شیراز- ایرنا- عضو هیات رئیسه و رئیس کمیسیون فناوری، اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی فارس گفت: تمرکز اتاق در سال جاری بر صادرات محصولات حوزه فناوری، اطلاعات و ارتباطات این استان است.

یلدا راهدار، شنبه در جلسه کمیسیون فناوری اتاق بازرگانی فارس در شیراز افزود: ظرفیت‌های خوبی در بخش عرضه (تولید کنندگان محتوا) و تقاضا (بازارهای خارج از کشور) برای صادرات محصولات حوزه نرم‌افزار فارس وجود دارد که برای تحقق این مهم به دنبال ایجاد مسیرهای مشخص و سالم برای صادرات این محصولات از استان هستیم.
او ادامه داد: به منظور سرعت بخشیدن به روند نزدیک شدن محصولات فناوری استان به بازارهای جهانی، پنج اولویتی را که برای پیشبرد صادرات نرم‌افزار از فارس پیش‌بینی کرده‌ایم دنبال خواهیم کرد.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی فارس افزود: نخستین اقدام در این زمینه تهیه لیست شرکت‌های فعال در حوزه تولید محتوا و نرم‌افزار در استان است که در این زمینه کوشش‌هایی نیز از سال گذشته انجام شده اما تا شناسایی کامل فعالان و بازیگران این حوزه فاصله داریم.
راهدار، از تمام فعالان حوزه تولید نرم‌افزار و تولید محتوا و نرم‌افزار در فارس خواست که با مراجعه به اتاق بازرگانی این استان، مشخصات خود را به دبیر کمیسیون فناوری، اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اعلام کنند تا بتوانیم از ظرفیت و توان آنها بهره‌برداری مناسبی داشته باشیم.
وی بیان کرد: گام دیگر در زمینه صادرات نرم‌افزار استان شناسایی شرکت‌های دارای سابقه صادرات نرم‌افزار و یا شرکت‌هایی است که با نیروی کار غیر ایرانی همکاری داشته اند و یا در خارج از کشور دفتر کار دارند.
او افزود: بر همین اساس از شرکت‌های فعال و دارای سابقه در این زمینه تقاضا می‌شود مشخصات خود را به اتاق بازرگانی فارس ارائه دهند.
راهدار، شناسایی دقیق زیرساخت‌های استان در حوزه فناوری و اطلاعات، بررسی تشکیل زنجیره صادراتی در استان، مشخص کردن مراکز فناوری، پارک‌ها و پردیس‌های استان در حوزه نرم‌افزار و تهیه بانک اطلاعاتی از نیروی کار فعال و آماده به کار در حوزه نرم‌افزار در استان را از دیگر اولویت‌های پیشبرد صادرات نرم‌افزار از فارس برشمرد.
وی، ورود به بازارهای صادراتی را مقوله‌ای پیچیده و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق دانست و اضافه کرد: انجام پروژه‌هایی در حوزه تولید محتوا به شکل سفارش از سوی کشورهای هدف تعداد زیادی از نیروی کار با دستمزدهای دلاری را فعال می‌کند که در حوزه صادرات نرم‌افزار تنها هدف ما شرکت‌ها و استارتاپ‌ها نیستند و می‌توانیم از نیروهای فارغ‌التحصیل نیز استفاده کرد.
 

آمادگی برای تسهیل روند صادرات محصولات حوزه فناوری
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات فارس گفت: با توج به پتانسیل‌های بسیار خوب و به روز فارس در حوزه نرم افزار، ما در این اداره کل آماده همکاری در حوزه تسهیل و گسترش صادرات محصولات حوزه فناوری، اطلاعات و ارتباطات این استان هستیم.
مهرداد سهرابی افزود: این اداره کل بسته‌های حمایتی و مشاوره‌ای در حوزه صادرات نرم‌افزار را نیز آماده کرده که در اختیار فعالان این بخش در استان قرار داده خواهد شد.