تهران- ایرنا- رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سخنان انتقادی رییس سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: باید به وظیفه ای که به ما محول شده به درستی عمل کنیم. اگر مردم از مسئولان هم نقد بشنوند چه کسی باید مشکلات را حل کند؟

کنایه محمدباقر قالیباف به آن بخش از سخنان محمد قمی بود که دستگاه های فرهنگی را به "شلختگی" متهم کرد. رییس سازمان تبلیغات اسلامی به همراه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحن مجلس حضور یافته بود.
رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سخنان رییس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: ما در تریبون حق انتقاد از خود را نداریم جایی که وظیفه‌ای به ما محول شده باید به درستی به‌آن عمل کنیم نکته ای که گفتید حق و بجاست اما چه کسی باید مشکلات را حل کند غیر از من و شما که مسئولیت داریم.
قالیباف اظهارداشت: مردم از ما انتظار دارند که مشکلات آنها را حل کنیم. همه باید دست به دست هم داده مشکلات را حل کنیم اگر مردم از مسئولان هم نقد بشنوند چه کسی باید مشکلات را حل کند.

 حجت الاسلام محمد قمی که به همراه سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی در کشور مانند ۸۰ هزار مسجد، ۲۵ هزار کانون فرهنگی هنری مساجد،  ۹۰ هزار هیات مذهبی و چهار هزار موسسه قرآنی گفت: در مظلومیت فرهنگ همین بس که بودجه اندک دستگاه‌های فرهنگی با شلختگی دستگاه‌ها و روشن نبودن شرح وظایف، بارهای آنها بر زمین مانده است.

وی خطاب به نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: شما نمایندگان مردم هستید و باز کردن بخشی از این گره‌ها مربوط به فرهنگ است ولی گره‌های بزرگ در عالم اقتصاد و امنیت با فرهنگ حل می‌شود و این همان مکتب امام خمینی (ره) است. ما گره گشایی فرهنگ را باور نکردیم در حالی که اگر می خواهیم از کالاهای داخلی حمایت کنیم، باید بدانیم که این موضوع یک مساله فرهنگی است.

قمی با اشاره به مظلومیت فرهنگ گفت: در شهریور سال ۸۶ در جلسه هیات دولت و بعد از گزارش احمدی نژاد رهبر انقلاب فرمود فرهنگ حقیقتا مظلوم است و ایشان شواهدی آوردند که یکی از آنها این است که در گزارش رئیس جمهوری مجال گزارش دادن در اولویت بندی‌ها برای فرهنگ نشد.  
وی ادامه داد: نه رهبر انقلاب که هر دلسوزی این استقبال پرشور نمایندگان مجلس را برای کمیسیون فرهنگی بیند، به یاد مظلومیت فرهنگ کشور می افتد. شورای عالی انقلاب فرهنگی چهار ماه است که تشکیل نشده و شورای عالی فضای مجازی تشکیل نمی‌شود. سند مهندسی فرهنگی به دستور رهبر انقلاب بیش از ۴۰ جلسه را به خود اختصاص می‌دهد، بعد از چند سال کش و قوس تصویب می‌شود و سند مصوب شورا که باید در سبد اولویت‌ها قرار می‌گرفت، بعد از پنج شش سال روی زمین می‌ماند و هیچ اتفاقی برای آن نمی‌افتد.  
رییس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: کل بودجه فرهنگ کشور زیر نیم درصد است یعنی تقریبا بودجه ساخت بیش از ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه می‌باشد. از مظلومیت فرهنگ یک گام جلوتر این است که اندک بودجه دستگاه‌های فرهنگی با شختلگی و تشتت دستگاه‌های فرهنگی و روشن نبودن شرح وظایف با بارهای بزرگ بر زمین مانده روبرو است.
 
وی یادآورشد: مسجد که سنگر است و قرار است گره‌ها را باز کند دارای ۱۱ یا ۱۲ دستگاه متولی است و باید دید  وضعیت ۸۰ هزار مسجد در کشور چگونه است؟

قمی ادامه داد: سال ۹۰ رهبر فرمود ۱۰ میلیون حافظ قرآن می‌خواهیم و بسیاری از کشورهای دنیا به بالاتر از این آمار دست پیدا کرده اند. حدود یک دهه از این موضوع گذشته است. چندین دستگاه همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی و بسیاری از دستگاه های دیگر بودجه قرآنی می گیرند، بفرمایید  چند درصد از این ۱۰ میلیون حافظ محقق شده است؟

 گره‌های بزرگ اقتصادی و امنیتی با فرهنگ حل می‌شود

قمی افزود: شما نماینده‌های مردم هستید و می‌خواهید گره از کارهای مردم باز کنید، بخشی از این گره‌ها مسائل فرهنگی است اما گره های بزرگ در عالم اقتصاد، امنیت با فرهنگ حل می شود. ما گره‌گشایی فرهنگ را باور نکردیم یا دنبال نکردیم در حالی که حمایت از کالاهای داخلی یک مساله فرهنگی است.  

وی با اشاره به موازی کاری برخی دستگاه‌های فرهنگی گفت: برخی هنوز فرق شورای تبلیغات اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی چیست. مرکز رسیدگی به امور مساجد و ستاد اقامه نماز و سایر مجموعه‌ها چه تفاوتی با سازمان تبلیغات اسلامی دارد. موازی کاری میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات بماند ولی ظرفیت فرهنگ را امام (ره) به ما نشان داده است.  

قمی افزود: اگر می‌خواهیم گره از مشکلات مردم باز کنیم و مساله اجاره بها و معیشت مسکن را حل کنیم باید بر روی ظرفیت فرهنگ حساب باز کنیم همانگونه که در مساله کرونا دیدیم.  موضوع هایی مانند حمایت از کالای ایرانی و سرمایه ایرانی یا اقتصاد مقاومتی یک بعد فرهنگی دارد که جدی گرفته نشده است.

 این مقام مسئول اظهارداشت: سازمان تبلیغات در برخی مناطق روستایی و حاشیه شهرها و عنوان آزاردهنده‌ای به نام سکونت گاه‌های غیر رسمی فعالیت می‌کند. سکونتگاه غیررسمی یعنی جایی که عده ای از مردم زندگی می‌کنند در حالی که شهرداری هیچ خدماتی به آنها نمی‌دهد و ممکن است هر آسیب اجتماعی و اتفاقی در آنجا بیافتد ولی ما آنجا روحانی و طلبه مستقر داریم.  

وی افزود: طلبه‌ای فاضل که سطح چهار را گذرانده، با خانواده به این مناطق می‌رود که گاهی با اهل سنت مشترک است و مخاطراتی به خاطر تبلیغات وهابیت وجود دارد، گاهی در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرد و با همه دشواریها این طلبه در هشت سال گذشته با ماهی ۹۵۰ هزار تومان از صبح تا شب در خدمت مردم آن روستاست و هیچ درآمد دیگری هم ندارد در حالی که حداقل حقوق کارگری دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.  

قمی ادامه داد: نیروی انتظامی طی مکاتبه ای از حضور یک روحانی در یک منطقه سکونت‌گاه غیر رسمی تشکر کرده که بعد از یک سال و نیم، بزه و آسیب‌های اجتماعی در آن منطقه کاهش پیدا کرده و لزومی وجود ندارد که کیوسک نیروی انتظامی در آن منطقه باقی بماند. بنابر این یک عنصر فرهنگی خدوم یک مساله امنیتی را با کمترین پشتیبانی حل کرده است.  

 استفاده از ظرفیت هیات‌های مذهبی و روحانیون 

وی با اشاره به ظرفیت هیات‌های مذهبی گفت: تبلیغات اسلامی، اجتماعی‌تر شده و نهادهای تبلیغات دینی در مسیر گره‌گشایی از مشکلات مردم گام های موثر برمی‌دارند. هزار روحانی مستقر در مناطق مختلف گره گشای مردم و محل رجوع و اتکای مردم هستند در حالی که بدون توجه به این ظرفیت‌ها می‌خواهیم گره‌های کشور را باز کنیم.

قمی با بیان اینکه ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی و معضلات اقتصادی در واقع فرهنگی است و راه حل فرهنگی دارد، گفت: گره‌های مردم را با فرهنگ می توان باز کرد. توجه کنیم که همه جا تهران نیست یعنی هر استان و محلی اقتضای خود را دارد ولی مدل حکمرانی یا یک مرکز بسنده تکلیف کننده است. ولی سعی کردیم سازمان تبلیغات را به سمت اتاق وضعیت های استانی و منطقه ای و زیست بومی جلو ببریم و مشکلات هر منطقه را بر اساس اقلیم و زیست بوم آنجا حل کنیم.

وی تاکید کرد: ما دسترسیهایی از طرف دستگاه‌های فرهنگی داریم. یعنی دسترسی‌هایی فراتر مانند دانشگاه، حوزه هنری، سازمان دارالقرآن، خبرگزاری و تبیان داریم که در راه اعتلای این فرهنگ با حداقل حمایت‌ها بسنده میکند. بودجه این سازمان نسبت به صدا و سیما سه درصد است.  

قمی ادامه داد: مردم باید گره ها را باز کنند و مشکلات را برطرف کنند و مردم مستضعف احق به خدمت هستند و گره‌ها را نیز آنان باز می کنند. در غیزانیه ۹۸۵ چاه نفت وجود دارد اگر یک هزارم آن درآمد خرج مردم آن منطقه می‌شد با بی آبی دست و پنجه نرم نمی‌کردند و در ماهشهر نیز ۳۷ پتروشیمی است که حداقل مزایای آن از مردم دریغ می‌شود.  


فضای مجازی رها شده است

رییس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: وقتی در حوزه فضای مجازی تصمیم نظام به هر دلیل معقول، به بستن یک شبکه اجتماعی تعلق می گیرد،  آن را می‌بندیم و نحوه بستن را شاهد مدعا می گیریم که نباید برخورد سلبی کرد که همه جای دنیا در کنار اقدامات ایجابی، رفتار سلبی را نیز در صورت نیاز پیش می‌گیرند.  

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در پیوست حکم دوره اول شورای عالی فضای مجازی هرگونه بالابردن سرعت و پهنای باند اینترنت و فضای مجازی را منوط به تکمیل شبکه ملی اطلاعات و صدور مجوز کرده بودند و ثانیا محتوا را مقدم بر توسعه زیرساخت خدمات کرده بودند. البته این اتفاق به سادگی رخ نمی دهد.

قمی افزود: شما ببینید چه اتفاقی امروز در فضای مجازی رخ می دهد و فرزندان مردم چه می‌بینند و از چه خوارکی استفاده می‌کنند؟ پنج تراک آخر آن خواننده ضد بشریت بیش از ۱۹۸ میلیون بار، ویژه دیده شده است. شما مضامین آن را مرور کنید که چه چیزی به خورد فرزندان ما می‌دهند. فضای مجازی رها شده است.  

وی اضافه کرد: پهنای باند از اردیبهشت تا اسفند ۹۸ دو و نیم برابر شده و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آن در اختیار اینستاگرامی است که یک شاعر فقط اسم قاسم سلیمانی را از روی عواطف نوشته و ۲۰۰ دنبال کننده داشته ولی آن را می‌بندند و از طرف دیگر هر کسی دلش بخواهد به تمام مقدسات توهین می‌کند و ما اسم حکمرانی فضای مجازی را یدک می کشیم.

رییس سازمان تبلیغات افزود: ۳۰ درصد جرایم رایانه ای کشور در فضای مجازی اتفاق می افتد. ۲۵ درصد محتوای خلاف عفت و اخلاق عمومی و همچنین درآمدهای کثیف از قمار و تبلیغات ناهنجار در آنجا اتفاق می افتد و در واقع رهاست. حجم سه برابری محتوای خارجی نسبت به محتوای داخل که اخیرا هم تشدید شده و با مجانی کردن و نیم بها کردن اینترنت در سامانه های «وی او دی» و ویدیوهای درخواستی، بلایی بر سر فرهنگ کشور می آورد در حالی که این آشفتگی و روی زمین ماندن مسائل فرهنگی کشور مساله اول است.  

وی افزود: محتوای فیلم‌های در خواستی را در سامانه ببینید. عشق مربع و مثلث، خیانت، خشونت، استفاده از جذابیت جسنی بخشی از این محتواهاست و مضامین غیر انسانی به راحتی در این فیلم‌ها ترویج می شود و جوانان جامعه ما از این خوراک استفاده می کنند در حالی که مسئولیت آن با نمایندگان و بیش از شما با بنده است.

سازمان تبلیغات دست یاری به سوی مجلس دراز می‌کند

 حجت الاسلام محمد قمی ساعتی پس از این نطق در پیامی که از سوی علی کریمی فیروزجایی نماینده بابل برای نمایندگان مجلس قرائت شد، اظهار داشت: همه مواردی که محضر نمایندگان محترم عرضه داشتم، اعم از آشفتگی در آرایش دستگاه‌های فرهنگی و بارهای به زمین مانده تا کسری بودجه و عدم تناسب امکانات با وظایف فراتر از حوزه اختیارات بنده به عنوان مسئول سازمان تبلیغات بوده یا به دیگر مراکز باز می‌گردد، لذا دست یاری به سمت نهاد تقنین به مجلس شورای اسلامی دراز می کنم.