به گزارش روز شنبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 249 هیات عالی جذب اعضای هیات علمی دانشگاهها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت حضوری و ویدئو کنفرانس به ریاست محمدعلی کینژاد رییس هیات عالی جذب در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
پیش از دستور این جلسه در خصوص موضوع الزام شرکت در فراخوان جذب سرباز هیأت علمی بعد از اتمام طرح بحث و بررسی شد.
سپس محمدرضا رضوان طلب رییس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم به اختصاص طرح تامین عضو هیات علمی دانشگاهها برای مناطق محروم اشاره کرد.
در ادامه جلسه مقرر شد جلسهای با هیات مرکزی جذب به منظور بررسی این موضوع و ارائه راهکار تشکیل شود و ظرف دو هفته آینده نتیجه آن اعلام شود. همچنین کینژاد ضمن درخواست انطباق طرح آمایش با اعلام نیاز دانشگاهها در شهریور ماه 99، به ارائه توضیحاتی درمورد گزارشهای مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم برای طرح آمایش و وارد نشدن در فاز اجرا پرداخت.
دانشگاه مستقل و 42 مؤسسه نتیجه اجرایی شدن طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی
در ادامه جلسه حسین رحیمی مشاور و نماینده ویژه وزیر علوم در طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی، با یادآوری دستور اول جلسه «انطباق آمایش آموزش عالی در فراخوان شهریور 99» به ارایه گزارشی از عملکرد وزارت علوم در زمینه اجرای طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی پرداخت.
وی به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درمورد آمایش آموزش عالی اشاره کرد و گفت: بر این اساس وزارت علوم به منظور ساماندهی واحدهای آموزش عالی، میتواند مؤسسات آموزش عالی را تجمیع و ادغام کند؛ به نحوی که پاسخگوی نیازهای منطقهای و منجر به کاهش هزینههای سربار و ارتقای کیفی خدمات شود.
مشاور وزیر علوم ادامه داد: ساماندهی رشتهها همزمان با طرح مأموریتگرایی و متناسبسازی رشتهها با نیازها که از ملزومات جذب هیأت علمی است، در فاز بعدی برنامهریزی و اجرایی میشود.
رحیمی درمورد مراحل انجام طرح ساماندهی مؤسسات آموزشی اظهارداشت: این طرح در سه فاز منع یا محدودسازی گسترش کمی و اهتمام به ارتقای کیفی، ادغام کمی، تجمیع کیفی و تبدیل تخصصی مؤسسات و پیادهسازی طرحهای هشت گانۀ آمایش آموزش عالی قابل انجام و اجرایی خواهد بود.
وی، عدم ضرورت ادامه فعالیت مؤسسه به صورت مستقل، تعدیل شاخص تعداد دانشجو به یکصد هزار جمعیت استانها در سطح کشور، وضعیت جغرافیایی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شهرها و نواحی مختلف استان، واقع بودن در یک استان و... را به عنوان مهمترین عوامل مؤثر در تجمیع و الحاق نام برد.
مشاور وزیر علوم افزود: آمار دانشگاهها و مؤسسات بعد از تجمیع و ادغام، 29 دانشگاه مستقل و 42 مؤسسه است.
وی در پایان ارایه این گزارش گفت: درمورد ساماندهی دانشگاهها تقسیم کار ملی و استانی صورت گرفته که در تعداد کمی از استانها گروههای علمی و رشتههای تحصیلی با مأموریتگرایی ترکیب شده و همچنان باید کار سنگینی در این خصوص انجام شود.
در ادامه جلسه مقرر شد مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اعضای هیاتهای اجرایی جذب دانشگاهها و موسسات آموزش عالی مورد تایید طرح آمایش آموزش عالی را برای بررسی و تایید به هیات عالی جذب معرفی کنند.
همچنین جواد محمدی دبیر هیات عالی جذب بر هماهنگی وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی برای اجراییسازی آمایش آموزش عالی تاکید کرد و گفت: ضرورت دارد که دانشگاه آزاد اسلامی گزارش آمایش آموزش عالی این دانشگاه را در حوزه جذب اعضای هیات علمی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه و در نهایت طرح نهایی به هیأت عالی جذب و یا ستاد نقشه جامع علمی کشور ارسال شود.
بیژن رنجبر قائم مقام آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی هم با بیان این که طرح ساماندهی و کیفیسازی در دانشگاه آزاد اسلامی اجرا میشود، تصریح کرد: در یک سال اخیر عضویت هیات علمی در این دانشگاه به صورت استانی انجام شده که این موضوع در راستای آمایش آموزش عالی انجام شده است.