مشهد- ایرنا- شهردار مشهد گفت: همدلی موجود در مشهد را برخی در درون و برون دستگاه‌ها برنمی‌تابند.

محمد رضا کلایی روز یکشنبه در نشستی خبری افزود: در دوره سختی قرار داریم، وقتی می گوییم مشهد را دوست داریم فرقی نمی‌کند چه رویکردی داشته باشیم، همه با هم باید برای توسعه شهر تلاش کنیم.
وی اضافه کرد: اصلاح‌طلب هستم اما از ابتدای فعالیتم در پست شهردار مشهد یک لحظه رویکرد سیاسی برای هیچ اقدامی نداشته‌ام، باید برای همکاران انگیزه ایجاد کنم ولی به دید سیاسی در فعالیتهای شهر اصلا فکر نکرده‌ام.
شهردار مشهد گفت: برای پیشبرد کار شهر همه ذی‌نفعان باید با یکدیگر تعامل کنند و در این شرایط سخت اگر همدلی وجود نداشت تشییع جنازه دو میلیون نفری شهید سردار سلیمانی در مشهد بدون کشته برگزار نمی‌شد و همچنین در موضوع کرونا نمی‌توانستیم در نقطه فعلی بایستیم.
کلایی افزود: راه برون رفت از کشور کنار گذاشتن اختلافات و حرکت همدلانه است اما از هر دو جناح افرادی هستند که می خواهند به این همدلی ضربه بزنند.


تخلف ساختمانی مدیرکل دادگستری خراسان رضوی، خاص نیست
شهردار مشهد در خصوص پرونده تخلف ساختمانی ملک مدیرکل دادگستری خراسان رضوی گفت: این پروژه هنوز پایانکار نگرفته ‌است و تخلفات این ملک مشمول جریمه شده ولی تا پایانکار اخذ نشود نمی‌توان به صورت کامل اعمال قانون کرد.
کلایی افزود: تخلف ساختمانی مدیرکل دادگستری خراسان رضوی، خاص نیست، این پروژه در جریان است و هیچ تفاوتی بین این پرونده با سایر پرونده‌ها وجود ندارد.
وی ادامه داد: عدد نهایی جریمه و تخلف این پروژه پس از قطعی شدن موضوع در کمیسیون در ماده ۱۰۰ مشخص می‌شود و در حال حاضر برای این پروژه عدم خلافی و پایانکار صادر نشده‌است.
شهردار مشهد در خصوص واگذاری ساختمانی به دادسرای مشهد در خیابان ابن سینا نیز گفت: وظایفی در شهر داریم و مجموعه تعاملات مختلفی اتفاق می‌افتد که همه این تعاملات در قالب قانون و با مجوز صورت می‌گیرد.
کلایی در خصوص پرونده قضایی مدیرعامل سازمان عمران شهرداری مشهد نیز اظهار کرد: موضوع این پرونده مربوط به دوره مدیریت وی در شرکت آب و فاضلاب مشهد است و ارتباطی با شهرداری ندارد.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص به کارگیری معاون فرهنگی سابق شهرداری پس از توهین به خبرنگاران و استعفا از این معاونت نیز افزود: این معاون پس از توهین از معاونت برکنار شد و مدتی با برکناری تاوان پس داد اما من اعتقادی به ساقط کردن افراد ندارم و از تمام سرمایه های انسانی دراختیار استفاده می کنم.
او اضافه کرد: در این دوره از مدیریت شهری بازترین مسیر برای نظارت بر عملکرد وجود دارد و نگاه و رویکرد شفافیت داریم که البته هزینه دارد و پای هزینه‌ها می ایستیم و همه چیز در حوزه شفافیت در مسیر خود پیش می رود.


پیوست زیست محیطی کوه‌ پارک
شهردار مشهد در خصوص پروژه کمربند جنوبی مشهد نیز گفت: پروژه کمربند جنوبی با کارکرد ترافیکی حدود ۱۵ سال قبل آغاز شد و قرار بود از بزرگراه باغچه(سلسله الذهب)  تا بلوار شهید برونسی به صورت بزرگراه اجرا شود که اگر در دهه ٨٠ شهردار مشهد بودم این پروژه را آغاز نمی‌کردم ولی در حال حاضر بخش عمده ای از مسیر ساخته شده ‌است.
کلایی افزود: با توجه به وجود دغدغه های زیست محیطی ساخت این پروژه اسفند سال ۹۶ با دستور دادستانی مشهد متوقف شد در حالی که مرحله نخست پروژه به هنگام توقف از پیشرفت ۸۰ درصدی برخوردار بود.
وی ادامه داد: این پروژه پیوست زیست‌محیطی نداشت و در حال حاضر قابلیت اجرا ندارد اما قرارداد تهیه پیوست زیست محیطی با مشاور منعقد شده‌ است و تا زمانی که مشاور به نتیجه کامل نرسد ساخت کمربند جنوبی را آغاز نمی‌کنیم.
شهردار مشهد گفت: در خصوص فضای ارتفاعات این نگرانی وجود دارد که ارتفاعات جنوبی مشهد نیز مانند ارتفاعات تهران محل ساخت و ساز شود لذا این ارتفاعات اگر تفرجگاه مردمی شود مردم نخواهند گذاشت این فضا از بین برود.
کلایی افزود: در حال حاضر مقرر شده است که شهرداری مشهد مسیر دسترسی شهروندان در ارتفاعات جنوبی را ایجاد کند و پروژه کوه پارک در مساحت پنج کیلومتری در فضایی در حال اجراست که امکان هیچ گونه ساخت و سازی در آن فضا وجود ندارد.
وی ادامه داد: پیوست زیست محیطی پروژه کوه پارک نیز تهیه و تایید شده‌ است و بر اساس آن مشاور، طرح را تهیه کرده ‌است که برآورد اولیه این پروژه، هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال می شود و تیر ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

شهردار مشهد گفت: در خصوص درختکاری توسعه کمربند سبز جنوبی مطالعات مفصلی صورت گرفته‌ است و گونه‌های کم آب بر در این ارتفاعات کاشته شده‌ است و هزار هکتار از مساحت سه هزار هکتاری کمربند سبز در سه سال اخیر درختکاری شده‌ است و انتخاب گونه‌ها و درختان توسط کمیته فنی ویژه ای صورت می‌گیرد.
کلایی در خصوص پروژه آبادگران و احصای حقوق شهرداری مشهد نیز گفت: پیگیر طرح شکایت هستیم و تا حقوق شهر را پرداخت نکنند مجوزهای مربوطه به آنها داده نمی‌شود و حکمیت سازمان بازرسی نیز در این خصوص موضوعیت دارد.


۲۹۰ پروژه در اطراف حرم رضوی درگیر حقوق مکتسبه است
شهردار مشهد در خصوص پروژه نوسازی بافت اطراف حرم مطهر رضوی نیز گفت: در پروژه نوسازی بافت اطراف حرم با کندی سرعت رو به رو هستیم، این پروژه ذینفعان متعددی داشته و دارد و هماهنگی بین عناصر تصمیم گیر ضروری است.
کلایی افزود: بافت پیرامون حرم نباید کارگاه ساختمانی باشد لذا با این رویکرد ورود و پروژه‌های خدماتی آن را اجرایی کرده‌ایم همچنین دیوان عدالت اداری نیز در این خصوص ورود کرده ‌است و وزارت راه و شهرسازی هم متعهد شده بود تا پایان سال ٩٨ طرح را ارائه دهد که عملیاتی نشد به هر حال ما مرجع تصمیم‌گیری نیستیم اما اقدامات خود را برای زائران انجام می دهیم.
وی ادامه داد: ۲۹۰ پروژه در اطراف حرم رضوی درگیر حقوق مکتسبه هستند، نهادهای خراسان رضوی را صالح تر و عاقلتر از نهادهای تهران در زمینه تصمیم گیری در بافت پیرامون حرم و پروژه توس می‌دانم لذا باید اختیار به استان خراسان رضوی واگذار شود، چرا باید کسانی در خصوص توس نظر دهند که هیچ آشنایی با آن ندارند؟
شهردار مشهد در خصوص انتقال زندان این شهر نیز گفت: سه مکان برای انتقال زندان در غرب و شرق مشهد در نظر گرفته شده‌است اما هنوز بین سازمان زندان‌ها و نهاد حاکمیتی برای انتخاب مکان نهایی توافقی صورت نگرفته ‌است.
اما پیش بینی می‌شود این پروژه تا پایان امسال به سرانجام برسد.

پیمانکاران هیچ بدهی معوقی ندارند
شهردار مشهد با بیان اینکه شهرداری مشهد از تمام ظرفیت‌های قانونی برای تسویه بدهی‌های خود استفاده کرده ‌است گفت: امروز هیچ پیمانکاری به دلیل فقدان منابع مالی مطالبه معوق از شهرداری ندارد، خطوط قطارشهری با قوت در حال ساخت است و در مشهد بدهکاری قرارگاه خاتم الانبیاء برای پروژه های قطارشهری به صفر رسیده است.
کلایی افزود: اگر بخواهیم در شهر اداره مناسبتری داشته باشیم باید به سمت رشد اقتصادی برویم چون هزینه نگهداری شهر مشهد روزی ۱۱۰ میلیارد ریال است.
وی با بیان این که در ساخت و سازها ۱۰ درصد هزینه تمام شده یک ساختمان متعلق به شهرداری است اضافه کرد: طی ۲.۵ ماه ابتدای امسال پروانه‌های جدید ساختمانی ١٨ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته‌ است.
شهردار مشهد گفت: سازندگان، همواره با مدیریت شهری چانه زنی می کنند ولی ساخت و ساز را نباید متوقف کرد و باید با چانه زنی سهم شهر را گرفت و همچنین باید تمهیدات و مشوق‌هایی برای فعال کردن کارگاه‌های ساختمانی اندیشید.
کلایی افزود: ساخت و ساز نباید متوقف شود و باید منابع مالی از سایر نقاط کشور را برای راه‌اندازی سرمایه‌ها جذب کرد.
وی ادامه داد: ۲۰۰ هزار میلیارد ریال طلب شهرداری از دولت احصاء و به سازمان بازرسی ارسال شده ‌است که پس از مستندسازی وصل آنها از طرق مختلف پیگیری می‌شود.


فاجعه کودکان کار در مشهد 
شهردار مشهد در خصوص آسیب‌های اجتماعی و به کارگیری کودکان در انبار ضایعات و بازیافت در حاشیه شهر مشهد هم گفت: در موضوع آسیب‌های اجتماعی اصحاب رسانه خوب ورود می کنند اما دستگاه‌های مختلف کمک نمی‌کنند، همدلی در مشهد و خراسان بی‌نظیر است ولی در خصوص آسیب‌های اجتماعی و به ویژه کودکان کار همه می‌ترسند.
کلایی افزود: وضعیت انبارهای ضایعات در مشهد فاجعه بار است و فاجعه بارتر این است که پرداختی کارگران را از پول به مواد مخدر تغییر می‌دهند ولی در ساماندهی این موضوع بین دستگاه‌های متولی همدلی وجود ندارد.
او در خصوص فعالیت کودکان در کارگاه‌های بازیافت زباله اظهار کرد: تنها در یکی از موارد، یک کارگاه حدود ۶ مرتبه به دلیل به کارگیری کودکان مهر و موم شد و در نهایت پیمانکار تغییر کرد اما این مشکل حل نشد و شرایط همین بود که باید این معضلات ریشه‌ای و با همکاری همه نهادهای متولی برطرف شود.
شهردار مشهد درباره فعالیت گشت‌های سد معبر در سطح این شهر نیز گفت: در خصوص فعالیت این واحدها نیز مشکلاتی وجود دارد که در دست بررسی است مثلا در موردی گزارش شده‌ بود که پول کودک کار توسط پیمانکار سد معبر گرفته شده ولی رسیدی به وی تحویل داده نشده است که موضوع در دست پیگیری است.


افزایش کرایه اتوبوس از این هفته
شهردار مشهد در خصوص افزایش کرایه حمل و نقل عمومی در این شهر نیز گفت: دولت سهم خود را در حمل و نقل عمومی پرداخت نمی‌کند لذا تصمیم گرفتیم سهم دولت در حمل و نقل را خودمان عهده دار شویم و سهم مردم را نیز به صورت حداقلی افزایش دهیم.
کلایی افزود: افزایش هزار و ۵۰۰ ریالی کرایه قطار شهری اعمال شده است و کرایه اتوبوس‌ها هم تا پایان هفته جاری هزار ریال افزایش خواهد یافت و در بخش تاکسیرانی نیز روال قانونی طبق مصوبه‌های شورای اسلامی شهر مشهد باید طی شود.
وی با بیان این که هزینه ساخت قطار شهری طی سالهای اخیر سه برابر شده ‌است اضافه کرد: به رغم افزایش تورم و مشکلات اعتباری، از تمام کارگاه‌های مترویی در کشور فعال‌تر هستیم.