تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳

قم – ایرنا – آئین رورنمایی از دسترسی یک هزار و ۳۴ روستای کشور به شبکه ملی اطلاعات روز شنبه به صورت ویدئو کنفرانس با حضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار که در پی آن ۴ روستای قم نیز به شبکه ملی اطلاعات متصل شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم در حاشیه این آیین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مراسم در مجموع ۱۰۳۴ روستا با سرمایه ۳۰۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان از طریق اپراتور ایرانسل به شبکه ملی اطلاعات متصل شد.

سیدرضا موسوی ادامه داد: با بهره برداری های انجام شده روستاهای صفرآباد، کوه سفید، ملک آباد و فرج آباد قم تحت پوشش خدمات پهن باد تلفن همراه قرار گرفت.

وی اظهار داشت: هم اکنون۹۰درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار قم از تلفن ثابت برخوردارند همچنین همه روستاهای استان دارای پوشش تلفن همراه است.

موسوی افزود: تلاش مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تحقق شعار «دسترسی همگانی»، اتصال روستاها به شبکه ارتباط پهن باند به عنوان یک اولویت در دستور کار تمام استان ها ست.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم ادامه داد: دراین راستا توسعه فیبر نوری روستایی، هوشمند سازی مدارس روستایی واتصال به شبکه ملی اطلاعات، احداث سایت های BTS جدید در روستاها وارتقای تکنولوژی سایت‌های تلفن همراه از جمله طرح‌هایی است که درماه‌های اخیر در استان به بهره برداری رسیده و یا در حال تکمیل نهایی می‌باشد.

موسوی  افزود: با افتتاح‌های اخیر، شکاف دیجیتال در تمام نقاط استان، بویژه مناطق روستایی کاهش یافته است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات قم با اشاره به هدف‌گذاری هوشمندسازی  ۱۶۶ مدرسه و اتصال آن‌ها به شبکه ملی اطلاعات گفت: تاکنون ۱۵۵ مدرسه روستایی قم به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌است.

طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.