بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی طول آزادراهها و بزرگراههای کشور کمتر از ۲۰۰ کیلومتر بود اما اکنون این میزان به بیش از ۲۰ هزار کیلومتر رسیده است. همچنین قبل از انقلاب اسلامی طول راههای روستایی کشور حدود سه هزار کیلومتر بود که در حال حاضر به بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر افزایش یافته است.
گرچه این آمار نشان میدهد در طول بیش از ۴۰ سال گذشته تلاشهای بسیار برای پیشرفت و آبادانی کشور انجام شده اما از طرف دیگر گویای حجم زیاد سرمایهگذاری در زمینه زیرساختهای ضروری و مرتبط با توسعه است که سرمایه گرانبها برای کشور محسوب میشود.
استان خراسان رضوی و کلانشهر مشهد به عنوان مقصد میلیونها زائر بارگاه منور حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و قرار گرفتن در مسیر ترانزیت و صادرات کالا به آسیای مرکزی و افغانستان با پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه آسفالته اصلی و فرعی، هفت هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه آسفالته روستایی و هفت هزار و ۷۶۰ کیلومتر راه غیرآسفالته در جایگاه دوم کشور از نظر طول راهها قرار دارد.
۵۵ درصد راههای اصلی خراسان رضوی نیازمند ترمیم است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به تشریح حال و روز نه چندان مساعد راههای استان پرداخت و گفت: ۵۵ درصد راههای شریانی و اصلی و ۳۵ درصد راههای فرعی و روستایی این استان نیازمند ترمیم و روکش آسفالت است.
ابراهیم نصری افزود: از میان راههای شریانی خراسان رضوی مسیرهای جادهای باغچه - نیشابور - سبزوار - کاهک، تربتحیدریه - رشتخوار - خواف - قاین و همچنین جاده مشهد - فریمان بیشترین آسیب دیدگی نیازمند ترمیم و اصلاح را دارد.
وی ادامه داد: اگر عملیات ترمیم و اصلاح آسیبهای وارده به جاده بهنگام انجام نشود هزینه آن بخاطر تخریب راه مضاعف میشود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی گفت: با توجه به مشکلات مالی موجود اگر بودجه راهداری به میزان کافی تامین و تخصیص نمیشود، دستکم باید اولویت هزینه در مجموعه اقدامات راهداری و حمل و نقل جادهای به بخش راهداری داده شود.
۱۰ هزار میلیارد ریال هزینه نگهداری راهها
رییس اداره نگهداری راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی نیز گفت: این استان ۳۳ هزار و ۵۴۳ کیلومتر راه همسنگ یا معادل مشخصات راه اصلی دارد که با توجه به نرخ نگهداری هر کیلومتر راه که معادل سه تا پنج درصد هزینه ساخت آن است، معادل ۱۰ هزار و ۶۳ میلیارد ریال برای نگهداری و مرمت آنها مورد نیاز میباشد.
علی رجایی افزود: این در حالی است که بودجه درنظر گرفته شده برای نگهداری راههای این استان در سال ۹۶ یعنی سه سال قبل، ۹۰۰ میلیارد ریال بود و با توجه به افزایش تصاعدی قیمتها و هزینهها این بودجه در سال گذشته نه تنها افزایش نیافت بلکه به ۳۲۰ میلیارد ریال رسید.
وی ادامه داد: در صورتی که بودجه مورد نظر تامین نشود و عملیات ترمیم و نگهداری راهها در استان به موقع انجام نگردد آسیبهای بیشتری به راههای استان وارد خواهد شد.
رییس اداره نگهداری راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی گفت: از سوی دیگر شاهد هستیم برخی راهها با کیفیت نامناسب ساخته شده و با معایبی همراه بودهاند که در نتیجه زودتر آسیب دیده و به عملیات پرهزینه ترمیم و نگهداری نیازمند میشوند.
وی افزود: مصداق راههای معیوب این استان جاده باغچه - نیشابور- سبزوار است که ۱۲ سال قبل پس از اتمام ساخت به علت وجود معایب متعدد، راهداری از تحویل آن سرباز زد و در نهایت پس از انجام اصلاحات توسط پیمانکار این جاده پرتردد تحویل گرفته شد.
دوره تضمین برای پیمانکاران راهسازی ۱۰ ساله شود
رجایی ادامه داد: بر اساس استانداردها یک جاده تازه ساخته شده باید دستکم تا ۶ سال پس از افتتاح به ترمیم و نگهداری عمده نیاز نداشته باشد، این مدت در اصطلاح دوره تضمین است و هرگونه هزینه برای جاده در این دوره بر عهده پیمانکار است، بر اساس قراردادهای گذشته با پیمانکاران این مدت پنج سال میباشد و به تازگی وزارت راه سه سال را برای دوره تضمین در قرارداد پیمانکاران راهسازی تعیین کرده است.
وی گفت: با توجه به اینکه هرنوع هزینه برای نگهداری و ترمیم راه بر عهده پیمانکار سازنده جاده است بهتر است دوره تضمین برای پیمانکاران ۱۰ سال تعیین شود، با این شرط از آنجایی که پیمانکار میداند در صورت بروز هرگونه عیب در جاده طی این مدت مجبور به هزینه مجدد است لذا سعی میکند جاده را با کیفیت استاندارد ساخته و تحویل بهرهبردار بدهد.