بوشهر- ایرنا- افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا به بالای ۲۰۰ نفر در روز در استان بوشهر در حالی باعث نگرانی مردم و مسئولان این استان شده که بدلیل ناشناخته بودن بسیاری از ابعاد این بیماری راهی جز پایبندی به رعایت توصیه‌های بهداشتی فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک به عنوان سپر دفاعی پیش روی جامعه وجود ندارد.

خوش‌بینی و چشم دوختن به آمار کمتر از ۱۰ درصدی مرگ و میر آن‌هم بیشتر در افراد سالمند و افراد با بیماری زمینه‌ای، بسیاری از افراد را برآن داشته است تا استفاده از ماسک، رعایت فاصله امن فیزیکی و توصیه ترک ترددهای غیرضروری را کنار بگذارند اما حقیقت این است که خطر کرونا همچنان در کمین افراد است و حتی اگر جوانان به نوع خفیفی از بیماری مبتلا شوند نیز می‌توانند سالمند یا بیماری را به سختی مبتلا کنند یا به کام مرگ بفرستند.

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در بوشهر گفت: بسیاری از رفتارهای ویروس هنوز ناشناخته است و نمی‌دانیم چرا برخی افراد که در گروه پر خطر قرار ندارند نیز  به حالت شدید مبتلا می‌شوند.

فرهاد عباسی اضافه کرد: چیزی که مشخص است این است که افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند مانند بیمارانی‌ هستند که ضعف سیستم ایمنی دارند، افرادی که بیماری زمینه‌ای ریوی یا قلبی دارند یا داروی کورتن مصرف می‌کنند، بیماران سرطانی که شیمی درمانی می‌شوند، بیمارن اچ آی وی، افرادی که بیماری‌های مزمن مانند فشارخون و دیابت دارند و افراد چاق بیشتر به کرونا مبتلا می‌شوند.

وی افزود: وقتی ویروس وارد بدن می‌شود رفتارهای متفاوتی از خود نشان ‌دهد به طوری که ۲۰ درصد از افراد به عفونت ریه، کاهش اکسیژن خون و نیاز به مراقبت‌های بیمارستانی دچار می‌شوند، ۳۰ درصد افراد مبتلا هیچ‌گونه علامتی ندارند و تنها نشانه درگیری فرد، تولید آنتی بادی در بدن اوست و ۵۰ درصد با شکل خفیفی از بیماری مانند سرما خوردگی مواجه می‌شوند.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: به طور کلی این‌که فرد به کدام یک از این حالت‌ها مبتلا شود بسته به زمینه سیستم ایمنی فرد و میزان ویروسی است که وارد بدن می‌شود اما این نیز اطمینان ۱۰۰ درصدی ندارد.

وی بیان کرد: بجز افرادی که در گروه‌های پر ریسک قرار دارند، سایر افراد با سیستم ایمنی نرمال نیز به کرونا مبتلا می‌شوند اما دانشمندان هنوز به این قطعیت نرسیده‌اند که چرا افرادی با سیستم ایمنی نرمال نیز به حالت حاد این بیماری دچار می‌شوند.

عباسی گفت: برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود افرادی که کمبود ویتامین دی دارند در هفته یک قرص ویتامین دی ۵۰ هزار مصرف کنند.

 متخصص بیماری‌های عفونی و بیماری‌های گرمسیری در بوشهر بیان کرد: درباره مصرف داروها و مواد خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی، مطالعات نتایج متفاوتی را نشان داده است، مطالعات درباره مصرف مواد معدنی و ویتامین‌ها انجام شده‌است که برخی مصرف ویتامین سی و مولتی ویتامین را موثر می‌دانند و برخی معتقدند این موارد تاثیری در تقویت سیستم ایمنی بدن در مبارزه با ویروس کرونا ندارد.

عباسی افزود: رفتارهای این ویروس نسبت به ویروس‌های هم خانواده‌اش متفاوت بوده‌است و به همین علت هنوز هم ابعادی از آن ناشناخته‌است، بع همین دلیل استفاده از ماسک مهمترین عامل شناخته شده در پیشگیری از انتقال کرونا است و بسیار بر آن تاکید می‌شود.

وی گفت: استفاده از ماسک ان ۹۵ برای کادر بیمار را با فاصله نزدیک معاینه می‌کنند یا می‌خواهند برای بیمار خدمتی مانند لوله‌گذاری انجام دهند که باعث افزایش ترشحات می‌شود و افرادی که با فرد مبتلا به کرونا در تماس هستند، ضروری است اما بقیه افراد لازم است از ماسک کاغذی سه لایه یا سرجیکال که به عنوان ماسک جراحی معمول است استفاده کنند و با درصد بالایی مطمئن باشند که ایمنی لازم را دارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی اضافه کرد: ماسک‌های پارچه‌ای که در بازار موجود است محافظت بسیار پایینی دارد و استفاده از آنها توصیه نمی‌شود.

وی تاکید کرد: در زمان حاضر تنها سلاحی و سپری که در برابر کرونا در دست داریم رعایت توصیه‌های بهداشتی در سطح جامعه است.

 عباسی گفت: باید چرخه انتقال را بشکنیم و برای این امر باید از حضورهای غیر ضروری بپرهیزیم، تا جایی که می‌شود در تجمع‌ها حضور نداشته باشیم، بسیاری از فعالیت‌ها را به شکل مجازی انجام دهیم، شب نشینی‌ها را تعطیل کنیم و عزاداری‌ها، تولدها و سایر مراسم را برگزار نکنیم.

پایان کرونا نیز مانند برخی از ابعاد این ویروس روشن نیست و هر چند تلاش‌ها برای ساخت و تولید واکسن ادامه دارد اما هنوز نمی‌توان از آن سخن گفت و با رها کردن توصیه‌های بهداشتی پایان کرونا را به انتظار نشست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اعلام کرد: ویروس کووید ۱۹ با ما خواهد بود و مشخص نیست این پاندمی تا چه زمانی ادامه دارد و آن طور که مردم فکر می‌کنند تاکنون اوج بیماری پشت سر گذاشته نشده‌است.

کشمیری تاکید کرد: تا پیدا کردن واکسن و ایمن شدن جامعه حداقل ۲ سال طول خواهد کشید تا همه واکسینه شوند و باید این ذهنیت که "ما تلاش خود را کرده ایم از ذهن‌ها خارج شود" چون این ذهنیت خیلی مضر است.

وی اضافه کرد: تناقض‌ها درباره این بیماری ناشی از ناشناخته بودن ابعاد آن است، طوریکه سازمان بهداشت جهانی نیز بعد از سه ماه از نظر اولیه‌اش برمی‌گردد و می‌گوید ماسک باید اجباری شود، در این شرایط مهم این است که هر جا متوجه خطا شدیم سریع برگردیم و به آنچه علم می‌گوید توجه کرده و احترام بگذاریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: ماسک موثرترین روش محافظت در برابر کرونا است و اگر فرد سالم و شخص بیمار هر دو ماسک نزنند خطر ابتلا بیش از ۷۰ درصد است و در صورتی که هر دو از ماسک استفاده کنند خطر انتقال تا ۹۵ درصد کاهش می‌یابد.

کشمیری بیان کرد: الگوی انتقال دراستان بوشهر تا سه هفته پیش به صورت خوشه‌ای بود اما امروز این فرم تغییر و به سطح جامعه رسیده و در شرایطی ناگزیر به برخی محدودیت‌های اجتماعی خواهیم بود.

اکنون میانگین بستری‌ها در بیمارستان نسبت به اردیبهشت به در استان بوشهر ۶ برابر شده‌است و آمار ۱۴مرگ و میر ناشی از کرونا تنها در ۳ هفته گذشته با آمار ۳ ماه گذشته برابری می‌کند، برخی از شهرستان‌های استان به وضعیت قرمز بیماری وارد شده‌اند و استان در وضعیت هشدار قرار دارد.

مسئولان بهداشت و درمان استان پیوسته از کمبود تخت مراقبت‌های ویژه و نگرانی از افزایش شمار فوتی‌ها در صورت ادامه روند افزایشی شمار بیماران سخن می‌گویند و از مردم می‌خواهند با رعایت توصیه‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی به یاری انها بیایند.

ابعاد همچنان تاریک کرونا آینده این ویروس را مبهم نگه داشته است و برای به سلامت بیرون رفتن از این مهلکه نباید سلاح رعایت توصیه‌های بهداشتی را به این زودی زمین گذاشت.