شیراز-ایرنا-شناسایی ۱۵۸ گلوگاه فساد در شهرداری شیراز و همچنین تضاد دیدگاه درباره نظارت همه اعضای شورا بر عملکرد شهرداری یا محدود شدن این امر به رییس و نایب او، از جمله مهمترین موضوعات مطرح شده در یکصد و سی و ششمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز بود.

یکصد و سی و ششمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز عصر چهارشنبه ۲۱ خرداد ۹۹ در حالی در محل سالن جلسات این نهاد برگزار شد که پیش از برگزاری آن درباره الزام پوشیدن ماسک و استفاده از تجهیزات بهداشتی برای مدعوین در این جلسه اطلاع رسانی نشده بود و به همین دلیل در بدو ورود مشکلاتی برای برخی اصحاب رسانه و خبرنگاران در این محل ایجاد شد.

تاکید بر سلامت اداری در شهرداری شیراز

رئیس شورای شهر شیراز در این جلسه با بیان اینکه شیراز  شایستگی  دارد که پرچمدار شفافیت و مدیریت شهری الکترونیک در کشور باشد گفت: برای مبارزه با فساد و زمینه‌های آن در شهرداری شیراز ١۵٨مورد از گلوگاه‌های فساد در شهرداری این شهر شناسایی و راهکارهایی برای رفع آنها دیده شده است.

سید عبدالرزاق موسوی با اشاره به لزوم توجه به حقوق شهروندی، جلب رضایت مردم و سالم‌سازی نظام اداری و مالی شهرداری گفت: مدیران شهرداری باید تلاش کنند تا سلامت روند اداری با سرعت بیشتری ادامه یابد،البته گزارش‌هایی هم از موارد تخلف و نادیده گرفتن مقررات و ضوابط و عدم همکاری در موضوع شفافیت داریم که امیدوار هستیم با توجه به حساسیت مدیریت شهری شاهد موفقیت بیشتر شهرداری در این زمینه به ویژه مبارزه با تخلفات و فساد باشیم،این‌ها می‌توانند گام بزرگ و نشانه بسیار مثبت و خوبی برای شورا و مدیریت شهرداری در جهت تضمین حقوق مردم و مبارزه با فساد و تبعیض باشند.

وی ادامه داد: در مبارزه با فساد و زمینه‌های آن کار ارزشمندی در حوزه معاونت برنامه‌ریزی شهرداری انجام گرفته است و گلوگاه‌های فساد در ۱۵۸ مورد شناسایی و راهکارهایی هم برای آن پیش‌بینی شده است که البته اصلاحاتی نیاز دارد اما این می‌تواند مبنای خوبی برای شروع باشد؛ به همین منظور در موضوع مبارزه با فساد باید سیستم و فرآیندها را مخاطب قرار دهیم که به نظر می‌رسد این اقدام مورد توجه قرار گرفته است.

انتصاب‌ها و مراقبت‌های شهردار شیراز

وی با اشاره به تشکیل  کمیسیونی هم با عنوان کمیسیون ارتقای سلامت اداری اضافه کرد: یکی دیگر از مواردی که باید در زمینه مبارزه با فساد و تبعیض و ارتقای سلامت اداری و مالی مد نظر قرار دهیم  نقش مدیران و نحوه انتخاب و انتصاب آنان است، در این ارتباط انتظار این است که در انتخاب مدیران سلامت مالی و اخلاقی، تجربه، دانش و امانت‌داری را به عنوان شاخص‌های اصلی مورد توجه قرار دهیم.

رئیس شورای شهر شیراز خطاب به شهردار شیراز گفت: از شهردار انتظار می‌رود که در انتخاب مدیران خود با رعایت اصل شایستگی و حقوق و منافع عمومی اقدام کند،این در حالی است که هرگونه آسیبی که در نتیجه ضعف عملکرد مدیری در شهرداری به وجود آید ، متوجه شهرداری است و به طور قطع پای شهردار نوشته خواهد شد بنابراین در گزینش مدیران بجز به خیر و صلاح مردم نباید به مورد دیگری فکر کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس: شیراز ١٠ ایستگاه سنجش آلودگی هوا کم دارد

ایستگاه سنجش آلودگی کم داریم 

هفته محیط زیست مناسبتی شد تا مدیر کل محیط زیست فارس به عنوان مهمان ویژه جلسه این هفته شورای شهر شیراز به بیان برخی مشکلات و موانع و بعضا ظرفیت‌های این حوزه بپردازد.

حمید ظهرابی در این جلسه با اشاره به برخی از دست اندازی‌ها از  گذشته تاکنون به ارتفاعات شهر شیراز، بر هم زدن اکوسیستم منطقه و از بین بردن گونه های بومی این خطه به عنوان تهدیدات زیست محیطی شهر شیراز گفت: انتظاری که از شورا داریم این است که به فعالیت‌ها و پروژه هایی که  اثرات زیست محیطی دارد توجه کند.

ظهرابی با اشاره به قرار گرفتن شیراز در میان لیست ٨کلانشهر آلوده کشور افزود: همین امروز چهارشنبه ۲۱ خرداد ۹۹ هوای شیراز در مرز آلودگی قرار دارد که ٨٠ درصد این آلودگی مربوط به وسایل نقلیه و ٢۰ درصد آلودگی‌های صنعتی و خانگی است.

وی خواستار همکاری شهرداری شیراز در ایجاد ایستگاه‌های سنجش، آلودگی هوا شد و گفت: در حال حاضر تنها ٢ ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شیراز وجود دارد این در حالی است که این شهر با این وسعت و جمعیت به ١٢ ایستگاه نیاز دارد.

وی ادامه داد: شهرداری شیراز باید اداره کل حفاظت از محیط زیست را در پایش مدیریت هوای شهر یاری دهد بعنوان مثال شهرداری اصفهان برای اجرای ٨ ایستگاه سنجش آلودگی هوا سازمان محیط زیست را یاری کرده و جا دارد شهرداری شیراز نیز در این زمینه ورود جدی پیدا کند.

خروج صنایع آلاینده از شیراز ؛ بحث دیروز امروز و فردا  

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در ادامه گفت‌: در مورد خروج صنایع آلاینده از شیراز نظیر کارخانه سیمان، روغن نباتی، پشم شیشه، صنایع آلاینده اطراف رودخانه چنار راهدار و سایر موارد از تمام ظرفیت‌های قانونی استفاده کردیم و آن دسته از صنایعی که با تعهدات خود عمل نکردند را به دادستانی و دستگاه قضایی معرفی کردیم، همچنین در زمینه آلودگی‌هایی که وارد رودخانه چنار راهدار می‌شود و بوی تعفنی که سالها ورودی شرق شیراز را در بر گرفته نیز اقداماتی انجام داده و به واحدهایی که منجر به این آلودگی‌ها می‌شوند تذکراتی دادیم.

ظهرابی اضافه کرد: در این باره مشکل مربوط به برخی آب‌های آلوده است که در مسیر کانال های دفع آب‌های سطحی شهرداری قرار گرفته و به رودخانه  می‌ریزند که در این زمینه در ١٢ نقطه رودخانه چنار راهدار شاهد ورود روان آبها به این رودخانه هستیم.

وی در ادامه از تهیه دستگاه زباله سوز برای دفع زباله های عفونی و نیز برچیدن معادن و کارخانه های شن وماسه در غرب شیراز به عنوان دو معضل اساسی یاد کرد و از مسولین شهری خواست که برای حل این مشکلات اقدام جدی کنند.

عضو شورای شهر شیراز: نظارت بر شهرداری وظیفه همه اعضاست نه فقط رییس و نایب رییس

مکاتبه با شهرداری و نظارت، وظیفه اعضاست یا رئیس؟

رییس کمیسیون فرهنگی،اجتماعی و ورزشی شورای شهر شیراز در ادامه این نشست گفت: مکاتبات متعددی با شهرداری شیراز برای نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و نیز پیگیری درخواست های مردمی داشته ام.

احمد تنوری افزود: در تاریخ ۱۸ خرداد ماه ۹۹، نامه‌ای  دو سطری از سوی رییس شورای شهر شیراز برای من ارسال شد مبنی بر اینکه در اجرای قانون، پیگیری مصوبات شورا در اختیار رئیس شورا و در غیاب او به عهده نایب رییس شورا است، بنابر این هرگونه مکاتبه در این خصوص باید از این طریق پیگیری شود.

وی ادامه داد: در ارتباط با عمل به وظایف نظارتی اعضای شورا، رییس شورا ،رییس اعضای دیگر این شورا محسوب نمی شود و وظایف و حدود اختیارات رییس و نایب رئیس در مقررات موضوعه بخصوص مصوبه شورای عالی استان ها مشخص و معین شده است.

او اضافه کرد: در هیچکدام از قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و سایر قوانین موضوعه به چنین انحصاری درباره پیگیری و نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا صرفا توسط رییس و نایب رییس شورا شهر مشاهده نمی‌شود و در این خصوص تمام نمایندگان مردم در شورای شهر می توانند این کار را انجام دهند.