مهاباد- ایرنا- فرماندار مهاباد گفت: محدودیت پرداخت تسهیلات به طرح‌های سرمایه‌گذاری که هم‌اکنون از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار هستند، وجود ندارد.

ایرج شجاعی روز یکشنبه در اولین جلسه کمیته راهبرداری اشتغال و سرمایه‌گذاری مهاباد افزود: با توجه به نام‌گذاری شعار سال و تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه و رونق تولید، پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و طرح‌های سرمایه‌گذاری تسهیل شده است.

وی با بیان اینکه در اجرای این طرح کارفرمایان مورد حمایت دولت قرار خواهند گرفت ادامه داد: همچنین به واحدهای تولیدی که در شرایط فعلی نیاز به نقدینگی و سرمایه در گردش دارند نیز تسهیلات بانکی و وام‌های گره‌گشا بدون محدودیت پرداخت خواهد شد.

فرماندار مهاباد با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد زمین‌های واگذاری به سرمایه‌گذاران بدون استفاده و فعالیت مانده است، اضافه کرد: واگذاری زمین و منابع طبیعی به اشخاص باید با حساسیت بیشتری اجرا شود تا منابعی که برای منفعت عموم به سرمایه‌گذار داده شده راکد باقی نماند.

وی اظهار داشت: در بررسی و موافقت با طرح‌های جدید نیز باید وضعیت و توان مالی و همچنین توان مدیریت شخص سرمایه‌گذار تایید شود تا طرح‌های تولیدی و خدماتی در نیمه راه رها نشود.

شجاعی ادامه داد: سال گذشته نیز برای ۲۰ طرح سرمایه‌گذاری در سطح این شهرستان بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد که تعدادی از آنها در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی پایه حل مشکلات اقتصادی را افزایش تولید و حمایت از تولیدکنندگان دانست و عنوان کرد: با بالابردن شاخص تولید در سطح کشور تمام تحریم‌ها و محدودیت استکبار جهانی را خنثی کرده و کشور را از بیگانگان بی‌نیاز خواهد کرد.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهاباد هم در این جلسه گفت: ۱۴ کسب و کار آسیب دیده از کرونا در این شهرستان، تسهیلات حمایتی دولت را دریافت می‌کنند.

بارزان دانشمد بیان کرد: کسب و کارهای بهره‌مند از این تسهیلات شامل مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده و رستوران‌ها، حمل و نقل عمومی، مراکز گردشگری و هتلها، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، تولید و توزیع پوشاک، مرکز باشگاهی و  مجتمع های ورزشی است.‌

وی با اشاره به اینکه شرط اصلی پرداخت تسهیلات به این واحدها فعال بودن کارگاه‌ها و عدم تعدیل نیروی کار است اضافه کرد: نرخ سود تسهیلات ۱۲ درصد و مدت بازپرداخت با احتساب دوره تنفس ۲۴ ماه از ابتدای مهر سال جاری است.

دانشمند یادآور شد: متقاضیان واجد شرایط باید ابتدا در سامانه کارا به آدرس https://kara.mcls.gov.ir ثبت نام کرده و پس از بررسی توسط دستگاه‌های ذیربط و حایز شرایط، تسهیلات آنان از سوی بانک‌های عامل پرداخت می‌شود.

رییس اداره توزیع برق مهاباد هم در این جلسه گفت: مدیریت مصرف در ساعات اوج بار در تابستان امسال از اولویت‌های ماست و با همکاری مشترکان تمام حوزه‌ها از جمله بخش اداری، برق پایدار و مطمئن در سطح شهرستان تامین خواهد شد.

رزگار احمدی بیان کرد: باید همه دستگاه‌های اداری استان جهت عبور از اوج بار برق تابستان سال جاری همکاری لازم را داشته باشند.

وی یادآور شد: سازمان‌هایی که مولدهای اضطراری از جمله دیزل ژنراتور و یا سیستم‌های برق اضطراری در اختیار دارند می‌توانند با تامین برق خود در ساعات اوج مصرف علاوه بر همراهی با شرکت توزیع نیروی برق، پاداش همراهی دریافت کنند.

مهاباد با ۲۴۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.