بجنورد- ایرنا- مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی گفت: براساس اعلام سازمان مرکزی، اکنون حدود ۱۱ درصد از مدارس استان تخریبی است و نیاز به بازسازی دارد که این رقم پایین‌تر از میانگین کشوری است.  

امین فلاح روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در سطح کشور، ۲۰ درصد از مدارس فرسوده و تخریبی است، اظهار داشت:  اکنون ۱۵۰ مدرسه با ۸۰۰ کلاس درس در استان فرسوده و تخریبی است.  

وی گفت: اکنون ۳۹ درصد از فضاهای آموزشی این استان مستحکم و مقاوم است و نیمی از مدارس هم نیاز به مقاوم سازی دارد.  

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه های استان بویژه در مرکز استان، پایین بودن سرانه فضای آموزشی است خاطرنشان کرد: سرانه فضای آموزشی در استان ۵.۵ مترمربع است که از میانگین کشوری که ۵.۸ مترمربع است، پایین است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی افزود: سرانه آموزشی در شهرستان بجنورد، پایین تر از میانگین استانی است به طوری که به ازای هر دانش آموز تنها ۴.۵ مترمربع فضای آموزشی وجود دارد.  

فلاح گفت: با تلاش و همت استاندار خراسان شمالی، تامین اعتبار مورد نیاز برای حذف مدارس سنگی و نیز برچیدن بخاری های گازی از مدارس استان محقق شده است.  

وی خاطرنشان کرد: برای حذف مدارس سنگی ۱۴۰ میلیارد ریال و برای برچیدن بخاری های گازی از مدارس استان ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار تامین شد که ۷۰ درصد از این رقم از منابع ملی و مابقی از منابع استانی تامین شد.  

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی گفت: ۱۷ مدرسه سنگی حذف و ۱۷ مدرسه با ۳۸ کلاس درس جایگزین آن شده است و هزار و ۸۱۲ دستگاه بخاری هرمتیک در ۲۸۲ مدرسه، جایگزین بخاری های گازی در استان شده است.  

بر اساس این گزارش، در خراسان شمالی ۱۵۰ مدرسه با ۸۰۰ کلاس درس تخریبی است و ۶۸۶ مدرسه با ۳۶۸۴ کلاس درس نیازمند مقاوم سازی است

۷۰۰ فضای آموزشی استان با ۲ هزار و ۹۲۳ کلاس درس مستحکم است، که بر این اساس ۳۹ درصد مدارس خراسان شمالی مستحکم، ۵۰ درصد از این فضاها نیازمند به مقاوم سازی و ۱۱ درصد هم تخریبی است.

در استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی ۱۸۰ هزار دانش آموز در بیش از ۲ هزار باب مدرسه تحصیل می‌کنند.