شهر قزوین چندان عریض و طویل نیست و همه شهروندان آن بر این موضوع اتفاق نظر دارند که میتوان ابتدا و انتهای آن را در عرض ۱۵ دقیقه طی کرد؛ با این حال چرا این شهر نسبتا کوچک با مشکلات عدیده شهری روبرو است؟
افزایش ترافیک سرسام آور بین ساعت ۱۱ تا ۱۴ و ۱۷ تا ۲۰ در محدوده مرکزی شهر شامل خیابانهای نادری، سبزه میدان (میدان آزادی)، طالقانی، خیام، امام خمینی (ع)، خیابان بلوار، تقاطع فلسطین تا پادگان و سپه به حدی بالاست که باعث شده شهروندان با اکراه در این محدوده با خودروهای شخصی تردد کنند.
ویژگی دیگر شهر قزوین تعدد سرعت گیر به انواع و اقسام مختلف است که برخی در فواصل طولانی و برخی دیگر در فاصله خیلی کم از یکدیگر قرار گرفتهاند.
آسفالت ناهموار درد کمی نبود که اکنون کف نویسههای این شهر نیز کمرنگ و ناپیدا شدهاند و کمتر جایی را پیدا میکنید که علائم تردد عابر پیاده، هندسه ترافیکی در تقاطع و نوشتههای سرعت مجاز و غیرمجاز در روی آسفالت آن پیدا و خوش رنگ و لعاب باشد.
سرعت گیرهای بدون رنگ و هشدار قبلی
میلاد ۲۳ ساله دانشجوی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) به خبرنگار ایرنا گفت: من گاهی اوقات برای عزیمت از قزوین به سمت محمدیه با خودروی شخصی تردد میکنم و شخصا میبینم که نوع آسفالت و سرعتگیرهای این ۲ شهر از کیفیت متفاوتی برخوردار است.
وی با بیان اینکه بیکیفیت بودن آسفالت شهر قزوین از روی لرزش و تغییر صدای لاستیک خودرو قابل تشخیص است، اظهار داشت: سرعت گیرهایی که در محدوده شهر قزوین وجود دارند، بدون هشدار قبلی بوده و رنگ آمیزی نشده است که همین موضوع باعث شده تا عبورهای ناگهانی به قطعات خودرو آسیب بزند.
برخی از سرعتگیرها که به نظر میرسد با پیچ و مهره نصب شدهاند، پس از مدتی تخریب شده و بخشی از آن برداشته میشود.
میلاد تصریح کرد: جالبتر اینکه برخی از سرعتگیرها که به نظر میرسد با پیچ و مهره نصب شدهاند، پس از مدتی تخریب شده و بخشی از آن برداشته میشود که این ناهمواری خود باعث برهم خوردن تعادل راننده شده و خطر تصادفات را افزایش میدهد.
این شهروند از مسؤولان قزوین خواست تا با رنگ کردن سرعتگیرها و اعدام قبلی به راننده با نصب تابلو، به حقوق شهروندی احترام بگذارند، به هرحال این موضوع برای شهروندان و مسافران خارج از استان نیز چندان جالب و پسندیده نیست.
ترافیک، پارک دوبل و تکمیل پارکینگها
شهروند خیابان نادری به خبرنگار ایرنا گفت: من سالهاست که در این منطقه ساکن هستم و چون خیابان روبرویی ما به سبزه میدان متصل میشود، هر روز مشاهده میکنم که بین ساعات ۱۷ تا ۲۰ ترافیک سرسام آوری در این محدوده وجود دارد.
سیدحسین اوروجی اضافه کرد: تکمیل شدن پارکینک زیر پل نادری و نبود جای پارک نزدیک به مراکز خرید باعث شده که بیشتر خودروها در این محدوده به صورت دوبل پارک کرده و معضلات ترافیکی را دوچندان کنند.
اوروجی تاکید کرد: مسؤولان شهری باید با اعمال برنامههای ترافیکی زوج و فرد میزان تردد خودرو در خیابان نادری را کاهش دهند و این نوع افزایش خودرو در یک فضای محدود به نفع هیچ شهروند و دستگاهی نیست.
شهر قزوین باید از حالت تک هستهای خارج شود
رییس گروه تخصصی مسائل شهرسازی در سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: شهرداری باید در امور شهری خود لیستی از اولویتها تعیین کرده و بر اساس مطالبات شهروندان خود به رفع مشکلات و نواقص اقدام کند، متاسفانه ارتباط مدیریت شهری قزوین با مردم بسیار ضعیف است و هر ۶ ماه یکبار هیچ نوع بیلان عملکردی در حوزه معابر شهری به شهروندان ارایه نمیشود.
سید محمد قریشی افزود: متاسفانه شهر قزوین تک هستهای است و بیشتر ادارات و مراکز تجاری در بافت مرکزی قرار گرفتهاند و سیل مردم برای انجام امورات روزمره خود در این منطقه بحرانهای فراوانی ایجاد میکند؛ به عنوان مثال در مناطق ۲ و سه فاقد یک مرکز تجاری قوی هستیم و شهروندان برای خرید تره بار و میوه با قیمت مناسب باید به مرکز شهر مراجعه کنند.
وی تاکید کرد : بافت مرکزی شهر قزوین سنتی است و توسعه شهری بر مبنای یک بافت سنتی قرار دارد و به طور حتم برای رهایی از مشکلات کمبود فضاهای شهری و افزایش فزاینده ترافیک باید شهر قزوین چند هستهای شود.
قریشی کارشناس شهرسازی: در مناطق ۲ و سه فاقد یک مرکز تجاری قوی هستیم و شهروندان برای خرید تره بار و میوه با قیمت مناسب باید به مرکز شهر مراجعه کنند.
قریشی به مسائل کمبود فضاهای پارکینگ در شهر پرداخت و گفت: کاربری پارکینگ به تنهایی برای سرمایهگذاران صرفه اقتصادی ندارد و مدیران شهری باید با ترکیب این فضاها و اماکن تجاری برای سرمایهگذار انگیزه ایجاد کنند.
این کارشناس مسائل شهرسازی بیان داشت : برای طی کردن مسافت طولی شهر قزوین از شمال به جنوب تنها ۱۵ دقیقه زمان صرف میشود، اما به محض عبور از مرکز شهر همه با ترافیک و کمبود فضا مواجه میگردند و در دیگر نقاط شهری قزوین خودروی چندانی تردد نمیکند.
قریشی خاطرنشان کرد: شهرداری امروز باید روی هزینه کردهای خود مدیریت کرده و صرفه اقتصادی و اجتماعی را در کنار یکدیگر دنبال کند، به این شکل که بهتر است به جای صرف هزینه زیاد در یک طرح، همان اعتبارات را برای دهها طرح هزینه کرده و بازخورد اجتماعی بهتری را کسب نماید.
وی یادآور شد: به عنوان مثال هزینهای که برای پل تقاطع غیر همسطح امام رضا (ع) صرف شده است، اگر در سایر امورات شهری صرف میشد، بسیاری از مشکلات معابر شهری را برطرف میکرد.
نصب سرعت گیر (سرعتکاه) در کمیته مشترک با پلیس راهور ایجاد میشود و محدودیتی ندارد
سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین در خصوص تعدد سرعتگیرها در سطح شهر به خبرنگار ایرنا گفت : رعایت نکردن سرعت مجاز از سوی شهروندان در معابری که عرض زیادی دارند، مانند وجود یک مدرسه در این معابر باعث شده تا مدیریت شهری مجبور به استفاده از روشهای مختلف آرام سازی ترافیک باشد.
شیما زرآبادی پور افزود : سرعتکاه روشی زودبازده و کم هزینه برای آرام سازی ترافیک و جلوگیری از تصادفات با شدت بالا است و انواع مختلفی دارد که به فراخور مورد استفاده آن، شرایط ترافیکی معبر و پس از شناسایی در کمیته مشترک با پلیس راهور در سطح شهر احداث می شود؛ با این حال برخی از انواع سرعتکاه، در معابر با عبور عرضی، فرصت دیده شدن عابر را برای راننده خودرو ایجاد کرده و برخی تنها برای کنترل سرعت خودرو مورد استفاده قرار میگیرد.
وی با بیان اینکه سرعت مجاز در معابر محلی ۳۰ کیلومتر در ساعت است که معمولا از طرف رانندگان رعایت نمی شود، اضافه کرد: سرعتکاهها معمولا در مکانهایی که امکان نصب دوربین های کنترل سرعت نباشد، ایجاد می شود و به لحاظ آیین نامه ای، محدودیتی برای نصب سرعتگیر در معابر محلی وجود ندارد.
زرآبادی پور تاکید کرد: در نقاط شریانی شهر، اگر روشهای دیگر مانند نصب دوربین کنترل سرعت وجود نداشته باشد، از سرعت گیر استفاده میشود، اما در مجموع براساس درخواست های مردمی، شناسایی نقاط حادثه خیز و تصادفات جرحی با با خسارت بالا، سرعت گیرهای سطح شهر جانمایی می شوند.
این مسؤول تصریح کرد: قبل از نصب سرعت گیر در مرحله اول از علائم راهنمایی و رانندگی، کف نویسی و نصب نوشتار برای هشدار به رانندگان جهت رعایت سرعت مجاز استفاده میشود، سپس درصورت رعایت نکردن شهروندان، از دوربین های کنترل سرعت و در نهایت نصب سرعت گیر برای کاهش سرعت مورد استفاده قرار میگیرد.
حجم خودروهای قزوین متناسب با فضای شهر قزوین نیست
سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین در ادامه در پرسش به ترافیک فزاینده شهر و نبود توازن بین خودروها و فضاهای شهری اظهار داشت: سالانه شاهد رشد ترافیک در کشور هستیم که به تبع آن، این افزایش در شهر قزوین نیز اتفاق می افتد.
شیما زرآبادی پور افزود: رشد ترافیک به دلیل افزایش سرانه خودرو و استفاده از خودروهای شخصی به جای ناوگان حمل و نقل عمومی است و عدم استقبال مردم از حمل و نقل عمومی، پیاده و دوچرخه از علل ترافیک بالا در شهر بوده که تنها با فرهنگ سازی و اعمال قانون می توان در بلندمدت به کاهش شدت آن دست یافت.
وی تاکید کرد: حجم خودروهای شخصی در این شهر تناسبی با فضای شهری به ویژه در معابر مرکزی ندارد و امکان تعریض معابر نیز میسر نیست که بر همین اساس شهر قزوین با کاهش سطح سرویس معابر مواجه میشود.
زرآبادی پور بیان داشت: امروزه به موجب تغییر در سبک زندگی، شهروندان برای کوتاه ترین مسیرها از خودروی شخصی استفاده میکنند که علاوه بر افزایش ترافیک، آسیبهایی را در حوزه سلامت جسمی و روانی برای آن ها به همراه میآورد.
۱۲ پارکینگ عمومی تحت نظارت شهرداری است؛ رنگآمیزی علائم فقط ۶ ماه ماندگاری دارد
این مسؤول در ادامه به تعدد پارکینگهای سطح شهر پرداخت و گفت: ۱۲ پارکینگ تحت نظارت شهرداری قزوین در سطح شهر به شهروندان خدمت رسانی می کنند. تعدادی پارکینگ بخش خصوصی نیز فعال هستند که تحت نظارت سازمان ترافیک فعالیت می کنند که در مجموع، بیش از ۲ هزار فضای پارکینگ حاشیهای هم در سطح شهر موجود است.
زرآبادی پور اضافه کرد: پراکندگی پارکینگ ها بر اساس تقاضای شهروندان احداث میشود؛ از این رو، با توجه به حجم بالای تقاضا، تمرکز پارکینگ در بافت مرکزی شهر قرار دارد.
سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قزوین تاکید کرد : نکتهای که در مورد پارکنیگهای سطح شهر وجود دارد این است که شهروندان پارک حاشیهای و غیرمجاز در خیابان و معابر را به پارکینگ های عمومی ترجیح می دهند و هیچگاه پارکینگها به ظرفیت ۱۰۰ درصدی نمی رسد که برای تحقق این مهم باید از ابزار پلیسی و فرهنگسازی استفاده کرد.
زرآبادی پور، معاونت ترافیک شهرداری قزوین: شهروندان پارک حاشیهای و غیرمجاز در خیابان و معابر را به پارکینگ های عمومی ترجیح می دهند و هیچگاه پارکینگها به ظرفیت ۱۰۰ درصدی نمی رسد.
زرآبادی پور در پاسخ به این پرسش که چرا رنگ آمیزی علائم راهنمایی و رانندگی در خیابانها مانند عبور عابر پیاده مغفول مانده است، گفت : رنگ آمیزی علائم راهنمایی مغفول نمانده و به صورت روتین و سالیانه در شهر اجرا می شود اما لازم به ذکر است که با وجود بودجه محدود و جنس مصالح استان در تهیه آسفالت رنگها ماندگاری کم تری دارند.
وی تصریح کرد : ماندگاری رنگها در حدود ۶ ماه است که از این رو سالیانه دو مرتبه رنگ آمیزی معابر انجام می شود که یا به صورت موردی و در صورت ایجاد معابر جدید در شهر رخ میدهد و یا طبق برنامه روتین سالانه، در قالب ستاد مهر و ستاد نوروزی صورت میگیرد.
نیم نگاه : چندی پیش از سوی ابراهیم مبارک قدم مدیرکل راه و شهرسازی قزوین اعلام شده بود که جمعیت قزوین به لحاظ نبود توسعه افقی متراکم شده است که همین موضوع شدت ترافیک خودرو را افزایش میدهد.
اعمال محدودیتهای ترافیکی زوج و فرد، تمرکززدایی ادارات و مراکز تجاری به سایر مناطق قزوین (شرکت گاز استان قزوین هم اکنون در منطقه مینودر قرار گرفته است) میتواند به کاهش ترافیک در سطح شهر منجر شود.
به نظر میرسد تعداد سرعت گیرهای شهر قزوین بسیار بالا رفته و نبود هشدار قبلی باعث شده تا بیشتر رانندگان با غافلگیرانه با این موانع روبرو شده و گلهمند باشند که میتوان با نصب تابلو و کف نوشته ۱۰۰ متر قبل از سرعت گیر این مشکلات را برطرف کرد.