمایه گذاری کنیم تا آموزشهای مهارتی جایگاه خود را دست بیاورد و نقش خود را نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح بین الملل ایفا کند.
وی افزود: در ۳۰ سال گذشته موضوع مدرک گرایی برای اشتغال سبب شد تا بحث مدرک به عنوان محوری ترین موضوع کشور مطرح شود که در نتیجه نیروی کار به سمت گرفتن مدرک سوق پیدا کرد.
وی با بیان اینکه در بخش رتبه بندی معلمان در سال های گذشته مقطع متوسطه در اولویت قرار داشت ، گفت : امسال این موضوع برعکس شده و در قدم اول امتیازات بخش ابتدایی را درصدی بالاتر از دیگر قسمتها قرار دادیم. موضوع مهارت آموزی باید برای معلمان در اولویت قرار گیرد و آموزش های مهارتی از معلمان مقطع ابتدایی شروع شود. اگر آموزش متوازن و همه جانبه نباشد ، پایدار نخواهد بود.همچنین نکته مهم در موضوعات آموزش بخصوص مهارتی باید به این سمت باشد که فضای کسب و کار به وجود بیاورد ، در فضای توسعه کشور به نظر میرسد ضرورت مهارت در سطوح مختلف تحصیلی به ویژه دانشگاهی نیاز است چرا که بیشترین بیکاری در قشر دانشگاهی داریم، متوسط بیکاری کشور ۱۱ درصد است اما در بخش دانشگاهی بالای ۳۵ درصد عدم اشتغال داریم و دلیل آن این است که مهارت را برای این قشر فراهم نکرده ایم . ما باید مهارت را برای نیروی کار بخواهیم .
پوراصغری گفت : در بودجه سال ۱۴۰۰ باید بحث آموزش فنی و حرفه ای و مهارتی را تقویت کنیم هر چند که در بخش تجهیزات آموزشی برای مراکز مهارت آموزی کمبود وجود دارد ،البته بهره گرفتن از ظرفیت هیات امنایی می تواند در تحقق برنامه های آموزشی کمک کند.
وی افزود: در بحث آموزش های مهارتی باید از ظرفیت پادگانها ،زندانها و جمعیتهای تحت پوشش نهاد های حمایتی مانند کمیته امداد، سازمان بهزیستی، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استفاده شود.